Äänekoskella on rakenteilla Suomen metsäteollisuuden historian suurin investointi, 1,2 miljardia euroa. Metsä Groupiin kuuluva Metsä Fibre rakentaa uuden sukupolven biotuotetehdasta, joka aloittaa toimintansa vuoden 2017 kolmannella neljänneksellä.

Tehtaan rakentaminen alkoi toukokuussa 2015. Ensimmäiset varsinaiset rakennustyöt ovat valmistuneet. Väliaikainen puuterminaali valmistui jo heinäkuussa. Noin neljän metrin päivävauhtia noussut 120-metrinen piippu kohosi Äänekosken uudeksi maamerkiksi syyskuun puolessa välissä.

Syksyn 2015 merkittävimpiä töitä piipun lisäksi ovat Piilolanniemen siltatyöt, Miilunlahden ruoppaus ja täyttö uuden junaradan rakentamiseksi ja paalutukset.

Työvoimaa 2500 henkeä

Työmaan vahvuus on tämän vuoden loppuun mennessä noin 500 henkilöä, ja vahvuus kasvaa tasaisesti siitä eteenpäin. Suurimmillaan työmaavahvuus on asennustöiden aikana syksystä 2016 kevääseen 2017, jolloin työmaalla työskentelee enimmillään 2 500 henkilöä.

Rakennusajan työllistävä vaikutus on kokonaisuudessaan yli 6 000 henkilötyövuotta, josta yli puolet tehdään Äänekoskellä. Tuotannon käynnistyttyä työllistävä vaikutus on 2 500 henkilöä koko arvoketjussa Suomessa, eli uusia työpaikkoja syntyy noin 1 500. Työllistävät vaikutukset ovat merkittävimmät puunkorjuussa ja kuljetuksissa.

Massiivisia elementtejä

Biotuotetehtaan rakentaminen toteutetaan tilaajavetoisena osaurakointina. Lokakuun alussa urakoitsijoita oli useita: paalutus Lujabetoni Oy, väliaikainen puukenttä ja maanrakennus Graniittirakennus Kallio Oy, louhinta ja murskaus, rannanruoppaus ja täyttötyöt Destia Oy, maanrakennus Suomen Maastorakentajat Oy, piipunperustus ja liukuvalutyöt Terramare Oy, paikalla rakennettavat betonirakenteet Kreate Oy, putkisiltojen perustukset Lapin Teollisuusrakennus Oy, ratakiskojen purku Proxion Plan Oy.

Ensimmäisten rakennusten betonielementit toimittaa ja asentaa Parma Oy. Syyskuun lopulla julkistettu sopimus kattaa noin kolmanneksen koko hankkeeseen tarvittavista betonielementeistä.

Betonielementtien toimitukset alkavat marraskuussa 2015 ja valmistuvat maaliskuussa 2016. Runkotoimitus on massiivinen, suurimmat pilarielementit painavat 75 tonnia ja pisimmät jännebetonipalkit ovat 45 metriä pitkiä.

Kuva Hannu Vallas