Raideliikenteen investoinnit kasvavissa kaupungeissa ovat yleisen käsityksen mukaan myös talouden näkökulmasta hyödyllisiä, vaikka investointikustannukset ovat suuret.

Turun yliopistossa tarkastettu väitöskirja tarjoaa tarkempia laskelmia. Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat – KOVA ry:n ekonomis­tin Eetu Kaurian väitöskirjan yksi artikkeli käsittelee Raide-Jokerin vaikutuksia asuntomarkkinoihin. Kaurian mukaan investointi oli taloudellisesti netto­positiivinen.

Raide-Jokeri eli pikaratikka­linja 15 aloitti säännöllisen liikennöinnin Espoon Keilaniemen ja Helsingin Itäkeskuksen välillä­ ­lokakuussa 2023. Investoinnin kokonaiskustannukset olivat ­382 miljoonaa euroa.
Alkuperäisen kustannus-hyötyanalyysin mukaan Raide-Joke­rin liikenneverkkoa ja -turvallisuutta parantavat vaikutukset jäävät rahallisesti pienemmiksi kuin hankkeen kustannukset. Kauria otti laskelmaansa mukaan myös asuntomarkkinat. Enintään 800 metrin päässä Raide-Jokerin pysäkistä sijaitsevien asuntojen hinnat nousivat noin 5 prosenttia enemmän kuin hieman kauempana sijaitsevien asuntojen – ja jo 5 – 6 vuotta ennen liikennöinnin alkamista. Kaurian mukaan Raide-Jokeri nosti reitin varren vanhan omistus- ja vuokra-asuntokannan yhteenlaskettua arvoa 396 miljoonaa euroa, mikä ylittää investoinnin kustannukset.

Tutkimuksen ulkopuolelle jäivät raideinvestoinnin vaikutukset uusien asuntojen rakentamiseen, liikekiinteistöihin ja työpaikkoihin.

Teksti Martti Ristimäki kuva Vastavalo/Titia Schuurman