Hailuodon ja mantereen välisen lauttaliikenteen korvaa parin vuoden kuluttua kiinteä tieyhteys, johon sisältyy monta kilometriä pengertietä ja kaksi pitkää siltaa. Penkereiden rakentaminen käynnistyi heti jäiden lähdettyä.

Oulun edustalla sijaitseva­ Hailuoto saa kiinteän tieyhteyden parin vuoden kuluttua. Vuosikymmenien kiistelyn ja vuosien­ suunnittelun jälkeen rakentaminen alkoi­ valmistelevilla töillä huhti-toukokuun vaihteessa. Jäiden lähdettyä alettiin­ ­rakentaa penkereitä yhteyden molemmissa päissä eli Oulun Riutunkarissa ja Hailuodon Huikussa.

Kiinteä tieyhteys korvaa lauttaliikenteen. Investoinnista väännettiin kauan­ kättä – onhan 121 miljoonan euron satsaus­ mittava, kun Hailuodossa on ­alle tuhat vakituista asukasta. Lisäksi pengertien on pelätty vaikuttavan kielteisesti meriluontoon.

Toisaalta saaressa on paljon kesäasukkaita, ja se on erittäin suosittu matkailukohde. Investoinnin puolesta puhuivat tarve parantaa saarelaisten liikenneyhteyksiä mantereelle ja edistää matkailua. Lisäksi vanhat lossit olisi pitänyt kohta vaihtaa uusiin. Selvityksen mukaan kiinteä tieyhteys tulee edullisemmaksi kuin lauttaliikenteen jatkaminen.

Tuleva kiinteä yhteys saareen on pääosin pengertietä, joka on yli kolme metriä merenpintaa korkeammalla. Hieman­ mutkittelevan reitin puoliväliin rakennetaan pysäköintialue. Kokonaisuuteen­ kuuluu myös 2 yli 700 metriä pitkää siltaa. Lähelle mannerta rakennetaan ­Riutun silta. Lähelle Hailuotoa, mutta käytännössä melko keskelle merenselkää tulee Huikun silta. Siltojen kohdalla meren syvyys on 6–7 metriä, mutta monin paikoin pengertien kohdalla syvyys on enintään pari metriä.

Kiinteän tieyhteyden toteuttaa allianssi, jossa ovat mukana Väylävirasto, GRK Suomi Oy, Afry Finland Oy ja A-Insinöörit Oy. Suunnittelussa paljon huomiota sai osakseen merialueen jääolosuhteiden pengertielle ja silloille tuottamat erityisvaatimukset.

Sillanrakennuskin pääsee pian vauhtiin

Sillanrakennustyöt saadaan käyntiin jo tänä kesänä. Huikun siltatyömaan työsiltaa aletaan rakentaa työlautalta käsin heti, kun myös työnaikainen satama on valmis. Riutun sillan rakennustyöt käynnistyvät sitten, kun pengertie mantereen suunnasta yltää sen kohdalle.

Rakentamiseen kuluu kolme kesäkautta, eli suunnitelman mukaan tieyhteys avataan loppuvuodesta 2026.


Hailuodon kiinteä yhteys

  • Kokonaispituus n. 8,4 km, josta meriosuutta n. 7,7 km. Suurimmaksi osaksi pengertietä; kaksi siltaa.
  • Riutun silta 737 m, alikulkukorkeus 5 m. Jännitetty betoninen palkkisilta.
  • Huikun silta 767 m, alikulkukorkeus 18 m. Teräsbetonikantinen liittopalkkisilta.
  • Kustannukset: Eduskunnan hankkeelle myöntämä valtuus 121 milj. euroa.
  • Valmistuu suunnitelman mukaan loppuvuodesta 2026.
  • Pengertiehen tarvitaan 1,3 milj. m3 kivilouhetta ja -mursketta.
  • Siltoihin käytetään yht. 6,7 milj. kg terästä ja 21 200 m3 betonia.
    Lähde: Väylävirasto

Teksti Martti Ristimäki Kuva Afry Finland ja Väylävirasto