Rakennustaito
28.2.2024
Kantaverkon rakennushankkeissa voitaisiin kokeilla allianssimallia, arvioivat kantaverkkoyhtiö Fingrid Oyj ja rakentamisen ratkaisutoimistoksi itseään luonnehtiva Boost Brothers Oy. Yhtiöt selvittivät eri toimintamallien soveltuvuutta.
Fingrid suunnittelee mittavia lisäinvestointeja kantaverkkoon. Investointiohjelman suuruuden ja monien hankkeiden vaativuuden vuoksi yhtiö pohtii uusia toteutusmalleja.
Selvityksen perusteella yhteistoiminnallisuuteen perustuva allianssimalli voisi soveltua siirtoyhteyshankkeisiin, jotka muodostuvat laajoista kokonaisuuksista tai jotka sisältävät epävarmuuksia ja uusia teknisiä ratkaisuja.
Fingridin kehityspäällikön Katariina Saarisen mukaan allianssimallia tarkasteltiin selvityksessä yhtenä vaihtoehtona.
”Selvityksessä kuultiin myös useita palvelutoimittajiamme. Kokonaisuutena tarkastellen allianssimalli voisi soveltua Fingridin tarpeisiin, ja todennäköisesti jatkamme seuraavaksi hankeportfoliomme tarkastelulla”, Saarinen toteaa yhtiöiden tiedotteessa.
Allianssimalli on yleistynyt etenkin suurissa infrahankkeissa. Rakennustaidon selvityksen mukaan (KVR-malli jyrää urakoinnin kentässä) allianssimallia kokeillaan myös sähköverkkoinvestoinneissa. Etenkin pienissä ja keskisuurissa infrahankkeissa suunnittelun ja toteutuksen yhdistävä KVR-malli kuitenkin yleistyy nopeimmin.
Teksti Martti Ristimäki kuva Fingrid
Euroopan komissio on laatimassa uutta kiertotalousasetusta, jonka avulla EU kasvattaisi uudelleenkäytettävien tuotteiden ja uusioraaka-aineesta valmistettujen tuotteiden markkinoita jäsenmaissaan. EU:ssa kierrätysaste on pysynyt kauan noin 11 prosentissa. Tuleva kiertotalousasetus...
Fazerin suklaatehtaan työmaa Lahdessa käynnistyi elokuussa. Fazer ja Skanska allekirjoittivat heinäkuussa urakkasopimuksen, jonka arvo Skanskalle on 89 miljoonaa euroa. Hankkeen laajuus on noin 34 000 bruttoneliömetriä. Rakennustyöt valmistuvat aikataulun mukaan joulukuussa 2027, joten...
Erityisen pitkän pysäköintitilan rakentaminen alkoi viime kesänä Hyvinkäällä. Parkkihalli on noin 200 metriä pitkä, ja se sukeltaa rautatien ylittävän kevyenliikenteensillan ali. Rakennuksen julkisivun pystyrimoituksena käytetään W-profiilin tiekaidetta eli tienvarsilta tuttua...
Euroopan komissio on laatimassa uutta kiertotalousasetusta, jonka avulla EU kas...
Fazerin suklaatehtaan työmaa Lahdessa käynnistyi elokuussa. Fazer ja Skanska all...
Helsingin kaupunki ja YIT käynnistivät vanhan toimistokorttelin kunnianhimoisen...