Rakennustaito
18.2.2021
Kemikaaliasiat koetaan usein vaikeiksi, ja tietoa joutuu etsimään monesta lähteestä. Hämmennystä aiheuttaa jo puhuminen kemikaaleista ja kemiallisista haittatekijöistä. Kemikaaleja ovat esimerkiksi maalit ja liimat. Kemiallisiin haittatekijöihin luetaan rakennustyössä syntyvät pölyt, huurut ja pakokaasut.
”Rakennustyömaan kemikaaliasioiden hallinnassa on olennaisinta työnjohtajan ammattitaito sekä asenne, että kemikaaleja käytetään turvallisuus edellä, arvioi erikoistutkija Milja Koponen Työterveyslaitokselta.
”Rakentamisen kemikaaliturvallisuudessa on tapahtunut paranemistakin. Silti työskennellään edelleen myös vaarallisilla kemikaaleilla, kuten liuottimilla ja epokseilla.”
Tutkimus tuo jatkuvasti esiin uutta tietoa kemikaalien haitoista terveydelle. Joskus vasta aineen pääsy EU:n syöpädirektiiviin johtaa altistumisen määrätietoiseen ehkäisyyn. Kvartsipöly, hitsaushuurut ja dieselpakokaasut ovat tästä hyviä esimerkkejä.
”Kemikaaliosaaminen vaihtelee työmailla paljon. Vaikeinta se on pienissä yrityksissä, joissa toimitusjohtaja vastaa kaikesta”, Koponen toteaa.
Kemikaaleille ja kemiallisille haittatekijöille altistutaan eniten purkutöissä ja lattianpäällystyksessä.
”Tärkeimmät kemikaaliturvallisuuden tiedonlähteet ovat kemikaalien pakkausmerkinnät ja käyttöturvallisuustiedotteet.”
Käyttöturvallisuustiedote kertoo kattavasti tuotteen käytöstä, tuotteen vaaroista, altistumisesta sekä suojautumisesta.
Rakennushankkeessa rakennuttajalla on päävastuu työturvallisuudesta, mutta yleensä hän siirtää sen päätoteuttajalle. Työnantaja taas vastaa kemikaaliluettelon ja käyttöturvallisuustiedotteiden saatavuudesta työmaalla sekä kemikaaliriskien tunnistamisesta ja hallinnasta.
Käytännössä vastaava työnjohtaja hoitaa työturvallisuuslaissa työnantajalle määrättyjä tehtäviä. Työnjohtajien vastuutaakka onkin puhututtanut ammattipiireissä pitkään.
”Työntekijöiden ohjeistus ja opastus kemikaaliasioissa on myös tärkeää.”
Kemikaaliluettelon kokoamisessa on parannettavaa.
”Työmaan kemikaaleja seurataan aikaisempaa enemmän”, huomauttaa 22 vuotta vastaavana työnjohtajana työskennellyt Mika Tjukanov Jatke Uusimaa Oy:stä.
Viime vuodesta saakka Tjukanov on toiminut yrityksen vuositakuu- ja työsuojelupäällikkönä.
Jatkeen uudisrakennustyömailla kemikaalit ja pölyt ovat melko samoja kohteesta toiseen. Pääsääntöisesti käytetään vähäpäästöisiä M1-luokan kemikaaleja.
”Toki muutamia vaarallisia kemikaaleja löytyy edelleen. Ne säilytetään lukitussa varastossa, jotta harjoittelijat eivät vahingossa käyttäisi niitä väärin.”
”Kun uusia aineita tulee vastaan, niiden käyttöturvallisuustiedotteet olisi hyvä käydä läpi yhdessä, eikä jättää ketään selviytymään yksin. Tekstit ovat sen verran epäselviä. Se parantaisi työturvallisuutta.”
Yhteisen työmaan kemikaaliluetteloissa on Tjukanovin mukaan vielä parannettavaa. Aliurakoitsija saattaa käyttää yllättäen kemikaalia, josta ei ole huomannut kertoa ja vahingossa aiheuttaa näin muille altistumisriskin.
Kvartsipölyä puolestaan vähennetään nykyään entistä pontevammin myös uudisrakentamisessa.
”Hengityssuojaimia ei ole totuttu pitämään koko työpäivää. Toisaalta kypäräkin koettiin ensin hankalaksi, mutta nykyään harvempi valittaa siitä.
Teksti Riitta Malve, kuva Adobe
Yhä useampi Itä- ja Kaakkois-Suomen rakennusyritys hakee kasvua Länsi- ja Keski-Suomen sekä pääkaupunkiseudun markkinoilta. Itä-Suomen toimintatavat eroavat suurimpien kaupunkien arjesta, mutta myös rakennusyhtiöiden väliltä löytyy eroja. Itäsuomalaiset yritykset ovat yksi toisensa...
Puolivuosisatainen Hailuodon kiinteän liikenneyhteyden odotus päättyy vuoden kuluttua, kun kahden sillan ja pengertieosuuksien kokonaisuus valmistuu. Allianssin kehitysvaiheessa syntyi idea Hailuodon puoleisen työsillan rakentamisesta ennen pengertämistä, mikä lyhensi työmaan...
Tampereen henkilöratapihan uudistus on mittava infrahanke, jossa raiteet, sillat ja huoltoraiteet rakennetaan uudelleen junien ja raitiovaunujen kulkiessa tauotta työmaan ohi. Investointi parantaa koko Suomen rataverkon toimintavarmuutta ja pohjustaa rautatieaseman lähialueiden seuraavia...
Puolivuosisatainen Hailuodon kiinteän liikenneyhteyden odotus päättyy vuoden kul...
Skanska rakentaa Turun matkustajasatamaan poikkeuksellisen näyttävää ja muodoilt...
Ahtaalle tontille Helsingin ydinkeskustaan nousee kookas uudisrakennus, johon ka...