Talouden hyvä vauhti ja uusien keskusten avautuminen siivittävät osaltaan Suomen vanhojen ja uusien kauppakeskusten yhteenlasketun myynnin ja kävijämäärät lähes seitsemän prosentin kasvuun viime vuonna.

Myös kauppakeskusten niin sanottu vertailukelpoinen kokonaismyynti kasvoi runsaat kaksi prosenttia vuoteen 2018 verrattuna. Tässä vertailussa ei ole mukana uusimpia keskuksia eikä vanhojen keskusten laajennuksia.

Kasvuluvut ovat lohdullista luettavaa kaupan alalle, kiinteistöinvestoijille ja liiketilojen rakentajille. Verkkokaupan yleistyessä ja kauppakeskusten määrän vain jatkaessa kasvuaan on pelätty, että toimialan vääjäämätön rakennemuutos tuo mukanaan krapulan eli tyhjät liiketilat. Esimerkiksi verkkokaupan edelläkävijämaassa USA:ssa kovimpien ennusteiden mukaan jo lähivuosina suljettaisiin jopa joka viides kauppakeskus.

Suomessa on jo 40 kauppakeskusta. Rakentamistahti on ollut kiivas. Loppuvuonna avasi ovensa Tripla Helsingin Pasilassa ja monen vanhan keskuksen laajennus tai muu remontti valmistui.

Varovaisuus on kasvussa toimialalla, ja tämä heijastuu myös uusien kauppakeskusten toteuttamiseen jopa suurimmissa kaupungeissa. Esimerkiksi Vantaan Kivistössä kauppakeskushanke lykkääntyy entistä pidemmälle ja suunnitelmat ovat supistuneet reippaasti. (Lue lisää).

Lisäksi uusiin tai remontoitaviin keskuksiin suunnitellaan suhteellisesti aiempaa enemmän tiloja kahviloille ja muille palveluille. Myös kirjastot ja muut julkiset palvelut yleistyvät keskuksissa.

Kuva YIT