Ensi vuonna Turku valitsee pikaratikkahankkeensa allianssikumppanit. Investointipäätökseen on kuitenkin vielä matkaa. Valtion osallistumisella kustannuksiin on ratkaiseva merkitys Turussa, aivan kuten on pääkaupunkiseudullakin.

Turun kaupunginhallitus päätti lokakuussa siirtää Satama–Varissuo-pikaraitiotiehankkeen toteutussuunnitteluun. Allianssikumppanit valitaan ensi vuonna.

Turun Raitiotie Oy kutsui allianssin tarjouskilpailun ensimmäiselle neuvot­te­lu­kierrokselle kolme yritysryhmää. ­Aura-allianssissa ovat mukana YIT, ­AFRY, WSP ja Ratatek. Auratikan takana ovat NRC, GRK, Ramboll ja Sweco. FÖRA:n muodostavat Destia ja Sitowise.

Hanke etenee kaupunginvaltuuston­ käsittelyyn luultavasti syksyllä 2025. Jos valtuusto hyväksyy hankkeen, tarvitaan vielä valtiolta sitoumus osallistua 300  –  400 miljoonaa euroa maksavan investoinnin rahoitukseen. Suuret kaupungit edellyttävät nykyään tällaisissa hankkeissa, että MAL-sopimusten hengessä valtio maksaa rakentamiskustannuksista merkittävän osan, yleensä 30 prosenttia.

Turun suunniteltu pikaratikkalinja kulkisi matkustaja­satamasta keskustan kautta Varissuolle. Kunnian­himoisissa visioissa myöhemmin rakennettavat linjat lähtisivät keskustasta pohjoiseen, luoteeseen ja etelään.

Nykyisen suunnitelman mukaan ratikat liikennöisivät 12 kilometrin pituisella reitillä matkustajasatamasta rautatie­aseman ja ydinkeskustan kautta itään Varis­suolle ensi vuosikymmenellä.

Raitiotieliikenne lakkautettiin Turussa 1970-luvun alussa. Raitioteiden uudel­leen­­tuleminen ja Turussa esimerkiksi matkustajasataman alueen ja Linnan­niemen rakennusinvestoinnit sekä keskustan ja Tiedepuiston kehittäminen nostivat ratikoiden paluun puheiden tasol­ta suunnittelupöytiin.

Vantaa ja Helsinki odottavat

Vantaan kaupunginvaltuusto hyväksyi viime keväänä ehdollisesti pikaratikkahankkeen. Valtion päätöstä osallistumisesta rakentamisen rahoitukseen odotellaan; neuvotteluratkaisu saattaa viipyä pitkälle ensi vuoteen.

Arviolta yli 600 miljoonaa euroa maksava, 19 kilometrin pituinen Vantaan ratik­kalinja kulkisi Helsinki-Vantaan lento­asemalta Tikkurilan kautta ja pää­radan alitse kaakkoon aina Helsingin puolelle Mellunmäkeen, jossa sijaitsee metro­asema. Lue lisää Ratikka muuttaa Itä-Vantaata

Viimakin on jo mainittu

Raide-Jokeri-yhteys eli Helsingin ja Espoon yhteinen pikaratikkalinja 15, jonka­ rakentamiskustannuksiin valtio osallistui, otettiin käyttöön tänä vuonna. Pasilan ja Kalasataman välinen ratikkalinja valmistuu ensi vuonna, ja Kruunusiltojen pikaratikkareitti Hakaniemestä Laaja­saloon aikataulun mukaan vuonna 2027.

Helsingin poliitikot ja virkamiehet pohtivat jo seuraavia pikaratikkalinjoja kantakaupungin ulkopuolelle. Esimerkiksi suunnitelmissa Viima-nimen saanut linja ehkä ratkaisisi Malminkentän eli entisen Malmin lentoaseman uhkaavan joukkoliikennepulman. Alueelle on tarkoitus rakentaa runsaasti asuinkerros­taloja: jopa yli 20 000 uuden asukkaan tarpeisiin yksi bussilinja tuskin riittäisi.

Viiman pääreitti kulkisi Malmilta etelään Viikkiin ja jopa itäiseen kanta­kaupunkiin saakka.

Lue lisää Turku kurottaa kohti merta

Teksti Martti Ristimäki Havainnekuva WSP Finland kuvitus Sirpa Ärmänen