Muistatko omat projektisi tai ajantasaiset pätevyytesi? Fisen uusi palvelu on matkassasi aina.

FISE Oy:n uusi digitaalinen pätevyyden hakupalvelu löytyy verkko-osoitteesta patevyyspalvelu.fi. Sen myötä pätevyyden haku muuttuu huomattavasti sujuvammaksi, mutta samalla myös tietoturvallisemmaksi ja tietosuojaltaan asetuksen mukaiseksi.

Uusi palvelu on otettu käyttöön 22 FISEn pätevyydessä. Näistä yhdeksän on suunnittelijoita, kolme valvojia, seitsemän työnjohtajia ja kolme kuntotutkijoita. Tavoitteena on luopua kaikista vanhoista Word -pohjaisista lomakkeista kesäkuun alkuun mennessä. Sihteerijärjestö RKL:n ylläpitämät valvojien ja betonirakenteiden työnjohtajien pätevyydet ovat jo uudessa palvelussa. Tuotantojohdon pätevyydet tulevat sinne kevään aikana.

Ensimmäisellä käyntikerralla hakija rekisteröityy palveluun. Rekisteröinnin yhteydessä suoritetaan ns. vahva tunnistautuminen hakijan henkilöllisyyden varmistamiseksi. Hakija antaa sähköpostiosoitteensa, joka toimii jatkossa käyttäjätunnuksena. Seuraavaksi hakija antaa haluamansa henkilökohtaisen salasanan. Jatkossa hakija kirjautuu omalle henkilökohtaiselle tililleen sähköpostilla ja salasanalla.

Vaiheistetussa pätevyyden hakulomakkeessa hakija antaa aihealue kerrallaan häntä koskevat tiedot, jotka tallentuvat hakijan omiin tietoihin. Kerran annettuja tietoja voi myöhemmin hyödyntää muiden pätevyyksien hakemisessa tai pätevyyden uusimisessa. Lomakkeen voi tallentaa myös keskeneräisenä ja jatkaa täyttämistä myöhemmin.

Lomakkeen viimeisessä vaiheessa hakija hyväksyy FISEn eettiset ohjeet ja antaa suostumuksensa pätevyystietojen julkaisemiseen FISEn julkisessa pätevyysrekisterissä. Sen jälkeen hakemus on valmis ja hakija painaa LÄHETÄ HAKEMUS -painiketta. Hakemus lähetetään palvelun kautta automaattisesti ao. pätevyyslautakunnalle. Kommunikointi hakijan ja lautakunnan välillä tapahtuu tämän jälkeen palvelun välityksellä, ei siis sähköpostin välityksellä.

Helppo palvelu

Hakija voi ylläpitää koulutus- ja työkokemustietojaan ajantasaisesti palvelussa kohdassa OMAT TIEDOT. Suoritetun koulutuksen tai referenssitehtävän voi kirjata 24/7 ja siihen voi liittää sähköisessä muodossa olevia liitteitä. Palvelu toimii näin ollen referenssien luotettavana säilytyspaikkana ja tarvittaessa niitä pystyy hyödyntämään myös muissa yhteyksissä. Pätevyyden haun tullessa ajankohtaiseksi hakemuksen täyttäminen on kätevää tietojen löytyessä palvelusta valmiina.

Referenssien kirjaaminen riittävällä tarkkuudella on ehkä hakuprosessin keskeisin asia. Jotta pätevyyslautakunta pystyy arvioimaan sekä referenssien kestoa että vaativuutta, on kirjauksen sisällettävä tiedot hankkeesta, suoritetusta työtehtävästä ja omasta työstä.

Kiireellisessä työelämässä kirjalliset työt tahtovat vilskeessä jäädä tekemättä ja ne unohtuvat työn valmistuttua ja siirryttäessä uusiin töihin. Referenssien jatkuva kirjaaminen ja ylläpitäminen pätevyyspalvelussa on helppoa ja koituu lopulta hakijan omaksi turvaksi, kun ne löytyvät vielä vuosien päästä.

FISEn pätevyysrekisteri löytyy edelleen osoitteesta fise.fi/patevyysrekisteri. Myös uuden palvelun kautta haetut pätevyydet kirjataan sinne. Uuden pätevyyspalvelun kehitystyö jatkuu ja vuonna 2019 toteutetaan uusi pätevyysrekisteri.

Teksti Marita Mäkinen

Pätevyyskohtaiset pätevyysvaatimukset esitetään totuttuun tapaan FISEn verkkosivuilla fise.fi PÄTEVYYSPALVELU > HAE PÄTEVYYTTÄ -kohdan alla. Täältä hakija valitsee haettavan pätevyyden otsikoiden Suunnittelijat, Työnjohtajat, Rakennuttajat, Valvojat ja Energia- ja kuntoasiantuntijat alta.  Hakija ohjautuu automaattisesti sivulle patevyyspalvelu.fi painettuaan PÄTEVYYDEN HAKULOMAKE -painiketta.