Paljon erikoisosaamista vaativa isojen kansien ja lattiatasojen jälkijännitetty paikallavalu valtaa alaa halli- ja marketrakentamisessa. Korkea vaatimustaso näkyy alan kovina niminä näiden työmaiden rakentaja- ja valvojalistoissa.

Valua valmistelevina päivinä markethallin työmaa kuhisee kuin muurahaispesä. Jalon Rakentajat Oy urakoi Kuopion Haapaniemelle nousevan Keskon K-Citymarketin rakennusurakan. Jalon Rakentajat kilpailutti rakennustyön eri vaiheet useina osaurakoina. Paikalliset rakentajat menestyivät kilpailutuksessa. Tämä lisää Kuopion seudulla kokemusta ja osaamispääomaa vaativilla osa-alueilla, kuten muotinrakennuksessa, raudoituksessa ja lattia­valussa.

Myymäläkerroksen lattiapinta-ala on noin 12 000 neliömetriä. Rakennus valmistuu aikataulun mukaan keväällä 2026. Tilakokonaisuus jakautuu elintarvike- ja käyttötavaraosastoihin sekä vuokrattaviin etumyymälöihin, mikä osaltaan haastaa työn taito-osaamista.

Erikoisuus tämä työmaa on vain ”piiritasolla”. Samaa rakennustapaa edustavia markethalleja löytyy eri puolilta Suomea, ja kasvavassa määrin.

Valu alkaa aikaisin pakkaspäivänä

Maaliskuisena takatalven valupäivänä on pakkasta. Raudoitetut ja jäntein varustetut holvivalun muotit odottavat massaa. Työt alkavat aamuviideltä.

”Holvi on höyrytetty puhtaaksi lumesta, ja muotissa olevat roskat on huolellisesti poistettu”, sanoo ­Pirman Oy:n konsulttina laatua valvova työmaa­insinööri Mikko Pirinen.

Muotit ovat tiheästi raudoitettuja. Valun nousu­nopeudessa ja tiivistystehossa noudatetaan tarkkaa valukohtaista betonointisuunnitelmaa.

”11 tuntia kestävän valun aikana yli 400 kuutiometriä Lujabetonin valmistamaa valubetonimassaa virtaa muotteihin”, kertoo työmaainsinööri Ismo Hyvönen Jalon Rakentajista.

Pirmanin konsulttina valutyön laatua valvova työmaainsinööri Mikko Pirinen esittelee työvälinettä, jolla kiristysvaijeri ujutetaan paikalleen.

Valun jälkihoito alkaa heti

Valun jälkeen on välittömästi aloitettava jälkihoito, jolla varmistetaan, että betonin kosteus pysyy sopivana kovettumisreaktion aikana.

Kun säätiedotus lupaa pohjoista ilmavirtausta, se tarkoittaa Kuopion leveysasteella yleensä rajumpia sääolosuhteita, kuin mitä ennustus povaa. Lämmitys kuitenkin osoittautui työmaalla toimivaksi ratkaisuksi yöpakkasten iskiessä. Rakenne, muotti ja niihin liittyvät rakenteet olivat lämpimiä valun alkaessa, ja massa höyrysi.

Yhteistyö Haapaniemen työmaalla näyttää saumattomalta. Sweco suunnittelee ja valvoo. YIT Infra asentaa jännepunokset ja jännittää rakenteen.

”Leudon keskitalven ansiota urakkamme on aikataulussaan”, sanoo muottirakentaja Janne Hiltunen Rakennuspalvelu J. Hiltunen Oy:stä.

”Ja tekijäporukka on hyvä”, hän lisää viitaten Kuopiossa toimiviin rakentajiin.

Holvivalu jännitetään standardin mukaisesti ristikkäisistä suunnista. Jännittäminen vähentää betonimassan tarvetta noin 15 prosenttia.

Rakennuspalvelu J. Hiltunen valmisti valumuotit. Janne Hiltunen käväisi pyhäpäivänä varmistamassa, että muottien lämmitys on kunnossa.

Tiivistystehoa on tarkkailtava

Valukohtaisessa betonointisuunnitelmassa annettua­ tiivistystehoa noudatetaan. Samalla noudatetaan myös monia muita betonimassan käsittelyn mää­räyksiä ja oppeja, jotka ovat täsmentyneet tutkimusten ja käytännön kokemusten pohjalta. Yhden valukerroksen vahvuus riippuu muun muassa betonimassan ominaisuuksista ja olosuhteista.

”Betonin erottumisen välttämiseksi betonimassan pudotuskorkeus saa olla korkeintaan yksi metri”, Hyvönen korostaa.

Valussa virtauksen ja nousunopeuden on oltava niin hallittuja, että vältetään massan iskeytyminen muotin seinämiin, raudoitukseen ja kaapeliputkiin.

Kaarirakenteet ovat tässäkin kohteessa korkeita ja ahtaita – ja myös tiheästi raudoitettuja. Siksi niiden betonointi vaatii erityistä huolellisuutta. Myös suojaputki tele- ja sähköjohdotuksille upotetaan valun sekaan. Putki kiinnitetään raudoitukseen teräksisellä­ surrilangalla. Nykyään tiedetään, että nippuside on tähän tehtävään liian heikko.

Hehtaarihallien valu yleistyy

Haapaniemen markethalli edustaa poikkeuksellisen vaativan betonirakenteen vaatimustasoa. Työmaalla vaaditaan betonityönjohdolta poikkeuksellisen vaativuusluokan betonityönjohtopätevyyttä. Lisäksi hankkeeseen otettiin Pirman mukaan konsultoimaan betonityönjohtoa.

”Varmistamme työmaan sujuvan etenemisen, laadunvalvonnan ja turvallisuuden toteutumisen”, Pirmanin Mikko Pirinen kuvailee.

Hiltusen tavoin Pirinen toteaa, että leuto talvi oli otollinen tämän tyyppiselle projektille. Työ etenee suunnitellusti. Yhtään liioittelematta tämä näkyy työmaalla innostuksena.

Työmaainsinööri Ismo Hyvönen tarkistaa terästen seassa kulkevan jännepunoksen. Taustalla työmaainsinööri Mikko Pirinen.

Kolme syytä nousukiitoon

Jälkijännitetty valu rakennustapana lisääntyy monesta syystä. Yksi on hiilijalanjälki. Toinen tärkeä tekijä­ on se, että arvokasta betonimateriaalia säästyy aina huomattavasti jännityksen ansiosta.

”Myös sellainen seikka on merkille pantava, että jännevälit pitenevät”, Pirinen lisää.

”Suunnittelun kannalta tämä tapa rakentaa on haastavampi kuin rakentamisen toteutus jännittämättömässä rakenteessa, siis rakentaminen ontelolaatoilla ja elementtipalkeilla”, Pirinen pohtii.

Holvin eli markethallin alapohjan talvibetonointi ja tiivistys olivat kriittisimmät työvaiheet Haapaniemellä. Eritoten tämän vaiheen suunnittelu ja toteutus kysyvät kokemuksen tuomaa osaamista.

Teksti ja kuvat Reijo Holopainen