On tärkeää, että yrittäjä noudattaa tarkasti etenkin etä- ja kotimyyntiä koskevia lainsäädännön kiemuroita sopiessaan urakasta kuluttaja-asiakkaan kanssa.

Rakennusalalla on tyypillistä, että sopimus urakasta tehdään asiakkaan luona tai tarjous annetaan ja urakasta sovitaan lopullisesti arviokäynnin jälkeen esimerkiksi sähköpostilla. Kuluttaja­kaupassa asiakkaana on yksityishenkilö, joka tilaa palveluita­ omakotitaloonsa tai asunto-osakeyhtiön osakas, joka­ ostaa urakoitsijalta lisä- tai muutostöitä asunto-osake­yhtiön tilaaman urakan yhteydessä. Tällaisen sopimuksen osalta yrittäjä on huojuvilla tikkailla, ellei noudata pakottavan lainsäädännön kiemuroita erityisesti etä- ja kotimyynnin osalta.

Pahimmassa tapauksessa moitteetta ja sopimuksen mukaisesti tehdystä työstä yrittäjä ei saakaan sovittua korvausta. Kuluttajansuojalaki koskee kuiten­kin vain kuluttaja-asiakkaita, eli henkilöitä, jotka osta­vat palveluita yksityistalouteen. Yritykset, yhdistykset ja julkisen sektorin toimijat eivät ole kuluttajia eikä näihin sovelleta kuluttajansuojalakia.

Sopimusehdoilla, kuten vahingonkorvausvelvollisuuden tai reklamaatioajan rajaamisella, voi kuitenkin suojautua myös muiden kuin kuluttaja-asiakkaiden osalta.

Etä- ja kotimyyntiin kuuluu peruuttamisoikeus

Kotimyyntiä on lain tarkoittamassa mielessä kaikki sopiminen, joka tapahtuu kuluttaja-asiakkaan kanssa muualla kuin rakennusyrittäjän konttorilla tai muussa kiinteässä toimipaikassa. Siksi urakkasopimukset, joista sovitaan asiakkaan kotona, naapurissa, viranomaisen tiloissa tai taloyhtiön hiekkalaatikolla, ovat lain näkökulmasta kotimyyntiä. Etämyyntiä ovat puolestaan sopimukset, jotka tehdään esimerkiksi sähköpostilla, puhelimitse tai verkon palvelualustojen kautta. Etä- ja kotimyynnissä kuluttaja-asiakkaan keskeisenä oikeutena on – erona toimistossa tehtäviin sopimuksiin – peruuttaa sopimus peruuttamisajan kuluessa ilman seuraamuksia.

Palvelua, kuten rakentamista, koskevien sopimusten osalta peruuttamisaika, 14 päivää, alkaa kulua jo sopimuksen tekemisestä ja tavaran kaupassa siitä, kun asiakas on vastaanottanut tavaran.

Rakentamispalveluiden osalta ei millään keinolla voi poistaa kuluttaja-asiakkaalta peruuttamisoikeutta. Oikein tehdyillä sopimusehdoilla ja sopimuspolulla voi kuitenkin varmistaa sen, että yrittäjä saa jo tehdystä työstä palkan, jos asiakas peruuttaa työn kesken peruuttamisajan sekä taata sen, että asiakas ei voi jälkikäteen peruuttaa jo tehtyä työtä.

Yrittäjän kannattaa varmistaa, että sopimus­ehtoasiat ovat kunnossa, muistuttaa kuluttaja­oikeuden asiantuntijajuristi Tuula Sario.

Suojaa sopimusehdoilla

Etä- ja kotimyyntisäännösten laiminlyönnistä aiheutuu yritykselle poikkeuksellisen ankara taloudellinen uhka. Mikäli yritys ei kerro lain edellyttämällä ­tavalla kuluttaja-asiakkaalle peruuttamiseen liitty­vistä ­oikeuksista ja vahvista tietoja tilausvahvistuksessa, pitenee peruuttamisaika 14 päivästä 365 + 14 päivään.

Palveluiden, kuten rakennusurakoiden, osalta edellytetään lisäksi, että asiakas on nimenomaisesti­ pyytänyt palvelun aloittamista peruuttamisajan kuluessa ja hyväksynyt sen, että menettää peruuttamis­oikeutensa, jos työ on ehditty jo suorittaa loppuun peruuttamisaikana. Asiakkaan on hyväksyttävä erikseen vielä se, että jos hän peruuttaa tilaamansa työn ennen peruuttamisajan päättymistä, joutuu hän korvaamaan yritykselle siihen asti saamansa työn arvon tai kustannuksen, joka tästä on aiheutunut.

Vaikka sopimuksen peruuttaminen vuoden päästä ja vaatimus hinnan palauttamisesta saattavat tuntua kohtuuttomilta, tämä uhka voi realisoitua vain sellaiselle yrittäjälle, joka ei noudata pakottavaa lainsäädäntöä. Se on verrattavissa tilanteeseen, jossa jättää verot maksamatta. Ne tulevat maksettaviksi myöhemmin sakkojen ja korkojen kanssa.

Kuten rakentaminen, myös sopimusten tekeminen on ammattilaisen puuhaa. Helpoin tapa turvata yrityksen asema on varmistaa, että sopimusehtoasiat ovat kunnossa.

Teksti Tuula Sario kuvat Adobe ja Lexlegato

Tuula Sario on kuluttajaoikeuden asiantuntijajuristi. Hänellä on 30 vuoden kokemus kuluttajaoikeudesta ­riidanratkaisijana ja kouluttajana, ja hän on osallistunutmyös lainsäädännön ­valmisteluun.