Rakennustaito
24.2.2023
Kiinteistö- ja rakentamisala tarvitsee paitsi lisää osaajia ja uutta osaamista myös huomattavia toimintatapojen ja järjestelmien muutoksia, jotta sektori pystyy tulevaisuudessa toimimaan kestävällä
tavalla. Näin todetaan Suomen rakennetun omaisuuden tilaa arvioivassa ROTI 2023 -raportissa.
Samalla rapotti varoittaa, että korjausvelka kasvaa huolestuttavaa tahtia. Erityisen vakavaa on väyläinfran ja yhdyskuntatekniikan kunnon heikentyminen. Hyvä infra on osa huoltovarmuuttamme, raportti tähdentää.
Raportin näkemyksen mukaan kestävyysajattelu on levinnyt myös rakennusalalle. Sen sijaan rakentamisen ympäristövaikutukset pitäisi ymmärtää nykyistä paremmin, mikä edellyttää lisäpanostuksia tutkimukseen, kehitystoimintaan ja koulutukseen. Toinen selkeä kehityskohde on sektorin viranomaissääntely, joka nykyisellään on liian yksityiskohtaista ja kannustaa pikemminkin osaoptimointiin kuin ympäristön ja talouden kannalta tehokkaisiin ratkaisuihin.
Raportti toteaa, että rakennusten pitkäikäisyys on ehdoton edellytys sille, että kiinteistö- ja rakentamisala täyttää kestävän kehityksen tiukat vaatimukset. Esimerkiksi suunnittelussa on kiinnitettävä paljon huomiota rakennusten muuntojoustavuuteen. Lisäksi ratkaisuja ja materiaaleja valitessaan suunnittelijan on varmistettava, että vikaantunut osa voidaan kätevästi korjata tai käyttöikänsä päähän tullut osa vaihtaa.
Teksti Martti Ristimäki kuva Adobe
Euroopan komissio on laatimassa uutta kiertotalousasetusta, jonka avulla EU kasvattaisi uudelleenkäytettävien tuotteiden ja uusioraaka-aineesta valmistettujen tuotteiden markkinoita jäsenmaissaan. EU:ssa kierrätysaste on pysynyt kauan noin 11 prosentissa. Tuleva kiertotalousasetus...
Fazerin suklaatehtaan työmaa Lahdessa käynnistyi elokuussa. Fazer ja Skanska allekirjoittivat heinäkuussa urakkasopimuksen, jonka arvo Skanskalle on 89 miljoonaa euroa. Hankkeen laajuus on noin 34 000 bruttoneliömetriä. Rakennustyöt valmistuvat aikataulun mukaan joulukuussa 2027, joten...
Erityisen pitkän pysäköintitilan rakentaminen alkoi viime kesänä Hyvinkäällä. Parkkihalli on noin 200 metriä pitkä, ja se sukeltaa rautatien ylittävän kevyenliikenteensillan ali. Rakennuksen julkisivun pystyrimoituksena käytetään W-profiilin tiekaidetta eli tienvarsilta tuttua...
Euroopan komissio on laatimassa uutta kiertotalousasetusta, jonka avulla EU kas...
Fazerin suklaatehtaan työmaa Lahdessa käynnistyi elokuussa. Fazer ja Skanska all...
Helsingin kaupunki ja YIT käynnistivät vanhan toimistokorttelin kunnianhimoisen...