Rakennustaito
1.12.2025 | Päivitetty 2.12.2025

Vuonna 1982 Jyväskylän keskustaan Vapaudenkadun varteen valmistunut Teatteritalo on osa arkkitehti Alvar Aallon 1960-luvulla laatimaa hallintokorttelisuunnitelmaa, jonka muut osat ovat Poliisitalo ja kaupungin virastotalo. Vain Poliisitalo saatiin valmiiksi akateemikon elinaikana. Virastotalon ja Teatteritalon suunnitelmat viimeisteli puoliso Elissa Aalto.
Teatteritalo palveli pitkään sekä teatterin että klassisen orkesterimusiikin esitystarpeita. Nyt kummankin taiteen harjoittajat toimivat väistötiloissa messuistaan tunnetussa Paviljongissa, jonne kaupunginorkesteri eli Jyväskylä Sinfonia myös jää. Kaupunginteatteri sen sijaan palaa vanhaan kotiinsa, jossa remontin ja laajennuksen jälkeen ei enää tarvitse ottaa huomioon kahdenlaisia, akustisilta vaatimuksiltaan lähes vastakkaisia tarpeita. Puheteatteria varten suunnitellussa tilassa ei saisi olla juurikaan jälkikaikua, jonka riittävyys musiikkisalia suunniteltaessa puolestaan on tavoiteltava ominaisuus.

”Pääsalin akustiikka muuttuu remontin myötä entistä tehokkaammin ääntä imeväksi. Uusi rakenne koostuu ruiskutettavasta pinnoitteesta, reikäkipsilevystä ja 20 senttimetrin villakerroksesta”, kertoo pääurakoitsija Jalon Rakentajat Oy:n projekti-insinööri Lauri Alanko.
Laajennusosaan valmistuu pienempi teatterisali, jonka rakenteet on suunniteltu eristämään ulkopuolelta tulevia ääniä. Seinät on kauttaaltaan varustettu runkomelua vaimentavilla kumimaisilla sylomeerikiskoilla ja teräksisillä kiinnikkeillä, joiden avulla salin rakenteet ovat irti ympäröivistä kantavista rakenteista.

Uudistuvassa suuressa teatterisalissa on runsaat 500 katsojapaikkaa. Talotekniikka siellä, kuten koko rakennuksessa, uusitaan täysin. Tekniikka sijoitetaan piiloon alakattorakenteisiin ja lattiarakenteen alle kaivettuihin betonikanaaleihin. Tehtävä ei ole helppo, sillä tekniset ratkaisut on sovitettava yhteen suojelunäkökohtien kanssa. Vaikka rakennus ei ole vaativimman suojelun kohteena, se on osa Alvar Aallon arvokasta elämäntyötä, jonka vaaliminen on Alvar Aalto -säätiön tehtävä.

Teatteritalon kunto on varsin hyvä rakennuksen 40 vuoden ikään nähden. Remontti oli kuitenkin järkevää toteuttaa samoihin aikoihin kun Paviljonki laajentaa tilojaan. Kaupunginorkesteri sai Paviljongista omien tarpeidensa mukaiset tilat: esimerkiksi suuri Wilhelm-sali uudistettiin Encore-nimen saaneeksi konsertti- ja monikäyttösaliksi. Toinen teatterityömaan ajoitukseen vaikuttava tekijä on Jyväskylän keskustan kokonaisvaltainen uudistaminen uusine pysyvine liikennejärjestelyineen.
Työmaalla Teatteritalon yhteyksiä laajempaan kokonaisuuteen ei tarvitse erityisesti miettiä. Riittää, kun toteuttaa tilaajan suunnitelmat mahdollisimman hyvin.
”Siinä mielessä tämä on perinteinen urakka, että tehdään työt niin sanotusti tilaajan kuvilla. Koska kyseessä on korjausurakka, muutoksitta ei ole kuitenkaan voitu edetä. Työmaan roolina on siis myös suunnitelmien kommentointi ja hienosti sanottuna suunnittelun ohjaus”, Lauri Alanko toteaa.

Teatteritalon remonttisuunnitelmien yksityiskohtia on pitänyt muuttaa esimerkiksi sovitettaessa talotekniikkaa käytettävissä oleviin varsin ahtaisiin tiloihin. Perusratkaisu alun perinkin on ollut se, että kaikki uusi tekniikka on saatava näkymättömiin. Eniten tilaa vie luonnollisesti ilmanvaihtotekniikka, etenkin kun ilmamääriä on pitänyt selvästi kasvattaa aiempaan verrattuna. Tämä johtuu säädösten muuttumisesta.
”IV-koneita rakennuksessa on remontin jälkeen kuusi aiempien kolmen asemesta. Ja koska ilmanvaihdon tulee olla rakennuksen käyttötarkoituksen vuoksi mahdollisimman äänetöntä, koneiden pitää olla tehokkaita, jotta riittävä ilmavirtaus saadaan aikaan pienillä kierroksilla. Näin saadaan kanavien tavanomainen ääneneristys riittämään ja voidaan välttää kanavien kotelointi”, kertoo työnjohtaja Veli-Matti Ahokas Jalon Rakentajista.

Talotekniikan lisäksi remontin aikana uusitaan perusteellisesti myös näyttämötekniikka. Tämä on vaativa kokonaisuus, johon sisältyy sekä näyttämön kiinteitä rakenteita että muun muassa lavasteiden siirtoon tarvittavaa tekniikkaa. Merkittävä muutos on esimerkiksi se, että aiemmat mekaaniset saksinostimet korvataan sähköisillä ketjunostimilla.
Päälava muuntuu remontin myötä pyörölavaksi, jota kannattelevat paikallavaletun betonilaatan ympäröimät järeät teräsrakenteet. Niiden valmistuksesta ja asennuksesta huolehti Ypäjän Metalli Oy.
”Me hoidamme näyttämötekniikassa tarvittavan mekaniikan tiiviissä yhteistyössä näyttämötekniikkaurakoitsija Insta Automationin kanssa”, toteaa asennuksista vastaava Petteri Reunanen Ypäjän Metallista. Reunaselle on kertynyt jo 30 vuoden teräksinen kokemus.
Päänäyttämön teräsrakenteiden oikea-aikainen asennus oli toinen työmaan keskeisistä aikataulullisista välitavoitteista. Tämä tavoite toteutui onnistuneesti viime toukokuussa. Toinen kokonaisuutta voimakkaasti tahdistava työvaihe on ollut vesikaton uusiminen, joka valmistui suunnitellussa aikataulussa syyskuun lopulla.

Osa Teatteritalon vesikatosta on kermirakenteista, osa on tehty kuparista. Kermieristeiset katon osat oli uusittava kokonaan. Julkisivu sen sijaan on pysynyt varsin hyvässä kunnossa. Se koostuu Alvar Aallon hanketta varten suunnittelemista klinkkerilaatoista. Yksittäisessä laatassa on vierekkäin poikkileikkaukseltaan pieniä pyöreitä klinkkerielementtejä.
”Jotkut laatat olivat ajan saatossa rikkoutuneet ja ne oli vaihdettava. Enimmäkseen on selvitty puhdistuksella”, Lauri Alanko kertoo.
Aluksi puhdistusmenetelmänä kokeiltiin hiilihappojään käyttöön perustuvaa menetelmää. Sitä on tavattu käyttää onnistuneesti graffitien poistamiseen, mutta tässä tapauksessa menetelmä osoittautui liian järeäksi. Betoni alkoi hilseillä, minkä jälkeen julkisivujen pesussa siirryttiin tavanomaiseen, riittäväksi osoittautuneeseen vesipesuun.
Julkisivulinjan ulkopuolelle sijoittuva pihakansi toimii samalla talon laajennusosan kattorakenteena. Sen kantavat rakenteet koostuvat 500 millimetriä paksuista ontelolaatoista.
Tämän talven aikana työt keskittyvät sisätiloihin, kuten näyttämö- ja talotekniikan viimeistelyyn. Aikaa on ensi toukokuuhun saakka, eli suurella todennäköisyydellä sitä on riittävästi.

Teksti Vesa Tompuri Kuvat Tero Takalo-Eskola
Ulkolämpötilan sahaus nollan molemmin puolin sekä suuret viistosademäärät ovat yhdistelmä, joka vauhdittaa vanhojen kerrostalojen julkisivujen rapautumista nyky-Suomessa. Esimerkiksi betoniparvekkeiden kuntoa on syytä seurata tarkasti, mutta myös betonin laatuun ja raudoituksen...
Julkisivusaumoja pitää huoltaa, jotta ne säilyttävät niille suunnitellut ominaisuudet ja pitävät julkisivun myös esteettisenä. Julkisivun ja sen saumojen kuntoa on tarkkailtava tiheämmin kuin ennen, sillä olosuhteet ovat muuttuneet. Polyuretaania käytetään paljon...
Yhä useampi Itä- ja Kaakkois-Suomen rakennusyritys hakee kasvua Länsi- ja Keski-Suomen sekä pääkaupunkiseudun markkinoilta. Itä-Suomen toimintatavat eroavat suurimpien kaupunkien arjesta, mutta myös rakennusyhtiöiden väliltä löytyy eroja. Itäsuomalaiset yritykset ovat yksi toisensa...
Jyväskylän kaupunginteatteri pääsee ensi kesänä palaamaan esitys- ja talotekniik...
Ulkolämpötilan sahaus nollan molemmin puolin sekä suuret viistosademäärät ovat y...
Julkisivusaumoja pitää huoltaa, jotta ne säilyttävät niille suunnitellut ominais...