Väylävirasto pohtii, ottaako se vastaan tilaamaansa rautatiesiltaa.

Vakavien valmistusaikaisten vaurioiden paljastuttua uusi rautatiesilta Kuopiossa päätyi läpivalaisu­tutkimuksiin. Pääurakasta vastaa Pohjois­maiden suurin raideinfran rakennusyhtiö NRC Group. Nyt Väylävirasto harkitsee raken­nushankkeen vastaanottoa Kuopios­sa työn laatuongelmien vuoksi.
Kuopion ratapihan uudistamishankkeeseen sisältyvä uusi Maaherrankadun alikulkusilta ei täytä Väyläviraston osastonjohtajan Miia Karin mukaan laatuvaatimuksia.

”Emme voi ottaa siltaa nykyisessä kunnossaan vastaan.”

Väylävirasto on viime vuosina toiminut korkealla profiililla betonirakentamisessa. Viime vuosikymmenellä paljon julkisuutta saaneiden betonin laatuongelmien ja siltojen vaurioiden jälkeen se on reseptoinut siltabetoninsa kestämään säät, helteet, pakkaset, myrskyt ja kuormat 100 vuotta.

”Nyt meillä on kattavat ohjeet teettämiämme taitorakenteita varten”, Kari sanoo.

Reikiä ja muita ongelmia

Maaherrankadun rautatiesillan betoninen kansi valettiin ennen juhannusta telineen päälle vanhan sillan viereen.

Väyläviraston ja Rakennustaidon keräämien tietojen mukaan siltarungon muotista olisi jo ulosoton yhteydessä havaittu ongelmia ja reikiä, jotka voivat viitata ongelmiin materiaalien tiiveydessä. Kari vahvistaa asian reikien osalta.

NRC Groupin projekti-insinöörin Mari Piiran julkisuuteen antaman lausunnon mukaan kannen alapinnan reiät­ havaittiin vasta, kun uusi siltakansi oli tunkattu paikoilleen.

”Tutkimme siltarakenteen korjauskelpoisuutta. Sinällään tällä hetkellä sillä ei ole merkitystä, minkälaiset sääolosuhteet ovat olleet, koska niiden (helteen) huomioiminen kuuluu urakoitsijalle”, Väyläviraston Kari kommentoi.

Betonirakenteen lujuuteen vaikuttavat betoni, sen käsittely ja olosuhteet työmaalla sekä koekappaleiden valmistus- ja testausprosessi. Siltojen vakavat betoniongelmat tutkitaan muun muassa skannaamalla rakenteita.

Korjata vai purkaa?

”Isona infran tilaajana odotamme, että saamme vaatimuksen mukaisen elinkaaren. Ei sekään ole poissuljettua, että koko silta uusitaan”, Miia Kari toteaa.

Virallinen selvitys sillan ongelmista valmistuu lokakuun alussa. Karin mukaan tässä vaiheessa on selvinnyt, että ongelmasillan betonitoimittaja vaihtui Rudus Oy:stä Lujabetoni Oy:ksi ja että sillan valmisbetoni oli jäykempää laatua kuin mitä aiemmin oli suunniteltu. Rakennustaito kertoi aikaisemmin virheellisesti, että Rudus olisi toimittanut laatuongelmista kärsivän sillan valmisbetonin.

Karin mukaan betonitoimittajan vaihtuminen on ”kokonaan urakoitsijan asia”, eli tilaaja sai tiedon muutoksesta vasta jälkeenpäin. Rudus on toimittanut suuren osan ratapihan työmaan muusta valmisbetonista, betonituotteista ja kiviaineksista.

Selvitys tuo valoa siihen, johtuvatko ilmenneet ongelmat materiaalista vai valutöistä. Mahdollisesti fibraus eli tiivistäminen on tehty työmaalla puutteellisesti ainakin siihen nähden, että valubetoni oli jäykempää laatua.

Valubetonin ja valutöiden laatuongelmia ilmeni viime vuosikymmenen puolivälissä usealla työmaalla. Näiden tapausten jälkeen sekä betoniteollisuuden yhtiöt että Väylävirasto aloittivat voimakkaat korjaustoimet, joilla betonireseptejä ja käyttöohjeita pyrittiin parantamaan.

Muutettu tekstiä 23.9.2024: Lisätty Väyläviraston tiedot sillan betonitoimittajan vaihtumisesta.

Teksti ja kuva Reijo Holopainen