Rakennustaito
RT 02/2017 | 31.3.2017
Suomalaiset ovat näppäriä keksimään ja innovoimaan tuotteita. Palvelun tuottaminen on jo vaikeampaa. Kaikkein vaikeinta meille suomalaisille on myynti. On suorastaan varsinainen ihme, että Suomessa on kyetty tuottamaan maailman myydyin kulutustuote. Nokian puhelimet hallitsivat parhaimmillaan yli 30 prosenttia maailman markkinoista – huikeaa!
Rakennusalalla on ollut ilo havaita, että nyt tuodaan uusia innovaatioita markkinoille vauhdilla. Enkä tarkoita pelkästään teknologiaa, vaan rohkeasti uutta ajattelua, jossa mietitään asiakasta. Viimeisen päälle ajateltua ja käsikirjoitettua palvelua.
Yksi loistavimmista esimerkeistä on Fira Oy:n putkiremontti kahdessa viikossa. Yhtiön ympärillä on ollut positiivinen vire ja häly jo jonkin aikaa. Hype näkyy tuloksessakin, liikevaihto on kasvanut kahdessa vuodessa 98 miljoonasta 170 miljoonaan.
Suomen Pankin ennusteen mukaan BKT kasvaisi seuraavina kahtena vuotena noin runsaan prosentin vuodessa. Ei paljon, mutta kasvua kuitenkin. Haasteena kasvussamme on liika sisämarkkinavetoisuus, kansainväliset menestystarinat uupuvat.
Rakennusala on yksi keskeisimmistä kasvun vetureista, mutta teollisuustuotanto polkee paikallaan. Myös rakennusalan helmasynti on liika paikallisuus, ison veden toiselle puolelle ei juuri uskalleta lähteä. Venäjältäkin on aika lailla palattu turvallisimmille vesille koto-Suomeen.
Olen useasti pohtinut meidän suomalaisten asennetta myyntiin ja hyvään asiakaspalveluun. Ei myynnissä mitään pahaa ole, ainakaan minun mielestäni. Myynti on yrityksen tärkein toiminto. Silti se on Suomen aliarvostetuin pesti. Myynti koetaan väkisin tuputtamiseksi, vaikka sen pitäisi olla asiakkaan ongelmien ratkaisua.
Esimerkiksi sovellusalalla palvelut eivät ole koskaan valmiita. Turhaan hyvän innovaation keksineet insinöörit Suomessa odottavat tuotteen lopullista valmistumista. Ei tänä päivänä mikään enää valmistu viimeistä piirtoa myöden, jos valmistuu, sille ei ole valmistuessaan enää markkinoita.
Meidän rakentajien pitää myydä rohkeammin. Rakentajat voisivat ottaa mallia vaikka SLUSH-tapahtuman yrittäjistä. Messukeskukseen marraskuussa 2016 pakkautuneet entreprenöörit tähtäsivät kaikki kansainvälisille markkinoille. Unelma oli asetettu alun pitäen korkealle.
Isoille unelmille on helppo nauraa. Arvostelijoita ja kateellisia Suomessa riittää, mutta tekijöitä vähemmän. Fira näyttää tietä kaikille rakentajille, jotka haaveilevat kansainvälisestä kaupankäynnistä.
Yhtiö etsii jatkossa innovatiivista kansainvälistä sijoittajaa. ”Näen tilaisuuden, että voisimme Suomessa globaalisti tehdä building movementin”, toimitusjohtaja Jussi Aho unelmoi tammikuun 2017 Talouselämässä.
Hieno stoori – siskot ja veljet, unelmat rohkeasti ylös ja korkealle!
Loistavan aurinkoista ja unelmatäytteistä kevättä kaikille lukijoille.
Jari Kostiainen
Euroopan komissio on laatimassa uutta kiertotalousasetusta, jonka avulla EU kasvattaisi uudelleenkäytettävien tuotteiden ja uusioraaka-aineesta valmistettujen tuotteiden markkinoita jäsenmaissaan. EU:ssa kierrätysaste on pysynyt kauan noin 11 prosentissa. Tuleva kiertotalousasetus...
Fazerin suklaatehtaan työmaa Lahdessa käynnistyi elokuussa. Fazer ja Skanska allekirjoittivat heinäkuussa urakkasopimuksen, jonka arvo Skanskalle on 89 miljoonaa euroa. Hankkeen laajuus on noin 34 000 bruttoneliömetriä. Rakennustyöt valmistuvat aikataulun mukaan joulukuussa 2027, joten...
Erityisen pitkän pysäköintitilan rakentaminen alkoi viime kesänä Hyvinkäällä. Parkkihalli on noin 200 metriä pitkä, ja se sukeltaa rautatien ylittävän kevyenliikenteensillan ali. Rakennuksen julkisivun pystyrimoituksena käytetään W-profiilin tiekaidetta eli tienvarsilta tuttua...
Euroopan komissio on laatimassa uutta kiertotalousasetusta, jonka avulla EU kas...
Fazerin suklaatehtaan työmaa Lahdessa käynnistyi elokuussa. Fazer ja Skanska all...
Helsingin kaupunki ja YIT käynnistivät vanhan toimistokorttelin kunnianhimoisen...