Vantaan pikaratikkahanke siirtyi syksyllä kehitysvaiheeseen. Kahden allianssin työmaakokonaisuus käynnistyy näillä näkymin ensi keväänä.

Pikaraitiotien rakentamisesta on Vantaalla väännetty pitkään kättä poliittisissa elimissä, mutta odotusaikaa on venyttänyt myös valtion päätöksenteko osallistumisesta investoinnin rahoittamiseen. Vantaan kaupunginvaltuusto hyväksyi valtion kanssa tehdyn maankäytön, asuntorakentamisen ja liikenteen MAL-sopimuksen lokakuussa, ja näin hanke siirtyi kehitysvaiheeseen. MAL-sopimukset toimivat perustana sille, että valtio osallistuu kaupunkiseutujen liikenneinvestointeihin.

Valtion osuus Vantaan ratikan investoinnista on 144 miljoonaa euroa. Varsinaisen ratikkainvestoinnin kustannuksiksi on arvioitu 606 miljoonaa ­euroa. Lisäk­si 57 miljoonaa euroa käytetään vesi­huollon uusimiseen reitin varrella. Myös kevyen liikenteen väyliin inves­toi­daan.

Rahan lisäksi valtio antaa Vantaalle raken­tamistarkoitukseen maa-alueitaan Jokiniemen ja Hakkilan kaupunginosista.

Vantaa pikaratikka kartta
Raitiotielinja lentoasemalta Tikkurilan rautatieaseman kautta Helsingin Mellunmäen metroasemalle rakennetaan kahden eri allianssin voimin pääradan toi­miessa työmaiden rajana.

Kaksi allianssia

Jos päätöksentekoprosessissa ei tule maa­lisuoralla yllätyksiä, rakennustyöt käynnistyvät ensi keväänä. Vantaan ratikan reitti on runsaat 19 kilometriä pitkä, ja sen varteen rakennetaan 27 asemaa.

Linjan läntistä osuutta Helsinki-Vantaan lentoasemalta Tikkurilan rautatieasemalle – tuleva pääradan alittava tunneli mukaan lukien – rakentaa Destian, Sitowisen ja Rambollin allianssi. Itäistä­ osuutta pääradalta Helsingin Mellun­mäkeen toteuttaa toinen allianssi, jossa ovat mukana muun muassa GRK ja ­Kreate. Helsingin puolelle rakennetaan rataa puoli kilometriä.

Työmaakokonaisuuden vaativimpana osana pidetään pääradan alitusta Tikkurilassa, koska siihen sisältyy erityisen vaativaa suunnittelua ja rakentamista sekä huomattavia logistisia haasteita. Tikkurilan aseman seutu on ahdas ja ruuhkainen, ja pääradan junaliikenne on vilkas.

Lisää talonrakentamista

Ratikkalinja valmistuu suunnitelman mukaan vuonna 2029. Reitin läheisyyteen suunnitellaan kymmeniätuhansia uusia asuntoja ja työpaikkoja: liikenneinvestoinnin entisestään vauhdittama asunto- ja toimitilarakentaminen olisi vilkkaimmillaan 2030-luvulla ja 2040-luvun alussa.

Uusi poikittaislinja parantaa liikenne­yhteyksiä Itä-Vantaalla. Se kytkeytyy sujuvasti Kehärataan ja itäisen pääte­asemansa kautta metroverkkoon.

Teksti Martti Ristimäki kuva Vantaan kaupunki