Niinpä, itsekin mietin että tällä tielläkö ollaan? Seurasin huhtikuussa suurella mielenkiinnolla vaalitenttejä ja eri puolueiden ehdotuksia leikkauksista ja investoinneista. Kaikki puheenjohtajat ja ehdokkaat kehuivat kuinka Suomi lähtee nousuun uuden ajan teeseillä.

Meidän bruttokansantuotteemme oli viime vuonna alemmalla tasolla kuin vuonna 2008. Siitä huolimatta julkiset menomme ovat jatkaneet nousuaan. Lääkkeeksi ehdokkaat tarjosivat leikkauslistoja, toiset elvytystä.

Voimme aina säästää tai lainoittaa itsemme hengiltä – nykytilassa lyhytnäköistä! Tänä vuonna aloitetaan arviolta 23 500 asunnon rakentaminen eli noin 1 000 asuntoa edellisvuotta vähemmän. Myös vapaarahoitteisten asuntojen aloitukset tökkivät. Takana on jo neljä vähäisen asuntorakentamisen vuotta.

Rakentamisen ainoa haaste ei ole taantuma. Tällä hetkellä ehkä pahin pullonkaula on myynti, tai sanoisinko sen osaamattomuus.

Kenellä on maailman korkein BKT?

Yhdysvaltojen BKT on maailman suurin, eikä ihme. Siellä osataan myydä. Ja siellä myydään. Julkiset menot olivat USA:ssa 39,97 % (2010), samana vuonna meillä 49,5 % – nyt 2015 meillä mennään jo lähempänä 60 prosenttia kuin viittäkymmentä.

Ennen vanhaan oli sanonta, että taantuman aikaan pitää investoida tuotekehitykseen ja innovointiin. Rakennusalalla näkisin, että juuri nyt kannattaisi panostaa asiakkaisiin, asiakaspalveluun ja järkyttävän hyvään myyntiin.

Olen nähnyt läheltä, kun ihmiset keksivät kummallisia tekosyitä palata vääntämään tärkeämmäksi kokemiaan (helppoja) asioita kuin palvella asiakasta tai ottaa luuria käteen ja kohdata uusi asiakas.

Meidän on jatkossa kyettävä kääntämään asennettamme 360 astetta myönteisempään suuntaan. Asiakaspalvelu ja hyvä myynti on nostettava rakennusliikkeissäkin yritysten strategian keskiöön eikä jättää sitä tukitoiminnoksi.

Poliitikot puhuivat vaalien alla paljon siitä, että vienti pitää saada vetämään. Toki, toki, mutta missä ovat ne myyjät, jotka tekevät kansainvälistä kauppaa? Kyllä tässä maassa vietävää riittää myös meidän toimialallamme, mutta kauppoja tekeviä ammattilaisia rakennusalalla on jopa vähemmän kuin muilla vientialoilla!

Rakennusliikkeissäkin pitää kuunnella asiakasta ja myydä enemmän sitä, mitä asiakkaat toivovat ja haluavat. Ja osata myydä myös sitä, mitä asiakas ei vielä edes tiedä haluavansa.

Sekulaarinen stagnaatiohan tarkoittaa, että ei tehdä enää riittävästi investointeja työllisyyden ylläpitämiseksi. Edes korkotasoa alentamalla ei pystytä kompensoimaan väestönkasvun hidastumisen ja innovaatioiden vähentymisen lamauttavia vaikutuksia. Tuloksena on pitkä ja hidas talouskasvu.

Siksi tämä taantuma pitäisi kääntää toisinpäin ja nähdä se mahdollisuutena. Tuntea asiakkaat ja heidän tarpeensa sekä tuottaa ja myydä heille maailman parasta palvelua. Rakennusalalla on mahdollisuus!

P.S. Edesmenneen nostopalveluyrittäjä Janne Niskan sanoin: ”Asiakas on jumala!”

Ahti Junttila