Rakennustaito
25.9.2022
Helsingin ja Espoon joukkoliikenteen suurhanke, pikaraitiotie Raide-Jokeri, on rakennustöiden osalta jo 95-prosenttisesti valmis, tiedotti allianssiorganisaatio syyskuussa. Loppusyksyllä linjan useilla osuuksilla tehdään muun muassa päällystystöitä. Useita katuosuuksia on jo luovutettu.
Testiajot alkavat vielä tämän vuoden puolella. Säännöllinen liikennöinti käynnistyy alkuvuonna 2024.
Raide-Jokeri on 25 kilometriä pitkä linja Espoon Otaniemestä Helsingin Itäkeskukseen. Reitistä 16 kilometriä kulkee Helsingin esikaupungeissa ja lähiöissä, ja loppuosuus sijoittuu Espoon itäosiin.
Toisen pikaratikkayhteyden eli Kruunusillat-linjan työt ovat käynnissä Hakaniemen ja Laajasalon välillä Helsingissä.
Tampereen Ratikka on liikennöinyt jo runsaan vuoden. Samaan aikaan läntisen eli toisen osan rakennustyöt ovat käynnissä lännessä Santalahdesta Lielahteen. Liikennöinti Pyynikintorilta Santalahteen käynnistyy ensi elokuussa. Nyt rakenteilla olevan läntisen osuuden pääteasemalle Lentävänniemeen pikaratikka vie ehkä jo syksyllä 2024. Toisen osan valmistuttua linjaston kokonaispituus kasvaa 23 kilometriin.
Tarkoituksena on aloittaa seuraavien jatko-osuuksien rakentaminen Tampereella ja naapurikunta Pirkkalassa vuonna 2025.
Nykyisten suunnitelmien mukaan pikaraitiotieverkoston myöhemmät laajennustyöt käynnistyisivät vuodesta 2029 alkaen asteittain etelässä kohti Vuoreksen kaupunginosaa sekä naapurikaupunkien Ylöjärven ja Kangasalan suuntiin.
Vantaan pikaraitiotien suunnittelu jatkuu. Kaupunginvaltuuston on tarkoitus päättää hankkeen toteuttamisesta ensi vuonna. Helsinki-Vantaan lentoasemalta Tikkurilan ja sen rautatieaseman kautta itään Hakunilaan ja aina Helsingin puolelle Mellunmäkeen suunniteltu linja on pituudeltaan 19 kilometriä.
Hankkeen arviolta 400 miljoonan euron hintalappu on nostattanut myös voimakasta vastustusta. Kustannuksilla on tunnetusti myös tapana nousta julkisissa hankkeissa. Vantaan kaupunki toivoo, että valtio osallistuu rahoitukseen. Linjan varrelle on tarkoitus kaavoittaa runsaasti lisää asuntoja.
Teksti Martti Ristimäki kuvat Raide-Jokeri ja Tampereen Ratikka
Turun Ratapihan Kehitys Oy ja SRV Yhtiöt Oyj solmivat marraskuun alussa kehitysvaiheen yhteistoimintasopimuksen monitoimiareenan kiinteistökokonaisuuden kehittämisestä ja rakentamisesta uuteen Ratapihan kaupunginosaan Turun keskustan laidalla. Areenan yhteyteen suunnitellaan...
Etätöiden lisääntyminen näkyy toimistojen käyttöasteen laskuna. Uusien vuokralaisten löytäminen vanhaan toimistotaloon vaikeutui jo ennen koronapandemiaa – aivan kuten rakennemuutos on jo pitkään tyhjentänyt teollisuushalleja. Monet vuokralaiset haluavat käyttöönsä aina...
Pääkaupunkiseudulle on tulossa jälleen suuri infratyömaa ja uusi raideliikenneyhteys. Vantaan kaupunginvaltuusto hyväksyi toukokuussa pikaraitiotiehankkeen. Sen suunnittelu jatkuu vielä, ja tänä syksynä odotetaan puolestaan valtiolta hankkeen toteutuksen kannalta ratkaisevaa päätöstä...
Turun Ratapihan Kehitys Oy ja SRV Yhtiöt Oyj solmivat marraskuun alussa kehitys...
Etätöiden lisääntyminen näkyy toimistojen käyttöasteen laskuna. Uusien vuokral...
Uusia tuulivoimaloita rakennetaan Suomen mantereelle edelleen vilkkaasti, mutta...