Parkkihallin iso työmaa on sekoittanut Jyväskylän keskustan liikennettä. Seuraavaksi moni muu alueen peruskorjaus- ja uudistushanke pääsee vihdoin vauhtiin. Keskusta uudistuu monella tavalla.

Maanalainen parkki­halli rakentuu kaupungin­talon eteen.

Maanalaisen pysäköintihallin rakentaminen Vapaudenkadun ja Paraati­aukion alle Jyväskylän kaupungintalon edustalle lykkääntyi toistakymmentä vuotta. Hankejono parkkihallin takana piteni. Lähivuosina näillä Kirkkopuiston lähi­kaduilla toteutetaan useita remontteja. Jyväskylän kaupunginteatterin peruskorjaus alkaa tänä vuonna.

P-Paraatin rakennuttaja on Jyväs-Parkki Oy ja pääurakoitsija on Peab Oy. Projektinjohtourakan arvo on 19 miljoonaa euroa. Peabilla on lisäksi ”muutaman miljoonan euron” arvoinen urakkasopimus huoltotunnelin rakentamisesta viereiseltä Kilpisenkadulta­ parkkihallin naapurissa Vapaudenkadun varrella sijaitsevaan Reimarin Huolto Oy:n logistiikkatilaan.


P-Paraati

  • Rakennuttaja: Jyväs-Parkki Oy.
  • Arkkitehtisuunnittelu: Arkkitehtipalvelu Oy­ ja Sweco Finland Oy.
  • Rakennesuunnittelu: Ramboll Finland Oy.
  • Pääurakoitsija: Peab Oy,
    projektinjohtourakka.
  • Maarakennus: Maajukka Oy.
  • Runko: Helsinki Raudoitus Oy.
  • Peabin urakan arvo 19 milj. euroa.
  • P-Paraatin kokonaishinta 21,8 milj. euroa.
  • Työmaa alkoi helmikuussa 2023 ja valmistuu arviolta lokakuussa 2024.

Huoltotunnelin rakennuttamissopimuksen lykkääntyminen muutti työmaan aloitussuunnitelmaa.­ Tarkoitus oli lähteä rakentamaan Kilpisenkadun suunnasta kohti Gummeruksenkatua, mutta kun sopimuksen teko huoltoreitistä venyi, rakentamisen suunta vaihtui päinvastaiseksi.

Valmistelevat työt alkoivat maanalaisen kunnallistekniikan siirroilla elo-syyskuussa 2022. Peab aloitti urakkansa helmikuussa 2023 poistamalla Kirkko­puiston vanhat puut. Maaliskuussa alkoi työmaa-
alueen aitaaminen.

”Sen jälkeen tulivat kaivutyöt, maalis-huhtikuussa paalutukset ja toukokuussa perustuksien valut”, luettelee Peabin projekti-insinööri Timo Tanttu.

P-Paraati on korttelin kokoinen työmaa.

Pilaantunutta maata poistettiin

Työmaan sijainti kaupungintalon ja -teatterin vieressä sekä hyvin lähellä Kaupunginkirkkoa ja puistoa on etenkin maarakennustöiden kannalta haasteellinen.

Erikoisuutena on ollut bensiinin pilaaman maan poisto Reimari-kiinteistön nurkalta tulevan huoltoreitin alta. Sen on hoitanut työmaa-alueella Peab ja ulko­puolella kaupunki. Pilaantuma on peräisin vuosituhannen vaihteessa Reimarin tontilta puretusta Shell-huoltoasemasta.

Ulkona on toistakymmentä astetta pakkasta. Maan alla lämpötila on plussan puolella.

Pakkasta ulkona, höyryä sisällä

Maahan on juntattu yhteensä 1 400 teräspaalua, yhteispituudeltaan pari kilometriä, ja tehty tukiseinät ankkurointeineen. Hallin alapohja, seinät ja katto on toteutettu paikallavalurakenteina.

Tantun mukaan menossa on projektin kiihkein jakso: käynnissä ovat kaikki työvaiheet massankaivuusta talotekniikkaan. Työmaan vahvuus on 50 työntekijää, joista 4 on Peabin omaa väkeä.

Peabin työpäällikkö Kimmo Hänninen arvioi tammikuussa P-Paraatin valmiusasteeksi 70 – 80 prosenttia:
”B-, C- ja D-lohkoissa on rungot ja lattiat tehty.”

Kimmo Hänninen arvioi tammikuussa työmaan ­valmiusasteeksi 70 – 80 prosenttia.

Kova talvi vaikuttaa töihin

Talvi on tuonut omat haasteensa. Lumi hidastaa töitä ja vie tilavuutta. Tammikuun alussa kovimpina pakkaspäivinä pidettiin taukoa betonitöissä ja muussakin tekemisessä.

Loppiaisen jälkeen jatkettiin B-lohkossa lattian valuja. 120 millimetrin paksuinen kerros kuitubetonia levitettiin käsityönä 140 milliä paksun eristelevykerroksen päälle. Valmiiksi lämmitetyn kuitubetonin pinnasta nousi höyryä.

Hallin 7 150 neliömetrin laajuiselle lattialle tulee 207 autopaikkaa. Maan alle sijoittuu myös kaupungin teknisiä tiloja, kuten sprinklerikeskus ja katujen lämmitykseen liittyvä lämpökeskus.
Hallin vapaa-ajon korkeus on 2,3 metriä. Katto on jälkijännitettyä betonia.

Kohteen sijainti on myös maarakennustöiden kannalta haasteellinen.

Maarakentamisen ytimessä

P-Paraatin ja viereisen risteyksen laidalla sijaitsevan Reimari-kiinteistön välisellä kentällä jatkuvat maarakennustyöt. Kaupungin keskustassa ne vaativat jatkuvia tärinämittauksia ja painumaseurantaa. Tolpan päässä oleva teodoliitti mittaa reaaliajassa ympäristöön asennettuja mittapisteitä.

Urakan jäljellä olevassa osassa vaativimmat asiat­ ovat Timo Tantun mukaan korkealla olevan pohja­veden hallinta ja sen nousun estäminen sekä paineen siirtäminen laatan kohdalta niin, että eristeet pysyvät paikallaan.

Tanttu toteaa, että P-Paraatin työmaalla pääsee paljon syvemmälle maarakentamiseen kuin tavanomaisessa uudisrakentamisessa. On paljon asioita, joita ei normaalisti tarvitse tehdä.

”Aina pitää keksiä jokin uusi juttu, jotta voidaan ratkaista halvemmin”, Kimmo Hänninen puolestaan luonnehtii.

”Kun kaikkia vaihtoehtoja on puntaroitu, tästä on lopulta saatu hyvä paketti”, Tanttu summaa.

Hallin alapohja, seinät ja katto on toteutettu paikallavalurakenteina.

Tunnelityö jatkuu ensi syksyyn

Kun P-Paraati valmistuu heinäkuun lopussa, huolto­tunnelin rakentaminen vielä jatkuu. Se on valmis lokakuun lopussa.

Pysäköintihallin ja huoltotunnelin käyttöönotolla on laajat vaikutukset lähialueella – ensimmäinen näkyvä muutos on luvassa ihan vieressä. Kolme vuotta sitten valmistuneen Reimarin katutasoon avautuu K-Supermarket. Liiketila on ollut koko ajan tyhjillään P-Paraatin ja tunnelin valmistumista odotellessa.

Henkilöautot ajavat pysäköintihalliin Gummeruksenkadulta. Reimarin autopaikkalaiset ajavat uuden hallin läpi Reimarin alakertaan. Kuorma-ja jakeluautot kulkevat Reimariin Kilpisenkadulta huoltotunnelin kautta. Uusi huoltotunneli myös korvaa Kauppakadulla sijaitsevan kauppakeskus Forumin huoltoreitin. Jalankulkijoille ja pyöräilijöille jää alueella enemmän tilaa.

Viereisen teatterin anturoita on vahvistettu muutamilla lisäpaaluilla ja lisäksi niitä on palkitettu.

Muut hankkeet saadaan liikkeelle

Kaupunginteatterin peruskorjaus voidaan lopultakin aloittaa. Teatteriväki siirtyy toukokuussa väistötiloihin.
”Urakoitsijasta tiedetään kesälomien jälkeen, ja rakentaminen alkaa syksyllä”, Jyväskylän Tilapalvelun kiinteistöjohtaja Tuomas Kuronen kertoo.

”P-Paraati on ollut tulppana keskustan hankkeiden ketjussa. Kun se saadaan valmiiksi, päästään tekemään monia muita asioita”, kaupungin projektipäällikkö Ora Nuutinen toteaa.

Vapaudenkatu parkkihallin yläpuolella laitetaan uuteen uskoon. Kirkkopuisto on valmis vuonna 2025. Sitten ovat vuorossa paikallisliikenteen terminaali Vapaudenkadulla, uuden kauppatorin rakentaminen Asema-aukiolle ja parkkihalli P-Torin remontti. Lisäksi ratapihan päälle rakennetaan kansi kytkemään keskusta ja Lutakon kaupunginosa nykyistä tiiviimmin toisiinsa.

Työmaa on sulkenut kaupunkilaisten tutut kävely- ja ajoreitit.

Teksti Santeri Pakkanen Kuvat Hannu Korpela


Kannattiko valittaa?

Rakennustyömaa keskustassa ärsyttää kaupunkilaisia. Vapaudenkatu on suljettu Kirkkopuiston kohdalla. Kesällä pöly ja kulkureittien muuttuminen ovat olleet suurin valitusten aihe. Purnaaminen on kuitenkin harmitonta.

P-Paraatin tie suunnitelmasta aloitukseen on ­ollut tuskainen. Hanke on ollut jumissa 15 vuotta ­lukuisten valitusten vuoksi.

Tanttu kertoo, että Kirkkopuiston vanhojen ­puiden poistaminen arvelutti
”Pelkäsimme, että siihen tulee ihmisiä sitomaan itseään kettingeillä puihin kiinni.
Valituskierteellä on hintansa. Alun perin parkkihallin piti olla kaksikerroksinen ja peräti 350-autopaikkainen. Vuoden 2009 aloituksella kustannus­arvio olisi ollut 14,5 miljoonaa euroa. Aloitusta jouduttiin lykkäämään lisää ja hintaa nostamaan myös Venäjän ja Ukrainan sodan vuoksi.

”Teräksistä suurin osa oli tulossa näistä molemmista maista. On löydetty korvaavia toimittajia, mikä on helpottanut tilannetta”, Jyväs-Parkin toimitusjohtaja Hannu Leskinen kertoo.

Hyvin monitasoinen hanke on kaikesta huolimatta edennyt paremmalle puolelle.

”Toistaiseksi ollaan sekä aikataulussa että budjetissa”, Hänninen hymähtää.