Jari Kostiainen
15.1.2020 | Päivitetty 15.1.2020
Viimeisen tiedon mukaan teknologiayhtiöt ovat tulossa rakentamisen kentään. Luvassa on siis muutosten vuosikymmen. Anssi Koskenvesa tuotti 2017 Rakennusmestarien Säätiön tuella ”Tulevaisuuden työnjohtaja” -kirjan. Nyt kysymmekin Anssilta kahdeksan nopeaa kysymystä: Minne menet huomisen työnjohtaja?
Moniosaaja, ryhmien johtaja, rakennus- ja tietotekniikan yhdistelijä. Yhteistyöosaaminen korostuu samoin kuin merkitys edellytysten luojana. Työnjohdon tehtävänä on edelleen ja tulevaisuudessa poistaa esteitä ja opastaa tekijöitä työnteossa kuten jo sata vuotta sitten.
Digitalisaatio, esivalmistuksen räjähdys, moniosaaminen vrs. erikoistuminen,
taas aivan uudet toteutusmuodot, yhteistyön ja erilaisten osaamisten
hyödyntäminen. Vrt. kiinalaiset rakentavat tornitalon 16 vuorokauteen jo nyt.
Tulostammeko taloja? Ainakin rakennamme niitä isommista ”palikoista”
teollisemmin. Osaamisen on kehityttävä kautta linjan. Rakentaminen lienee
tuolloin aidosti teollista toimintaa. Rakentaminen saattaa jakautua kahteen
linjaan – monumentit ja erikoiskohteet sekä niiden vastaparina esivalmistukseen
ja modulaarisuuteen perustuva tuotanto.
Perusasiat on hallittava edelleen ja niiden merkitys vaan korostuu tuotteen vaatimusten kasvaessa. Tietotekniikan rooli tehtävien hoidossa muuttuu. Erityisosaamista ei tarvita, koska työkalut muuttuvat päivittäisen elämämme tietotekniikka-aplikaatioiden kaltaiseksi. Mikään tekninen ratkaisu ei kuitenkaan korvaa ammattiosaamista, jota rakentamisen johtamisessa tarvitaan yhä enemmän. Monien eri toimijoiden töiden ja tuoteosien yhteensovittamisessa on osattava johtaa ihmisiä tekemään yhdessä töitä valvontaa ja ohjausta unohtamatta.
Alaamme kohtasi 90-luvulla laman lisäksi rakennusmestarikoulutuksen
lopettaminen. Nämä molemmat ovat vaikuttaneet todella paljon siihen millaista
työnjohtoa ja toteuttajia (aliurakoinnin kasvu) meillä on. Maailma muuttui ja
johtamista olisi tarvittu enemmän, kun sitä oli tarjolla vähemmän. Onneksi
mestarikoulutus aloitettiin uudelleen ja muut erilaiset koulutusreitit työmaan
johtoon ovat paikanneet myös tilannetta. Osaamistarpeiden jatkuvasti kasvaessa
ollaan kuitenkin edelleen takamatkalla perinteisen mestarikisälli -oppimisen
ketjun katkettua. Moni nuori on tällä hetkellä työmaan johtotehtävissä, jopa
työmaapäällikkönä todella vähällä kokemuksella. Seuraavien vuosien aikana on
huolehdittava sellaisen osaamistason saavuttamisesta, että ihmisillä on
mahdollisuus selviytyä heille asetetuista tehtävistä kunnialla.
Rakennusala muuttuu jatkuvasti. Uusia tuotteita, määräyksiä, ohjeita ja muita
huomioon otettavia asioita tulee jatkuvasti. Alan tuotantojohdolle on
ensiarvoisen tärkeää pitää tietotaitonsa ajan tasalla. Myös perusasioiden
kertaaminen aika ajoin on paikallaan. erilaiset pätevöitykset ja
ammattitutkinnot osoittavat paitsi osaamista myös kunnioitusta omaa
ammattitaitoa kohtaan. Se, jos mikä on ammattiylpeyttä. Vasta kun itse arvostaa
omaa tekemistään, voi odottaa, että muut arvostavat sitä.
Nykyaikainen työmaa pursuaa tietoa ja toisaalta tiedosta voi olla puutetta.
Oleellista on infotulvan keskellä pystyä priorisoimaan kullekin heidän
tarvitsemansa tärkeät tiedot. Tietotekniikka helpottaa tiedon järjestelyä ja
kohdentamista. Se tieto, joka helposti hukkuu, on kuitenkin ns. hiljainen
tieto. erilaisten yhteistoiminnallisten menettelyjen kautta opimme toinen
toisiltamme.
Oman kokemukseni mukaan ani harva alamme tuotantojohdossa oleva henkilö on
perehdytetty hänen tehtäväkuvansa mukaiseen työhön. Kuinka voit saavuttaa
tavoitteet, kun et edes tiedä mitä sinulta odotetaan.
Alan koulutusten tulee tietenkin vastata ajan haasteisiin. Uutta tietoa
perinteisten asioiden rinnalle on tultava myös ammatillisiin pätevöityksiin ja
ammattitutkintoihin. Koulutusten suunnittelussa on noudatettava jatkuvan
parantamisen periaatetta ja tehtävä muutoksia tarpeiden muuttuessa. Koulutusten
kohdentumisessa oleellista on kokonaisuuden hahmottaminen tarpeen näkökulmasta.
Nykyään on ehkä hieman liikaa vallalla ajatus, vähän tuota ja vähän tuota
toista, niin hyvä siitä tulee. Koulutusten suunnittelun tulisi lähteä myös
ammatillisissa koulutuksissa tavoitteen eli osaamistason määrittelystä.
Tekemisen ilo työmaalla syntyy, kun voi huolehtia perustehtävästään tuottaa
turvallisia ja terveellisiä rakennuksia ja rakennelmia turvallisesti ja
laatuvaatimusten mukaan aikataulussa ja kustannustavoitteessa. Tämä onnistuu,
kun koko projektissa pidetään yhteistyössä huolta työmaatuotannon
edellytyksistä eli suunnitelmista, tekijöistä, materiaaleista, kalustosta,
olosuhteista jne. Laatu luo iloa ja laatua on tehdä kerralla kunnolla, pitää
mitä luvataan sekä jatkuvasti kehittää ja kehittyä.
Euroopan komissio on laatimassa uutta kiertotalousasetusta, jonka avulla EU kasvattaisi uudelleenkäytettävien tuotteiden ja uusioraaka-aineesta valmistettujen tuotteiden markkinoita jäsenmaissaan. EU:ssa kierrätysaste on pysynyt kauan noin 11 prosentissa. Tuleva kiertotalousasetus...
RKL:n toimitusjohtajana vuosina 2020 – 2025 toiminut Maria-Elena Ehrnrooth on saanut Rakennustietosäätiön kultaisen ansiomerkin. Ansiomerkki jaettiin Ehrnroothille keskiviikkona 20.8. Hän toimi pitkään RTS-konserniin kuluvan Rakennustieto Oy:n hallituksen jäsenenä. Nykyään...
Suunnittelu, konsultointi, kuntoarviot ja valvonta ovat kaikki Antero Kinnuselle tuttuja. Taksin ratissakin hän on ehtinyt käydä, mutta rakennusala veti takaisin. Torniolainen rakennusinsinööri Antero Kinnunen on ollut aktiivinen yhdistystoiminnassa yli kymmenen vuotta. Alkuun...
RKL:n toimitusjohtajana vuosina 2020 – 2025 toiminut Maria-Elena Ehrnrooth on sa...
Ammattikorkeakoulut lisäävät rakennusalan englanninkielisiä tutkinto-ohjelmia....
Rakennusalan merkitystä Suomelle ei voi liioitella. Kyse ei ole vain taloista j...