19.2.2015 | Päivitetty 16.5.2018
Kehärata-projektiin sisältyvän Tikkurilan asemasillan rakennusurakka Vantaalla on valmis. Uusi, junaraiteiden yli kulkeva asemasilta sekä asemasillan yhteyteen rakennettavan toimisto- ja liikekeskus Dixin ensimmäinen vaihe otettiin käyttöön tammikuussa.
Teräs- ja lasirakenteinen asemasilta on noin 75 metriä pitkä ja 28 metriä leveä. Asemasillalla on myös kaksi liiketilaa.
Asemasillan rakennustyöhön olivat vaativat, sillä vilkkaasti liikennöidyn Tikkurilan aseman läpi kulkee päivittäin satoja junia ja tuhansia matkustajia. Rakennustyömaa-alue ulottui radan kummallekin puolelle, kiskojen väleihin sekä rataverkon päälle.
Suoraan kiskojen poikki tehtävät käynnit työmaalle minimoitiin rakentamalla urakan aluksi raiteiston ja ajolankojen yläpuolelle kolme metriä leveä ylikulkusilta rakennettavaa siltaa ympäröimään. Sillan kautta muun muassa kuljetettiiin lähes kaikki materiaalitoimitukset työmaalle ilman vaaraa niiden putoamisesta laiturialueelle.
Rakennuttajana asemasiltaurakassa toimii Liikenneviraston ja Vantaan kaupungin yhteishanke Kehärata-projekti, rakennuttajakonsulttina Ahma insinöörit ja urakoitsijana Kesälahden Maansiirto Oy.
Dixin ensimmäinen vaihe sisältää kauppakeskuksen, toimistotornin, 500 auton pysäköintitalon ja linja-autoterminaalin. Kokonaispinta-ala on noin 34 000 neliömetriä. Kauppakeskuksen omistaa Nordic Real Estate Partners ja toimistotornin Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Etera.
Dixin toteuttaja on YIT, jolla on Tikkurilan asema-alueen kehittämisessä yli 20 vuoden historia. Dixin toisen vaiheen rakentaminen on tarkoitus käynnistäävuoden 2015 alkupuolella. Dixi valmistuu kokonaisuudessaan vuonna 2019, jolloin se on laajuudeltaan noin 57 000 neliömetriä.
Suomen Akatemian rahoittama tutkimushanke selvittää rakennusten lämpötilan vaikutusta ihmisten viihtyvyyteen sekä etsii tehokkaita ja helposti käyttöön otettavia jäähdytyskeinoja. Tilastojen mukaan hellekesinä kuolee ennenaikaisesti 350 – 400 suomalaista, mikä on...
Työsuojeluviranomaiset ovat viimeisen parin vuoden aikana tarkistaneet 70 torninosturia. Puutteita havaittiin yli 200. Eniten huomautettavaa on löytynyt putoamissuojauksista ja kulkuteistä. Nämä kohdat ovat keskeisiä turvallisuuden kannalta, sillä kuljettaja kulkee ohjaamoon ja takaisin...
Huonoa tuuria piisaa edelleenkin Kivistössä, Vantaalla: vuosia lykkääntyneen ja alkuperäisistä suunnitelmista reippaasti kutistuneen kauppa- ja palvelukeskuksen ensimmäinen vaihe valmistuu arviolta vasta alkusyksyllä 2023, kun aikaisemmin valmista piti olla kuluvan vuoden loppuun...
Suomen Akatemian rahoittama tutkimushanke selvittää rakennusten lämpötilan va...
Työsuojeluviranomaiset ovat viimeisen parin vuoden aikana tarkistaneet 70 tornin...
Turun ja Kupittaan välisellä ratatyömaalla on viime viikkoina paiskittu töitä te...
Vastaa