Rakennustaito
12.6.2015 | Päivitetty 12.9.2016
Rakennustyömaa käynnistyi kolmen hehtaarin montun louhimisella. Runsaan vuoden kuluessa montusta poistetaan noin 900 000 kiintokuutiota massaa. Päivittäin työmaalta lähtee lähes 200 louheenkuljetusautoa.
”REDIn työmaa lähtee nyt vauhdilla etenemään. Joka päivä työmaan vahvuus kasvaa”, projektijohtaja Markku Muhonen kertoo. ”Työmaa ja louhittavan montun laajuus tiuhaan liikennöivän Itäväylän ja metrolinjan ympärillä tuovat omat haasteensa, mutta kyllä tässä on lähdetty innoissaan hommiin.”
Tornitalojen rakentaminen alkaa yhtä aikaa kauppakeskuksen rakentamisen kanssa. Tornitalojen rungot ankkuroidaan kallioon jo hyvin varhaisessa vaiheessa. Kallioon porataan noin 20 metriä pitkät reiät, joihin tornitalojen kulmissa sijaitsevat ankkurit pujotetaan. Lopuksi ankkurit valetaan kiinni kallioon betonilla ja jännitetään.
REDIn työmaa tuo mukanaan myös Suomessa ennennäkemättömiä uutuuksia maailmalta. Esimerkiksi työmaan torninosturit ovat erittäin isoja. Korkeimmillaan torninosturit kohoavat 145 metriin, kun 132-metrinen torni on harjakorkeudessaan vuonna 2017. Lisäksi tornien ulkolaidoille kiinnitetään rakennusvaiheessa sky deckiksi kutsutut massiiviset suojakankaat. Ne suojaavat työntekijöitä tuulelta, tavaroiden tippumiselta ja korkeanpaikankammolta.
REDIn rakennustyömaalla tulee työskentelemään yhtä aikaa enimmillään 1 000 ihmistä. Koko rakennusaikana työmaalla ehtii työskennellä yhteensä 10 000 työntekijää.
”Kaiken tämän rakentamisen ja suunnittelun hallitsemiseksi käytämme 3D-tietomallia”, projekti-insinööri Matias Korpela kertoo. REDI onkin Suomen suurin tietomallikohde.
”Tietomalli mahdollistaa aiempaa tarkemman tarvike- ja määräluettelon, aikataulun sekä laadukkaammat työmaasuunnitelmat, kun tietomalliin on syötetty kootusti kaikki REDIn ja lähiympäristöön liittyvät suunnitelmat.”
Teksti Sirkka Saarinen, kuvat SRV Oy ja Ilpo Salonen
Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaalilaajennuksen puinen alakatto voitti tämänvuotisen Puupalkinnon. Lentoaseman sisäänkäynti ja laajennus avattiin yleisölle vuosi sitten. Hankkeen toteuttaneeseen allianssiin kuuluivat rakennusyhtiö SRV, lentoasemaa operoiva Finavia, Arkkitehtitoimisto...
Uuden vuosikymmenen rakentamisen megatrendejä ovat ilmastonmuutos, väestönkasvu, kaupungistuminen ja teknologian superloikka. Maailmanlaajuiset trendit sanelevat meidän jokaisen arkea myös Suomessa. Digitalisaatio etenee kiihkeää vauhtia kohti rakentamisen isompaa lupausta. Rakenteet...
Rankkasateita ja muita yleistyviä sään ääri-ilmiöitä vastaan rakennus- ja kiinteistöala tarvitsee koulutusta, tutkimusta, yhteistyötä sekä hyvää suunnittelua. Ja lisää rahaa. Kuluvalla vuosikymmenellä kaupunkikuvassa ovat yleistyneet huput, joiden sisällä rakennukset ovat suojassa...
Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaalilaajennuksen puinen alakatto voitti tämän...
Uuden vuosikymmenen rakentamisen megatrendejä ovat ilmastonmuutos, väestönkasvu,...
Suomen Rakennusinsinöörien Liitto RILin tunnustuspalkinto – RIL-Palkinto 2019 –...
Vastaa