Suomen tärkein kanava, 43 kilometriä pitkä Saimaan kanava, täytti 50 vuotta 5.8.2018. Saimaan kanava avattiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1856, ja se oli suurin siihen mennessä Suomessa toteutettu rakennushanke. Suurhankkeen toteuttaminen maksoi kolme miljoonaa ruplaa. Liikenne kanavassa oli erittäin vilkasta heti alusta alkaen.

Vuosien mittaan kanavaa parannettiin muun muassa uusimalla sulkuja sekä oikomalla ja leventämällä kanavaa. Nykymuotonsa kanava sai 50 vuotta sitten, kun kanavan perusteellinen laajennustyö valmistui.

Isoja hankkeita käynnissä ja suunnitteilla

Kanavan liikennemäärä nousi viime liikennekaudella selvästi edellisvuodesta. Vuonna 2017 tavaraliikenne nousi 6 ja matkustajaliikenne 3 prosenttia edelliseen liikennekauteen verrattuna.

Parhaillaan on käynnissä kolme isoa hanketta: Saimaan kanavan alaporttien uusiminen, Laitaatsalmen väylän rakentaminen ja Jännevirran sillan rakentaminen. Kaikki valmistuvat kuluvan ja ensi vuoden aikana.

Liikennevirastossa on käynnissä suunnittelu kanavan sulkujen pidentämiseksi. Tavoitteena on, että rakennustyö voisi alkaa jo vuonna 2020. Hanke sisältää runsaasti vaativia erikoistöitä, ja alustava kustannusarvio on noin 60 miljoonaa euroa.

Liikennevirastossa on suunnitteilla myös Saimaan kanavan vedenpinnan nostaminen 10 senttimetrillä, mikä mahdollistaisi Saimaalle liikennöiville aluksille sata tonnia suuremman lastimäärän.

Tutustu Liikenneviraston kuva-arkistoon Saimaan kanavan rakennustöistä.