Maantiesiltojen korjausvelkaa lyhennetään Keski-Suomessa usean työmaan voimalla. Jyväskylässä kunnostetaan tänä vuonna samassa urakassa kaksi teräsbetonisiltaa.

Köhniön asuinalueella Jyväskylän länsilaidalla sijaitsevien yli 50-vuotiaiden siltojen korjaustarpeet ovat pitkälti samanlaiset. Ylikulkusillan ja risteyssillan peruskorjaukset urakoi Kreate Oy.

Ylikulkusilta on teräsbetoninen jatkuva palkkisilta, jota pitkin Vesangantie ylittää Haapamäki–Jyväskylä-radan.

Risteyssilta sijaitsee siitä noin 40 metrin päässä. Teräsbetoninen jatkuva laattasilta ylittää Keuruuntien, joka on osa Jyväskylästä Vaasaan kulkevaa valtatie 18:aa.

Toukokuussa alkaneessa urakassa kunnostetaan ja uusitaan siltojen päällys- ja pintarakenteet, maa- ja välituet, kaiteet sekä hulevesijärjestelmät. Lisäksi tehdään tietöitä.

Urakan arvo on vajaat kaksi miljoonaa euroa. Tilaaja on Keski-Suomen ELY-keskus.

”Siltaparin korjaustarpeet ovat hyvin samantyyppiset. Sen ansiosta saatiin niiden rahoitus järjestymään”, ELY-keskuksen Liikenne ja infraratkaisut -yksikön päällikkö Jari Mikkonen kertoo.

Siltojen peräkkäinen sijainti mahdollistaa muun muassa yhteiset liikennejärjestelyt. Käytössä on vain yksi ajokaista, mikä tekee työmaasta pitkän ja kapean. Tavaran varastointi työmaalla on hankalaa. Työmaatoimistolle raivattiin pieni läntti risteyssillan päähän.

Köhniön siltatyömaan suunnittelussa liikennejärjestelyt vaativat paljon huomiota, kertovat Kreaten rakennuspäällikkö Ari Välimaa (vas.) ja työmaapäällikkö Antti Leevilä.

Suola voittaa betonin

Molemmat sillat valmistuivat 1968. Vuosikymmenien aikana liikenne, sääolosuhteet ja suola ovat vaurioittaneet rakenteita. Reunapalkkien uusiminen on yleisiä korjauskohteita silloissa.

Varsinkin risteyssillan reunapalkit ovat saaneet liukkauden torjunnan vuoksi päälleen betonia haurastuttavaa suolavettä ja -sumua.

Kesäkuun lopulla vesipiikkaus oli täydessä vauhdissa risteysillalla, ja melu oli sen mukaista.

Vesipiikkaus vie aikaa

Kesäkuun lopussa risteyssillalla oli menossa reunapalkin vesipiikkaus. Toisella sillalla olivat jo käynnissä uuden palkin muottityöt.

”Reunapalkin vesipiikkaus on aikaa vievä ja melua aiheuttava työvaihe. Siihen voisi kehitellä jonkun korvaavan keinon”, Kreaten työmaapäällikkö Antti Leevilä pohtii.

”Myös muotti- ja telinetekniikassa olisi paranta­misen varaa. Olisi parempi, jos muotin pystyisi ripustamaan kannen puolelta”, rakennuspäällikkö Ari Väli­maa miettii.

Kun reunapalkit saatiin valmiiksi, kannen vesieristeeksi tuli kaksinkertainen kermi, ja sen päälle viiden sentin vahvuinen suojabetonikerros ja asfaltti. Kummankin sillan kannen pohjassa teräkset olivat näkyvissä. Vaurioituneet raudat piikataan esiin, puhdistetaan ja käsitellään korroosiosuojalaastilla. Välituet suihkupuhdistetaan ja halkeamat pinnoitetaan silloittavalla laastipinnoitteella. Maatukien laakerit puhdistetaan, maalataan ja rasvataan.

 ”Työvaiheita on ainakin yhtä paljon, ellei jopa­ enemmän kuin uuden sillan rakentamisessa, Ari Välimaa (takana) sanoo. Välimaa ja Antti Leevilä tarkastelevat risteyssillan ­reunaa.

Liikenne lisää töitä

Työmaan vahvuus on 2 Kreaten työnjohtajaa ja aliurakoitsijoiden yhteensä 7–8 työntekijää. Välimaa ja Leevilä ovat aikaisemmin työskennelleet etupäässä uusien ratasiltojen rakennusprojekteissa. Köhniön kohteen aikatauluttamisen ja rytmittämisen haasteet ovat erilaiset verrattuna ratasiltoihin. Autoliikenne vaatii huomiota. Radalla kulkee vain muutama juna päivässä, mutta silloilla ja ylikulkusillan alla kulkevalla valtatiellä liikennettä on koko ajan.

Työmaiden kohdalla nopeusrajoitus on 50 km/h. Silta korjataan kaista kerrallaan, ja sillan päällä on liikennevalo-ohjaus.

Risteyssillalla alikulkukorkeus on madallettu 4,4 metristä 3,5 metriin reunapalkin telineen takia. Valtatielle sillan molemmille puolille on pystytetty korkeudenrajoituspuomit, mutta kaikkia kuljettajia ne eivät pidättele.

Ylikulkusillan reunapalkin muottityöt olivat käynnissä keski­kesällä.

Rallin mittainen tauko

MM-rallin Suomen osakilpailun, Secto Automotive Rally Finlandin vuoksi siltatyömaalla oli elokuun alussa tauko, jota ennen työn alla olevat kaistat piti saada valmiiksi.

Rallin jälkeen työt jatkuivat siltojen toisella kaistalla. Alustavan suunnitelman mukaan Köhniön siltapari valmistuu lokakuussa, mutta yllätyksiä voi aina tulla.

”Työvaiheita on ainakin yhtä paljon, ellei jopa enemmän kuin uuden sillan rakentamisessa, kun pitää ensin purkaa ja sen jälkeen rakentaa”, Välimaa sanoo.

Peruskorjattavilla silloilla on paljon liikennettä koko ajan. Liikenne soljuu työmaan ohi yhtä kaistaa pitkin.

Korjattavaa riittää

Vuoden 2023 alussa Suomessa oli 774 huonokuntoista siltaa, joista 72 Keski-Suomen tieverkossa. Köhniön sillat ovat oma urakkansa. Sen lisäksi Keski-Suomessa on käynnissä toinen siltojen perus- ja ylläpitokorjausurakka, johon kuuluu kymmenkunta siltaa.

Keski-Suomen maanteillä on yhteensä lähes tuhat siltaa.

”Meillä käytetään korjauksiin 3,5–4 miljoonaa euroa vuodessa. Kun silta uudistetaan, mennään taas seuraavat 30 vuotta eteenpäin, jos ei mitään kummaa tulee vastaan”, ELY-keskuksen Jari Mikkonen toteaa.