Rakennustaito
4.10.2023
Pääkaupunkiseudulle on tulossa jälleen suuri infratyömaa ja uusi raideliikenneyhteys. Vantaan kaupunginvaltuusto hyväksyi toukokuussa pikaraitiotiehankkeen. Sen suunnittelu jatkuu vielä, ja tänä syksynä odotetaan puolestaan valtiolta hankkeen toteutuksen kannalta ratkaisevaa päätöstä osallistumisesta hankkeen kustannuksiin. MAL-sopimuksen periaatteen mukaisesti Vantaa edellyttää, että valtio rahoittaa 30 prosenttia nykyarvion mukaan runsaan 600 miljoonan euron kustannuksista.
Joukkoliikenneverkon kehittymisen ohella hanke lisäisi roimasti asunto- ja toimitilarakentamista reitin varrella. Vantaan laskelmien mukaan tonttien ja kiinteistöjen arvot nousisivat 800 metrin säteellä jokaisesta pysäkistä.
Pikaratikkareitti kulkee Helsinki-Vantaan lentoasemalta Tikkurilan kautta Helsingin Mellunmäkeen, jossa sijaitsee metroasema. Reitin kokonaispituus on 19 kilometriä ja sen varrelle on suunnitteilla 27 pysäkkiä. Työmaakokonaisuus on paitsi monipuolinen myös paikoin erittäin vaativa. Muuan muassa pääradan alitus Tikkurilassa testaa suunnittelijoiden ja rakentajien taidot.
Jos valtio tänä syksynä sitoutuu maksamaan lähes kolmanneksen kustannuksista ja suunnittelu etenee aikataulun mukaisesti, allianssimallilla toteutettava rakentaminen voisi alkaa jo vuoden kuluttua. Tavoiteaikataulun mukaan ratikat alkaisivat liikennöidä reitillä tämän vuosikymmenen lopussa.
Teksti Martti Ristimäki kuva Ramboll
Euroopan komissio on laatimassa uutta kiertotalousasetusta, jonka avulla EU kasvattaisi uudelleenkäytettävien tuotteiden ja uusioraaka-aineesta valmistettujen tuotteiden markkinoita jäsenmaissaan. EU:ssa kierrätysaste on pysynyt kauan noin 11 prosentissa. Tuleva kiertotalousasetus...
Fazerin suklaatehtaan työmaa Lahdessa käynnistyi elokuussa. Fazer ja Skanska allekirjoittivat heinäkuussa urakkasopimuksen, jonka arvo Skanskalle on 89 miljoonaa euroa. Hankkeen laajuus on noin 34 000 bruttoneliömetriä. Rakennustyöt valmistuvat aikataulun mukaan joulukuussa 2027, joten...
Erityisen pitkän pysäköintitilan rakentaminen alkoi viime kesänä Hyvinkäällä. Parkkihalli on noin 200 metriä pitkä, ja se sukeltaa rautatien ylittävän kevyenliikenteensillan ali. Rakennuksen julkisivun pystyrimoituksena käytetään W-profiilin tiekaidetta eli tienvarsilta tuttua...
Euroopan komissio on laatimassa uutta kiertotalousasetusta, jonka avulla EU kas...
Fazerin suklaatehtaan työmaa Lahdessa käynnistyi elokuussa. Fazer ja Skanska all...
Helsingin kaupunki ja YIT käynnistivät vanhan toimistokorttelin kunnianhimoisen...