Rakennustaito
8.12.2023 | Päivitetty 9.1.2024
Turun kaupunginhallitus päätti lokakuussa siirtää Satama–Varissuo-pikaraitiotiehankkeen toteutussuunnitteluun. Allianssikumppanit valitaan ensi vuonna.
Turun Raitiotie Oy kutsui allianssin tarjouskilpailun ensimmäiselle neuvottelukierrokselle kolme yritysryhmää. Aura-allianssissa ovat mukana YIT, AFRY, WSP ja Ratatek. Auratikan takana ovat NRC, GRK, Ramboll ja Sweco. FÖRA:n muodostavat Destia ja Sitowise.
Hanke etenee kaupunginvaltuuston käsittelyyn luultavasti syksyllä 2025. Jos valtuusto hyväksyy hankkeen, tarvitaan vielä valtiolta sitoumus osallistua 300 – 400 miljoonaa euroa maksavan investoinnin rahoitukseen. Suuret kaupungit edellyttävät nykyään tällaisissa hankkeissa, että MAL-sopimusten hengessä valtio maksaa rakentamiskustannuksista merkittävän osan, yleensä 30 prosenttia.
Nykyisen suunnitelman mukaan ratikat liikennöisivät 12 kilometrin pituisella reitillä matkustajasatamasta rautatieaseman ja ydinkeskustan kautta itään Varissuolle ensi vuosikymmenellä.
Raitiotieliikenne lakkautettiin Turussa 1970-luvun alussa. Raitioteiden uudelleentuleminen ja Turussa esimerkiksi matkustajasataman alueen ja Linnanniemen rakennusinvestoinnit sekä keskustan ja Tiedepuiston kehittäminen nostivat ratikoiden paluun puheiden tasolta suunnittelupöytiin.
Vantaan kaupunginvaltuusto hyväksyi viime keväänä ehdollisesti pikaratikkahankkeen. Valtion päätöstä osallistumisesta rakentamisen rahoitukseen odotellaan; neuvotteluratkaisu saattaa viipyä pitkälle ensi vuoteen.
Arviolta yli 600 miljoonaa euroa maksava, 19 kilometrin pituinen Vantaan ratikkalinja kulkisi Helsinki-Vantaan lentoasemalta Tikkurilan kautta ja pääradan alitse kaakkoon aina Helsingin puolelle Mellunmäkeen, jossa sijaitsee metroasema. Lue lisää Ratikka muuttaa Itä-Vantaata
Raide-Jokeri-yhteys eli Helsingin ja Espoon yhteinen pikaratikkalinja 15, jonka rakentamiskustannuksiin valtio osallistui, otettiin käyttöön tänä vuonna. Pasilan ja Kalasataman välinen ratikkalinja valmistuu ensi vuonna, ja Kruunusiltojen pikaratikkareitti Hakaniemestä Laajasaloon aikataulun mukaan vuonna 2027.
Helsingin poliitikot ja virkamiehet pohtivat jo seuraavia pikaratikkalinjoja kantakaupungin ulkopuolelle. Esimerkiksi suunnitelmissa Viima-nimen saanut linja ehkä ratkaisisi Malminkentän eli entisen Malmin lentoaseman uhkaavan joukkoliikennepulman. Alueelle on tarkoitus rakentaa runsaasti asuinkerrostaloja: jopa yli 20 000 uuden asukkaan tarpeisiin yksi bussilinja tuskin riittäisi.
Viiman pääreitti kulkisi Malmilta etelään Viikkiin ja jopa itäiseen kantakaupunkiin saakka.
Lue lisää Turku kurottaa kohti merta
Teksti Martti Ristimäki Havainnekuva WSP Finland kuvitus Sirpa Ärmänen
Mikkelin keskustaan rakentuva Kortteli 8 on haastava seniori- ja palvelutalon yhdistelmä. Tällaisille on kysyntää ikääntyvässä Suomessa, mutta rahoituksesta saattaa tulla merkittävä investointien jarru. Viime vuoden toukokuussa alkanut Kortteli 8 -työmaa Mannerheimintien varrella...
Paljon erikoisosaamista vaativa isojen kansien ja lattiatasojen jälkijännitetty paikallavalu valtaa alaa halli- ja marketrakentamisessa. Korkea vaatimustaso näkyy alan kovina niminä näiden työmaiden rakentaja- ja valvojalistoissa. Valua valmistelevina päivinä markethallin työmaa...
Uudet parvekekaiteet täyttävät nykypäivän vaatimukset, mutta jo rakennettujen parvekkeiden turvatilanne huolestuttaa asiantuntijoita, eritoten Tukesia. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on tutkinut pitkään ja perusteellisesti parvekelasien, -kaiteiden ja tukirakenteiden...
Mikkelin keskustaan rakentuva Kortteli 8 on haastava seniori- ja palvelutalon yh...
Paljon erikoisosaamista vaativa isojen kansien ja lattiatasojen jälkijännitetty...
Pientalo on edelleen suomalaisten suosituin asumismuoto. Tiukassa taloustilantee...