Rakennustaito
13.12.2024 | Päivitetty 13.12.2024
Junasillan kohtalo Kuopion Matkakeskuksen läheisyydessä Maaherrankadulla ratkeaa luultavasti vuoden 2025 alussa. Tilaaja eli Väylävirasto ei ota vastaan NRC Groupin sille urakoimaa siltaa. Nyt mietitään muun muassa tarvittavia korjaustoimia ja sillan käyttöikää.
Alikulkusillan tilanne on ollut viime kesästä lähtien epäselvä rakenteellisten ongelmien paljastuttua. Rakennusaikaisten tapahtumien kirjo on Väyläviraston syksyllä tekemän selvityksen perusteella ollut melkoinen alkaen läheiselle kerrostaloyhtiölle aiheutetusta vesivahingosta. Uuden betonisillan alapinnassa havaitut reiät johtuvat selvityksen mukaan virheistä tiivistyksessä.
Lisätutkimukset ovat johtaneet arvioon vakavista työvirheistä. Väyläviraston johtopäätös on, että silta ei laadullisesti täytä viraston edellyttämää 100 vuoden elinkaaritavoitetta.
”Rakenteen skannauksen ja siitä tehdyn arvion perusteella vika ei piile valubetonissa, vaan lähinnä valun yhteydessä tapahtuneessa tiivistyksessä”, valottaa Väyläviraston osastonjohtaja Miia Kari.
Jatkotutkimus on leimattu viraston sisäiseksi asiakirjaksi, eli sitä ei aiota julkistaa.
Virasto selvitti sisäisesti myös, millaisia toimia tarvitaan reikien korjaamiseksi. Karin mukaan johtopäätökset tehdään ja ongelmallisen sillan kohtalosta päätetään vuodenvaihteen jälkeen.
Elokuussa käyttöön otetun uusitun sillan alapinnassa havaittiin useita reikiä, mikä käynnisti selvitysprosessin. Jo alkusyksyllä alettiin epäillä, että betonin laatuongelmien sijaan sillan ongelmat saattoivat johtua valun tiivistämisen epäonnistumisesta. Virallisessa selvityksessä virheiden syistä päädyttiin samansuuntaiseen arvioon.
Tiivistämisen tarkoitus on saada betoni täyttämään muotti ja ympäröimään raudoitus täydellisesti.
Tärysauvalla myös poistetaan ylimääräinen ilma massasta.
Väyläviraston mukaan reiät itsessään eivät vaikuta sillan turvallisuuteen, vaikka silmämääräisesti arvioiden ainakin yksi reikäryväs laajenee.
Väyläviraston Karin mukaan pääurakoitsija NRC ei kiistä vastuutaan alapinnan reistä. NRC:n mukaan reiät huomattiin heti muotteja purettaessa. Uusi siltakansi kuitenkin siirrettiin paikoilleen. Tämä on yksi työvaihevirhe muiden joukossa.
Siltaa varten tilattu valmisbetoni oli vaihdettu jäykempään lajiin verrattuna alkuperäiseen suunnitelmaan, mutta selvityksen mukaan tämä vaihto tai betonin laatu ylipäätänsä eivät ole sillan ongelmien syy.
Maaherrankadun alikulkusilta on osa Kuopion ratapihan uudistamishanketta.
Teksti ja kuva Reijo Holopainen
Rakennustaito.fi 16.9.2024 ja Rakennustaito-lehti 3/2024 kertoivat artikkelissaan Kuopion ratapihan työmaan siltaongelmasta virheellisesti, että viime kesänä valetun Maaherrankadun alikulkusillan valmisbetonin olisi toimittanut Rudus Oy. Tuon laatuongelmista kärsivän sillan betonin toimitti Lujabetoni Oy. Sillan tilannut Väylävirasto sai tiedon toimittajan vaihtumisesta vasta jälkikäteen. Väyläviraston tutkimuksissa syksyn aikana on selvinnyt, että sillan ongelmat eivät johdu betonin laadusta, vaan työvirheistä työmaalla.
Rakennustaito.fi julkaisi 23.9.2024 päivitetyn jutun, joka sisälsi virheellisen tiedon korjauksen ohella uutta tietoa sillan laatuongelmien selvitystyössä siihen mennessä ilmenneistä seikoista.
Ulkolämpötilan sahaus nollan molemmin puolin sekä suuret viistosademäärät ovat yhdistelmä, joka vauhdittaa vanhojen kerrostalojen julkisivujen rapautumista nyky-Suomessa. Esimerkiksi betoniparvekkeiden kuntoa on syytä seurata tarkasti, mutta myös betonin laatuun ja raudoituksen...
Julkisivusaumoja pitää huoltaa, jotta ne säilyttävät niille suunnitellut ominaisuudet ja pitävät julkisivun myös esteettisenä. Julkisivun ja sen saumojen kuntoa on tarkkailtava tiheämmin kuin ennen, sillä olosuhteet ovat muuttuneet. Polyuretaania käytetään paljon...
Yhä useampi Itä- ja Kaakkois-Suomen rakennusyritys hakee kasvua Länsi- ja Keski-Suomen sekä pääkaupunkiseudun markkinoilta. Itä-Suomen toimintatavat eroavat suurimpien kaupunkien arjesta, mutta myös rakennusyhtiöiden väliltä löytyy eroja. Itäsuomalaiset yritykset ovat yksi toisensa...
Ulkolämpötilan sahaus nollan molemmin puolin sekä suuret viistosademäärät ovat y...
Julkisivusaumoja pitää huoltaa, jotta ne säilyttävät niille suunnitellut ominais...
Puolivuosisatainen Hailuodon kiinteän liikenneyhteyden odotus päättyy vuoden kul...