Rakennustaito
23.11.2022 | Päivitetty 23.11.2022
Kiinnostus tammikuussa 2023 Jyväskylän ammattikorkeakoulussa Jamkissa aloittavaa rakennusmestarilinjaa kohtaan oli heti suurta. Hakijoita ilmoittautui lähes kaksisataa. Aloituspaikkoja oli tarjolla 20. Vuoden kuluttua aloituspaikat kaksinkertaistuvat 40:een.
”Kyselyjen perusteella opiskelijat ovat odottaneet rakennusmestarikoulutusta pitkään, koska se tarjoaa luonnollisen ammatillisen polun rakentajasta työnjohtajaksi”, tutkintovastaava Pekka Lähdesmäki Jamkista kertoo.
Myös Keski-Suomen rakennusteollisuus on pitkään vaatinut, että alueelle saadaan koulutettuja ammattilaisia työnjohtoon. Työelämän pätevyysvaatimukset ovat kauttaaltaan kiristyneet ja lisänneet koulutuksen tarvetta.
”Rakennusmestarikoulutus parantaa paikallisten yritysten kasvumahdollisuuksia”, toteaa Jukka
Tuominiemi infrarakentamisen ammattilaisten Infra ry:n Keski-Suomen piiristä.
Yrityksiltä on voinut osaamisen puutteessa mennä hankkeita sivu suun. Vastavalmistuneilla rakennusmestareilla esimerkiksi digiosaaminen on vankka.
Miksi rakennusmestarikoulutusta aikanaan vähennettiin? Lähdesmäki arvioi, että kun tutkintoja 1990-luvun lopussa laman jäljiltä yhtenäistettiin, oletettiin rakennustuotannon insinööritutkinnon riittävän myös työnjohdollisiin tarpeisiin.
Näin ei kuitenkaan käynyt: insinöörit eivät jääneet työmaille rakennusmestareita korvaamaan, sillä esimerkiksi rakennusinsinöörien osaaminen on enemmän projekti- ja prosessiosaamista.
Alueen vanhat rakennusmestarit ovat jäämässä eläkkeelle. Niinpä tarvetta on laskelmien mukaan heti vähintään 60 työnjohtajalle.
Hakukriteereillä Jamk pyrkii löytämään opiskelijoita, joilla on jo vankkaa rakennusteknistä osaamista. Pekka Lähdesmäen mukaan näyttää siltä, että useat hakijat ovatkin toimineet jo ilman tutkintoa ryhmänjohtajina. Koulutus syventää heidän ymmärrystään siitä, miksi asiat tehdään niin kuin tehdään.
”Rakennusmestarikoulutuksella vastataan myös maanrakentamisen osaajapulaan, sillä infratyönjohtajia ei kouluteta tällä hetkellä Keski-Suomessa, ja valtakunnalliset koulutusmäärät laahaavat nekin pahasti jäljessä”, Lähdesmäki sanoo.

Opinnoissa käydään läpi esimerkiksi hankkeiden taloutta, aikatauluja ja hankintoja sekä henkilöjohtamista. Mukana on myös luonnontieteitä ja kieliä. Kaikkea opittua pääsee heti hyödyntämään, koska monet ovat opiskeluaikanakin työsuhteissa rakennusyrityksiin.
Tutkinnon suorittaminen vie arviolta kolme ja puoli vuotta. Tarkoitus on, että puolet uusista rakennusmestareista toimii talon- ja puolet maanrakentamisessa.
Uuden rakennusmestarilinjan perustaminen pantiin vireille jo 2008. Infra ry:n Jukka Tuominiemi haluaakin kiittää kaikkia, jotka työskentelivät toivotun lopputuloksen eteen.
”Tämä on hieno asia alueellisesti, mutta se ei ratkaise valtakunnallista osaajapulaa. Edelleen rakennusmestareita poistuu työelämästä enemmän kuin valmistuu. Keskusjärjestöjen tulisi ajaa vielä aktiivisemmin rakennusmestareiden koulutusta koko maassa”, Tuominiemi ehdottaa.
Teksti Lotta Vartiainen Kuva Mari Varonen ja Hanna-Kaisa Hämäläinen
Ulkolämpötilan sahaus nollan molemmin puolin sekä suuret viistosademäärät ovat yhdistelmä, joka vauhdittaa vanhojen kerrostalojen julkisivujen rapautumista nyky-Suomessa. Esimerkiksi betoniparvekkeiden kuntoa on syytä seurata tarkasti, mutta myös betonin laatuun ja raudoituksen...
Julkisivusaumoja pitää huoltaa, jotta ne säilyttävät niille suunnitellut ominaisuudet ja pitävät julkisivun myös esteettisenä. Julkisivun ja sen saumojen kuntoa on tarkkailtava tiheämmin kuin ennen, sillä olosuhteet ovat muuttuneet. Polyuretaania käytetään paljon...
Yhä useampi Itä- ja Kaakkois-Suomen rakennusyritys hakee kasvua Länsi- ja Keski-Suomen sekä pääkaupunkiseudun markkinoilta. Itä-Suomen toimintatavat eroavat suurimpien kaupunkien arjesta, mutta myös rakennusyhtiöiden väliltä löytyy eroja. Itäsuomalaiset yritykset ovat yksi toisensa...
Ulkolämpötilan sahaus nollan molemmin puolin sekä suuret viistosademäärät ovat y...
Julkisivusaumoja pitää huoltaa, jotta ne säilyttävät niille suunnitellut ominais...
Puolivuosisatainen Hailuodon kiinteän liikenneyhteyden odotus päättyy vuoden kul...