Rakennustaito
5.3.2019
Tamperelaisen luhtitalon työmaalla kattoristikot ovat jo tukevasti pystyssä, vaikka rakennelma lepää vielä perustusten päällä.
Vesikaton rakentaminen maassa on vähitellen yleistyvä tapa, johon rakennusliikkeitä houkuttelee ennen kaikkea työturvallisuuden parantuminen ja mahdollisuus suojata rakenteet vesisateelta mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Trendikodit Oy:n myyntijohtaja Samu Sippola sanoo, että vakavimmat työtapaturmat tapahtuvat tyypillisesti kattotöiden yhteydessä.
”Vaarallisimpia työvaiheita on aluskatteen levitys. Vaikka meillä ei vakavia tapaturmia ole sattunut, mutta läheltä piti -tilanteet ovat tapahtuneet katolla. Viime vuosina tällaisia tilanteita ei ole oikeastaan ollut.”
Työn alla oleva 490 neliömetrin kokoinen katto kootaan 5 lohkosta, jotka nostetaan paikoilleen seinäelementtien asennuksen yhteydessä. Kattopeltejä ja yläpohjan eristystä sekä höyrynsulkua lukuun ottamatta koko katto tehdään valmiiksi perustusten päällä.
Toimitusjohtaja Lauri Sippola arvioi, että ylhäällä katolla tai telineiltä käsin tehtävän työn määrä vähenee uuden toimintatavan ansiosta peräti 80−90 prosenttia. Tampereen kohteessa puhutaan sadoista tunneista.
”Ristikon kainaloita levyttäessä joutuu menemään jopa kyykkyyn, joten telinetarve on hyvinkin negatiivinen.”
Kokonaan ilman turvavarusteita ei kattoa voi maassakaan tehdä.
”Harjalla työskentelykorkeus on kolme metriä ja silloinhan täytyy valjaat olla”, Samu Sippola sanoo.
Lohkot nostetaan paikoilleen neljästä tukipisteestä ristikoiden alapaarteiden alapuolelta. Koska lohkot ovat suuria ja katon muoto epäsymmetrinen, harjalta nostaminen ei tässä kohteessa onnistu.
”Harjalta nostettavaan kattoon olemme joskus tehneet pellitkin valmiiksi maassa harjapeltiä ja savupiipun peltejä lukuun ottamatta”, Lauri Sippola kertoo.
Useimmiten kate on asennettu vasta noston jälkeen.
”Katto aina taipuu vähän, kun nostetaan, ja silloin on riski, että pelti ruttaantuu. Tästä aiheutuu turhaa kulua”, Samu Sippola sanoo.

Nostoa varten kattoelementteihin tehdään lisäjäykistykset. Erityisesti harjalta nostettaessa alapaarteisiin kohdistuvat puristavat voimat kasvavat suuriksi.
”Kattorakenne on suunniteltu kestämään juuri päinvastaisia voimia. Siksi noston kestävyys on suunniteltava huolellisesti. Jos nostaa väärästä kohdasta, riskit ovat isot”, Lauri Sippola sanoo.
Katon nostaminen paikoilleen on nopea toimitus. Sippolat kertovat, että tyypillisesti aikaa kuluu vartti. Ennätys on kolme minuuttia.
”Katto ohjataan sen vastakkaisiin kulmiin kiinnitetyillä naruilla noin 20 senttimetrin päähän. Loppu hoidetaan lankun pätkillä, jotka toimivat kiiloina ja ohjaavat katon paikalleen”, Lauri Sippola kertoo.
Koska maassa rakentaminen on helpompaa, näkyy se Sippoloiden mukaan myös laadussa.
”Esimerkiksi otsalaudat on helpompi ampua kiinni, kun ne ovat hartiatasossa”, Samu Sippola havainnollistaa.
Vaikka nostosta syntyy kustannuksia, on maassa rakentaminen myös taloudellisesti kannattavaa. Lauri Sippolan mukaan katon rakentamiseen tarvittavaa työaikaa säästyy kymmeniä prosentteja.
”En puhu kustannussäästöistä, mutta jonkinlainen tehokkuusajattelu täytyy olla, että pysymme mukana tiukassa hintakilpailussa”.
Teksti Sari Rautanen, kuva Marjaana Malkamäki
Ulkolämpötilan sahaus nollan molemmin puolin sekä suuret viistosademäärät ovat yhdistelmä, joka vauhdittaa vanhojen kerrostalojen julkisivujen rapautumista nyky-Suomessa. Esimerkiksi betoniparvekkeiden kuntoa on syytä seurata tarkasti, mutta myös betonin laatuun ja raudoituksen...
Julkisivusaumoja pitää huoltaa, jotta ne säilyttävät niille suunnitellut ominaisuudet ja pitävät julkisivun myös esteettisenä. Julkisivun ja sen saumojen kuntoa on tarkkailtava tiheämmin kuin ennen, sillä olosuhteet ovat muuttuneet. Polyuretaania käytetään paljon...
Yhä useampi Itä- ja Kaakkois-Suomen rakennusyritys hakee kasvua Länsi- ja Keski-Suomen sekä pääkaupunkiseudun markkinoilta. Itä-Suomen toimintatavat eroavat suurimpien kaupunkien arjesta, mutta myös rakennusyhtiöiden väliltä löytyy eroja. Itäsuomalaiset yritykset ovat yksi toisensa...
Ulkolämpötilan sahaus nollan molemmin puolin sekä suuret viistosademäärät ovat y...
Julkisivusaumoja pitää huoltaa, jotta ne säilyttävät niille suunnitellut ominais...
Puolivuosisatainen Hailuodon kiinteän liikenneyhteyden odotus päättyy vuoden kul...