Helsingin ja Espoon joukkoliikenteen suurhanke, pikaraitiotie Raide-Jokeri, on rakennustöiden osalta jo 95-prosenttisesti valmis, tiedotti allianssiorganisaatio syyskuussa. Loppusyksyllä linjan useilla osuuksilla tehdään muun muassa päällystystöitä. Useita katuosuuksia on jo luovutettu.

Testiajot alkavat vielä tämän vuoden puolella. Säännöllinen liikennöinti käynnistyy ­alkuvuonna 2024.
Raide-Jokeri on 25 kilometriä pitkä linja­ Espoon Otaniemestä Helsingin Itäkeskukseen. Reitistä 16 kilometriä kulkee Helsingin esikaupungeissa ja lähiöissä, ja loppuosuus sijoittuu Espoon itäosiin.
Toisen pikaratikkayhteyden eli Kruunusillat-linjan työt ovat käynnissä Hakaniemen ja Laajasalon välillä Helsingissä.

Tukemiskone ratatöissä Varikkotiellä Itä-Helsingissä viime kesäkuussa.

Tampereen Ratikka on liikennöinyt jo runsaan vuoden. Samaan aikaan läntisen eli toisen osan rakennustyöt ovat käynnissä lännessä Santalahdesta Lielahteen. Liikennöinti Pyynikintorilta Santalahteen käynnistyy ensi elokuussa. Nyt rakenteilla olevan läntisen osuuden pääteasemalle Lentävänniemeen pikaratikka vie ehkä jo syksyllä 2024. Toisen osan valmistuttua linjaston kokonaispituus kasvaa 23 kilometriin.

Tampereen ratikat alkoivat liikennöidä elokuussa 2021.

Tarkoituksena on aloittaa seuraavien jatko-osuuksien rakentaminen Tampereella ja naapuri­kunta Pirkkalassa vuonna 2025.

Nykyisten suunnitelmien mukaan pika­raitiotieverkoston myöhemmät laajennustyöt käynnistyisivät vuodesta 2029 alkaen asteittain etelässä kohti Vuoreksen kaupunginosaa sekä­ naapurikaupunkien Ylöjärven ja Kangas­alan suuntiin.

Vantaa päättää ensi vuonna

Vantaan pikaraitiotien suunnittelu jatkuu. Kaupunginvaltuuston on tarkoitus päättää hankkeen toteuttamisesta ensi vuonna. Helsinki-Vantaan lentoasemalta Tikkurilan ja sen rautatieaseman kautta itään Hakunilaan ja aina Helsingin puolelle Mellun­mäkeen suunniteltu linja on pituudeltaan 19 kilometriä.

Hankkeen arviolta 400 miljoonan euron hintalappu on nostattanut myös voimakasta vastustusta. Kustannuksilla on tunnetusti myös tapana nousta julkisissa hankkeissa. Vantaan kaupunki toivoo, että valtio osallistuu rahoitukseen. Linjan varrel­le on tarkoitus kaavoittaa runsaasti lisää asuntoja.

Teksti Martti Ristimäki kuvat Raide-Jokeri ja Tampereen Ratikka