Rakennustaito
16.5.2024
Oulun edustalla sijaitseva Hailuoto saa kiinteän tieyhteyden parin vuoden kuluttua. Vuosikymmenien kiistelyn ja vuosien suunnittelun jälkeen rakentaminen alkoi valmistelevilla töillä huhti-toukokuun vaihteessa. Jäiden lähdettyä alettiin rakentaa penkereitä yhteyden molemmissa päissä eli Oulun Riutunkarissa ja Hailuodon Huikussa.
Kiinteä tieyhteys korvaa lauttaliikenteen. Investoinnista väännettiin kauan kättä – onhan 121 miljoonan euron satsaus mittava, kun Hailuodossa on alle tuhat vakituista asukasta. Lisäksi pengertien on pelätty vaikuttavan kielteisesti meriluontoon.
Toisaalta saaressa on paljon kesäasukkaita, ja se on erittäin suosittu matkailukohde. Investoinnin puolesta puhuivat tarve parantaa saarelaisten liikenneyhteyksiä mantereelle ja edistää matkailua. Lisäksi vanhat lossit olisi pitänyt kohta vaihtaa uusiin. Selvityksen mukaan kiinteä tieyhteys tulee edullisemmaksi kuin lauttaliikenteen jatkaminen.
Tuleva kiinteä yhteys saareen on pääosin pengertietä, joka on yli kolme metriä merenpintaa korkeammalla. Hieman mutkittelevan reitin puoliväliin rakennetaan pysäköintialue. Kokonaisuuteen kuuluu myös 2 yli 700 metriä pitkää siltaa. Lähelle mannerta rakennetaan Riutun silta. Lähelle Hailuotoa, mutta käytännössä melko keskelle merenselkää tulee Huikun silta. Siltojen kohdalla meren syvyys on 6–7 metriä, mutta monin paikoin pengertien kohdalla syvyys on enintään pari metriä.
Kiinteän tieyhteyden toteuttaa allianssi, jossa ovat mukana Väylävirasto, GRK Suomi Oy, Afry Finland Oy ja A-Insinöörit Oy. Suunnittelussa paljon huomiota sai osakseen merialueen jääolosuhteiden pengertielle ja silloille tuottamat erityisvaatimukset.
Sillanrakennustyöt saadaan käyntiin jo tänä kesänä. Huikun siltatyömaan työsiltaa aletaan rakentaa työlautalta käsin heti, kun myös työnaikainen satama on valmis. Riutun sillan rakennustyöt käynnistyvät sitten, kun pengertie mantereen suunnasta yltää sen kohdalle.
Rakentamiseen kuluu kolme kesäkautta, eli suunnitelman mukaan tieyhteys avataan loppuvuodesta 2026.
Teksti Martti Ristimäki Kuva Afry Finland ja Väylävirasto
Ulkolämpötilan sahaus nollan molemmin puolin sekä suuret viistosademäärät ovat yhdistelmä, joka vauhdittaa vanhojen kerrostalojen julkisivujen rapautumista nyky-Suomessa. Esimerkiksi betoniparvekkeiden kuntoa on syytä seurata tarkasti, mutta myös betonin laatuun ja raudoituksen...
Julkisivusaumoja pitää huoltaa, jotta ne säilyttävät niille suunnitellut ominaisuudet ja pitävät julkisivun myös esteettisenä. Julkisivun ja sen saumojen kuntoa on tarkkailtava tiheämmin kuin ennen, sillä olosuhteet ovat muuttuneet. Polyuretaania käytetään paljon...
Yhä useampi Itä- ja Kaakkois-Suomen rakennusyritys hakee kasvua Länsi- ja Keski-Suomen sekä pääkaupunkiseudun markkinoilta. Itä-Suomen toimintatavat eroavat suurimpien kaupunkien arjesta, mutta myös rakennusyhtiöiden väliltä löytyy eroja. Itäsuomalaiset yritykset ovat yksi toisensa...
Ulkolämpötilan sahaus nollan molemmin puolin sekä suuret viistosademäärät ovat y...
Julkisivusaumoja pitää huoltaa, jotta ne säilyttävät niille suunnitellut ominais...
Puolivuosisatainen Hailuodon kiinteän liikenneyhteyden odotus päättyy vuoden kul...