Rakennustaito
3.10.2024 | Päivitetty 10.10.2024
Väyläviraston Vt 4 Äänekoski – Viitasaari ohituskaistat -hankkeessa parannetaan tieosuutta, joka on sekä osa maamme kumipyöräliikenteen selkärankaa että eurooppalaista TEN-T-verkkoon kuuluvaa E75-tietä.
Hankkeessa rakennetaan sekä uusia että parannetaan ja pidennetään olemassa olevia ohituskaistoja.
Lisäksi tällä pitkällä osuudella korvataan vaaralliset tasoliittymät kahdella eritasoliittymällä ja rakennetaan rinnakkaistieverkko hitaammalle liikenteelle. Ohituskaistat varustetaan keskikaiteilla ja valaistuksella, ja turvallisuutta parannetaan myös loiventamalla tiegeometriaa. Valtatien vierustalle rakennetaan riista-aitoja sekä melusuojauksia.
Väyläviraston projektipäällikön Jarmo Niskasen mukaan parannustoimet vähentävät kohtaamis-, risteys- ja hirvieläinonnettomuuksia, laskevat ajoneuvojen päästöjä ja mahdollistavat ohituskaistoilla satasen nopeuden talvellakin.
”Ohituskaistat on mitoitettu minimiarvojen mukaisesti. Kun määräykset esimerkiksi ohituskaistojen sulkualueiden mitoituksessa ovat pidentyneet, kaistoja on jouduttu lyhentämään ja niiden toimivuus on kärsinyt”, Niskanen kertoo.
”Nyt tehtävillä parannuksilla huomioidaan liikenteen muuttuvat tarpeet seuraavien 15 – 30 vuoden aikana.”
Pullonkaulojen poistaminen on tarpeen, sillä pohjoisen Keski-Suomen läpi kulkeva tieosuus on paitsi vilkasliikenteinen myös vaarallinen. Sen varrella on muun muassa tapahtunut tieliikennehistoriamme vakavin onnettomuus Konginkankaalla vuonna 2004.
Vuorokaudessa valtatiellä liikkuvista noin 8 000 ajoneuvosta joka seitsemäs on raskasta kalustoa. Liikennemäärien ennustetaan kasvavan lähivuosina.
Niskasen mukaan vuosina 2023 – 2027 toteutettava hanke linkittyy pitkäjänteiseen Nelostien kehittämiseen. Aiemmin valtatietä on parannettu esimerkiksi rakentamalla 17 kilometriä moottoritietä Jyväskylän pohjoispuolelle, useita ohituskaistoja Hartolan seudulle ja moottoriliikennetietä Äänekosken kohdalle.
”Nelostiellä on suuri painoarvo valtakunnallisessa maantieliikenteessä. Väyläviraston ja Keski-Suomen ELY-keskuksen intressinä on koordinoida hankkeita niin, että saadaan luotua yhtenäistä ja laadukasta tieverkkoa”, Niskanen sanoo.
Nyt meneillään olevassa hankkeessa tehtävät parannustoimenpiteet on jaettu kolmeen urakkaan. Konginkangas – Kalaniemi-osuuden ja Kevätlahti – Petomäki-välin urakat ovat jo käynnissä. Niissä pääurakoitsijaksi valittu Destia rakentaa Nelostietä noin kymmenen kilometrin verran.
”50 miljoonan euron hankebudjetissa on vielä valtuutta yhden ohituskaistaparin parantamiseen Kalaniemi – Niinilahti-välillä. Urakan toteutus sijoittuu vuosille 2026 – 2027”, Niskanen kertoo.
Rakennustaito vieraili elokuussa seuraamassa töiden etenemistä Konginkangas – Kalaniemi-urakkaan kuuluvalla Masonmäellä, jossa työt alkoivat toukokuussa. Destian työpäällikkö Jaakko Taipale ja työmaapäällikkö Olli-Pekka Tiainen esittelivät eritasoliittymän teräsbetonisella laattasillalla tehtävien raudoitus- ja muottitöiden etenemistä. Samanaikaisesti tehtiin myös liittymään johtavan tielinjan louhintatöitä sekä valtatien levennysrakenteita.
”Eritasoliittymä liittää alueen yksityistiet valtatiehen, jolloin vaarallisista tasoristeyksistä voidaan luopua”, Taipale kertoo.
Urakoihin kuuluvien työmaiden louhinta- ja maaleikkaustöistä kertyvää kivi- ja maa-ainesta hyödynnetään projektiin sisältyvien teiden ja meluvallien rakentamisessa. Tarkalla ja oikea-aikaisella suunnittelulla ainekset pystytään käyttämään tehokkaasti.
”Masonmäessä louhitaan noin 20 000 kiintokuutiometriä maa-ainesta. Suunnittelemme logistiikan niin, että louhe ja maaleikkausmassat voidaan hyödyntää lähellä syntypaikkaansa”, Tiainen sanoo.
Myös työmaa-alueita sivuavien kiertoteiden rakentaminen on tehty resurssiviisaasti. Ne jäävät pysyviksi rakenteiksi urakoiden valmistuessa.
”Ohjaamme liikenteen pitkäaikaiskäyttöön rakennetuille kiertoteille. Ne mahdollistavat sujuvan ja turvallisen, kaksisuuntaisen liikenteen. Liikennevirran pysäyttäminen on tarpeen vain hetkellisesti kulkuväylien läheisyydessä tapahtuvien räjäytystöiden ajaksi”, Taipale sanoo.
Työmenetelmissä ja materiaaleissa painotetaan tuttuja ja toimivaksi todettuja ratkaisuja. Isompia yllätyksiä toteutusvaiheessa ei ole tullut vastaan.
Hieman harvinaisempana materiaalivalintana Tiainen mainitsee vaahtolasimurskeen. Sitä käytetään pohjavahvistuksessa Petomäen pehmeiköillä. Vaahtolasipenkereen kantavuutta parannettiin asentamalla leikkauspohjalle geolujitekangas.
Tiainen ja Taipale kuvailevat Konginkangas – Kalaniemi- ja Kevätlahti – Petomäki-urakoita keskisuuriksi infrarakennusprojekteiksi. Ne työllistävät päivittäin 20 – 50 työntekijää. Destian omia työntekijöitä on työmailla kymmenkunta, lähinnä toimihenkilötehtävissä.
Toteuttavan henkilöstön ohella urakoihin osallistuu myös 6 – 10 Destian suunnittelijaa, sillä tieurakat toteutetaan Suunnittele ja Toteuta -urakkamuodolla (ST). Pääurakoitsijana Destia vastaa toteutuksen ohella tiesuunnitelman pohjalta tehtävästä rakennussuunnittelusta.
”Hyödynnämme mallipohjaista tuotantoa sekä suunnittelussa että rakentamisessa. Se antaa kaikille projektin osapuolille reaaliaikaisen tilannekuvan ja mahdollistaa laadunvarmistuksen. Käytämme päivittäin työmme apuna muun muassa dronella otettuja ortokuvia”, Taipale sanoo.
Väyläviraston Niskanen ja Destian Taipale ja Tiainen näkevät ST-urakkamallin hyödyttävän sekä tilaajaa että urakoitsijaa. Kun suunnitteluvastuu on urakoitsijalla, ennen rakennustöitä tehtävien maaperätutkimusten ja alkusuunnittelun tarve on vähäisempää. Suunnitelmia voi muuttaa ketterästi, mikä mahdollistaa projektiin parhaiten soveltuvien suunnitteluratkaisujen ja toteuttamistapojen käyttämisen.
”Masonmäessä olemme ST-urakan ansiosta voineet vaihtaa maanvaraiseksi suunnitellun siltarakenteen porapaaluperustukseen. Se nopeuttaa olennaisesti rakentamista. Muutossuunnittelun ratkaisuista sovitaan aina tiiviissä yhteistyössä tilaajan kanssa”, Taipale sanoo.
Teksti: Tuomas Lehtonen kuvat: Hannu Korpela
Ulkolämpötilan sahaus nollan molemmin puolin sekä suuret viistosademäärät ovat yhdistelmä, joka vauhdittaa vanhojen kerrostalojen julkisivujen rapautumista nyky-Suomessa. Esimerkiksi betoniparvekkeiden kuntoa on syytä seurata tarkasti, mutta myös betonin laatuun ja raudoituksen...
Julkisivusaumoja pitää huoltaa, jotta ne säilyttävät niille suunnitellut ominaisuudet ja pitävät julkisivun myös esteettisenä. Julkisivun ja sen saumojen kuntoa on tarkkailtava tiheämmin kuin ennen, sillä olosuhteet ovat muuttuneet. Polyuretaania käytetään paljon...
Yhä useampi Itä- ja Kaakkois-Suomen rakennusyritys hakee kasvua Länsi- ja Keski-Suomen sekä pääkaupunkiseudun markkinoilta. Itä-Suomen toimintatavat eroavat suurimpien kaupunkien arjesta, mutta myös rakennusyhtiöiden väliltä löytyy eroja. Itäsuomalaiset yritykset ovat yksi toisensa...
Ulkolämpötilan sahaus nollan molemmin puolin sekä suuret viistosademäärät ovat y...
Julkisivusaumoja pitää huoltaa, jotta ne säilyttävät niille suunnitellut ominais...
Puolivuosisatainen Hailuodon kiinteän liikenneyhteyden odotus päättyy vuoden kul...