Rakennustaito
4.10.2023
Pääkaupunkiseudulle on tulossa jälleen suuri infratyömaa ja uusi raideliikenneyhteys. Vantaan kaupunginvaltuusto hyväksyi toukokuussa pikaraitiotiehankkeen. Sen suunnittelu jatkuu vielä, ja tänä syksynä odotetaan puolestaan valtiolta hankkeen toteutuksen kannalta ratkaisevaa päätöstä osallistumisesta hankkeen kustannuksiin. MAL-sopimuksen periaatteen mukaisesti Vantaa edellyttää, että valtio rahoittaa 30 prosenttia nykyarvion mukaan runsaan 600 miljoonan euron kustannuksista.
Joukkoliikenneverkon kehittymisen ohella hanke lisäisi roimasti asunto- ja toimitilarakentamista reitin varrella. Vantaan laskelmien mukaan tonttien ja kiinteistöjen arvot nousisivat 800 metrin säteellä jokaisesta pysäkistä.
Pikaratikkareitti kulkee Helsinki-Vantaan lentoasemalta Tikkurilan kautta Helsingin Mellunmäkeen, jossa sijaitsee metroasema. Reitin kokonaispituus on 19 kilometriä ja sen varrelle on suunnitteilla 27 pysäkkiä. Työmaakokonaisuus on paitsi monipuolinen myös paikoin erittäin vaativa. Muuan muassa pääradan alitus Tikkurilassa testaa suunnittelijoiden ja rakentajien taidot.
Jos valtio tänä syksynä sitoutuu maksamaan lähes kolmanneksen kustannuksista ja suunnittelu etenee aikataulun mukaisesti, allianssimallilla toteutettava rakentaminen voisi alkaa jo vuoden kuluttua. Tavoiteaikataulun mukaan ratikat alkaisivat liikennöidä reitillä tämän vuosikymmenen lopussa.
Teksti Martti Ristimäki kuva Ramboll
Turun Ratapihan Kehitys Oy ja SRV Yhtiöt Oyj solmivat marraskuun alussa kehitysvaiheen yhteistoimintasopimuksen monitoimiareenan kiinteistökokonaisuuden kehittämisestä ja rakentamisesta uuteen Ratapihan kaupunginosaan Turun keskustan laidalla. Areenan yhteyteen suunnitellaan...
Etätöiden lisääntyminen näkyy toimistojen käyttöasteen laskuna. Uusien vuokralaisten löytäminen vanhaan toimistotaloon vaikeutui jo ennen koronapandemiaa – aivan kuten rakennemuutos on jo pitkään tyhjentänyt teollisuushalleja. Monet vuokralaiset haluavat käyttöönsä aina...
Uusia tuulivoimaloita rakennetaan Suomen mantereelle edelleen vilkkaasti, mutta uusia investointipäätöksiä on nyt alettu lykätä ja suunnittelu vie aikaa. Alkuvuonna valmistui 75 uutta voimalaa, ja syyskaudella niitä saadaan lisää vielä 180 yksikköä. Ennätysvuonna 2022 rakennettiin...
Turun Ratapihan Kehitys Oy ja SRV Yhtiöt Oyj solmivat marraskuun alussa kehitys...
Etätöiden lisääntyminen näkyy toimistojen käyttöasteen laskuna. Uusien vuokral...
Pääkaupunkiseudulle on tulossa jälleen suuri infratyömaa ja uusi raideliikenneyh...