Rakennustaito
19.12.2024
Imatran rautatieasemasta eli toiselta nimeltään keskusliikenneasemasta on tullut rakennustyömaa, jota asemalle saapuvien junien matkustajat katsovat ihmeissään. Kyseessä on koko asema-alueen kattava peruskorjaushanke, joka käynnistyi viime heinäkuussa. Saneerauksen arvioidaan valmistuvan ensi syyskuun loppuun mennessä.
Asemarakennus on ollut jo kauan huonossa kunnossa. Osa rakenteista on vuosien aikana kärsinyt kosteusvaurioista. Talotekniikka ja pinnat ovat 1970-luvulta ja vaativat kokonaisvaltaista päivittämistä.
Rakennuttaja on kaupungin omistama Mitra Imatran Rakennuttaja Oy. Arkkitehtisuunnittelusta on vastannut Futudesign Oy ja rakennesuunnittelusta Ramboll Finland Oy.
”Imatra tarvitsee kasvojen kohotusta. Ränsistyneeltä näyttävä asema ei ole hyvä asia kaupungin maineelle”, sanoo Mitra Imatran Rakennuttaja Oy:n rakennuttaja Pasi Huoponen.
Remontti maksaa kokonaisuudessa 5,2 miljoonaa euroa. Pääurakoitsija on Pallas Rakennus Kaakkois-Suomi Oy. Hankemuoto on jaettu urakka.
Rautatieasema valmistui vuonna 1977 Vuoksen rantaan, Mansikkalan ja Tainionkosken väliin.
Silloin asemaan yhdistettiin linja-autoaseman palvelut sekä muita liike- ja virastotiloja. Yhdessä ne muodostivat Imatran keskusliikenneaseman, joka sijaitsee valtatie 6:n läheisyydessä noin neljän kilometrin päässä Imatran keskustasta.
Rakennuksen huonon kunnon lisäksi hankkeen on tehnyt tarpeelliseksi se, että osa aseman toimistotiloista – varsinkin Tainionkoskentien puoleinen siipi – on jäänyt tyhjilleen.
Asema on toteutettu erikoisena rinneratkaisuna. Ratapiha ja laituri ovat noin kymmenen metriä ylempänä kuin asemarakennuksen aulan lattia. Sen takia junaan on päässyt kapuamalla asemarakennuksen kolmanteen kerrokseen odotusaulaan, joka on samassa tasossa asemalaiturin kanssa. Laiturille pääsee myös Tainionkoskentien varressa olevalla hissillä.
Rakentaminen alkoi viime heinäkuussa työmaa-alueen suojauksien ja -aitojen pystyttämisellä. Sisätiloissa käynnistyivät purkutyöt, kuten irtaimiston purku sekä haitta-aineiden poisto. Tyhjilleen jäänyt Tainionkoskentien puoleinen siipi on purettu tarpeettomana kokonaan pois. Seurauksena asemakiinteistön koko pienenee 5 900 neliömetristä 3 218 neliömetriin.
Aseman suuntaisen siiven kaksi ensimmäistä kerrosta peruskorjataan. Odotushallina toiminut kolmas kerros on purettu, ja sen tilalle rakennetaan 60 metriä pitkä odotusaula.
Säilytettävän osan saneerauksen yhteydessä varmistetaan, että rakenteet ovat kuivat. Talotekniikka uusitaan kokonaan. Rakennukseen on tulossa ilmastointi: iv-konehuoneita tulee kolme kappaletta. Myös ensimmäisessä kerroksessa sijaitsevien kolmen väestönsuojan lattia- ja seinäpinnat sekä iv-tekniikka uusitaan.
Aseman ilme muuttuu. Tilaajan toivomuksesta rakennukseen tulee näyttävä puukatos. Siihen tulee painavia liimapuurakenteita. Yksi palkki painaa 600 – 700 kiloa. Pallas Rakennus Kaakkois-Suomi Oy:n aluejohtaja Jouni Auronen, joka toimii myös projektin työpäällikkönä, kuvailee rakennelmaa vaativaksi.
”Vähän askarruttaa se kalteva odotusaulan vesikatto. Siihen tulee vinoon liimapuupalkkeja, jotka törmäävät varsinaisiin kattopalkkeihin. Ne liitokset on aika vaikea sahata niin, että ne osuvat siististi toisiinsa. Se vaatii vähän jumppaa, mutta eiköhän siitäkin selvitä”, Auronen toteaa.
Uuden aseman luonnoksessa on katutasossa portaat kolmannen kerroksen laituritasolle sekä aula, hissi, yleiset wc-tilat, kolme liiketilaa ja polkupyörien säilytys. Toiseen kerroksessa tulevat kuljettajien ja työntekijöiden taukotilat sekä iv-konehuone. Kolmannen kerroksen laituritasolla on hissi- ja porraskuilun lisäksi katettu odotustila.
Kiinteistön runko on betonia, koska rakennuksen tukiseinä on rinteessä. Vastaava työnjohtaja Jouko Kääpä toteaa, että rakennus toimii tukimuurina, jotta rata ei valu alaspäin.
Puun lisäksi hankkeessa hyödynnetään lasia. Laituritason uuteen odotusaulaan tulee näköyhteys raiteille. Myös sisäänkäynnin puolella katutasossa päätyseinä on lasia.
”Kun asemarakennus saadaan kuntoon, se voi toimia Imatran käyntikorttina junalla saapuville matkustajille”, Mitran Pasi Huoponen visioi.
Asema toimii myös linja-autoliikenteen paikallisena keskusasemana. Pihalla on linja-autolaituri. Aseman suunnittelussa on panostettu myös piha-alueen toimivuuteen. Piha saa uuden laatoituksen.
Suunnittelussa on otettu huomioon myös vaivaton kulkuyhteys erä- ja luontokulttuurimuseoon, jota kaavaillaan noin 100 metrin päässä asemarakennuksesta sijaitsevaan kaupungintaloon.
Rahtitoimintojen puuttuessa rautatieasemalla on aikaisemmin ollut vain yksi raide. Tavararatapiha sijaitsee 2,7 kilometriä henkilöasemalta Joensuun suuntaan. Elokuussa radan pohjoispuolelle valmistui tavararatapihalle vievä kaksoisraide. Kääpä toteaa, että ratapiha ei kuulu urakkaan:
”Se on ratahallinnon asioita. Me pysyttelemme asemalaiturin alueella. Siihen tehdään myöhemmin keväällä vesieristyskorjauksia.”
Talveen toiveikkaina Pallas Rakennuksen tuotantoinsinöörin Elina Sonnen mielestä tähänastisista työvaiheista haastavin on ollut koko Tainionkosken puoleisen siiven sekä aseman puoleisen siiven kolmannen kerroksen purkutyö.
Teksti Santeri Pakkanen Kuvat Jani Kautto
Mikkelin keskustaan rakentuva Kortteli 8 on haastava seniori- ja palvelutalon yhdistelmä. Tällaisille on kysyntää ikääntyvässä Suomessa, mutta rahoituksesta saattaa tulla merkittävä investointien jarru. Viime vuoden toukokuussa alkanut Kortteli 8 -työmaa Mannerheimintien varrella...
Paljon erikoisosaamista vaativa isojen kansien ja lattiatasojen jälkijännitetty paikallavalu valtaa alaa halli- ja marketrakentamisessa. Korkea vaatimustaso näkyy alan kovina niminä näiden työmaiden rakentaja- ja valvojalistoissa. Valua valmistelevina päivinä markethallin työmaa...
Uudet parvekekaiteet täyttävät nykypäivän vaatimukset, mutta jo rakennettujen parvekkeiden turvatilanne huolestuttaa asiantuntijoita, eritoten Tukesia. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on tutkinut pitkään ja perusteellisesti parvekelasien, -kaiteiden ja tukirakenteiden...
Mikkelin keskustaan rakentuva Kortteli 8 on haastava seniori- ja palvelutalon yh...
Paljon erikoisosaamista vaativa isojen kansien ja lattiatasojen jälkijännitetty...
Pientalo on edelleen suomalaisten suosituin asumismuoto. Tiukassa taloustilantee...