Rakennustaito
29.3.2018 | Päivitetty 2.5.2018
Uuden asuinalueen jätteet kerätään putkikeräysjärjestelmällä yhteiselle koonta-asemalle maanalaisia imuputkia pitkin. Asemarakennus sijaitsee jyrkkää louhittua kallioseinämää vasten, jota rakennussuunnitelmalla on onnistuttu eheyttämään. Koonta-aseman muotoilulla ja rakennukseen liittyvillä pihamuureilla on piilotettu myös jätteenkäsittelyyn liittyvät toiminnot ilman erillisiä näkösuojia.
Ruosteensävyyn patinoidut julkisivut ja innovatiivinen arkkitehtuuri liittävät rakennuksen rouheisen kallioleikkauksen ja metsämaiseman sävyihin. Julkisivun reliefimäinen pintakuvio on saanut idean rouheisen kallion alati muuttuvasta jäkäläkasvustosta.
3D-mallintamalla on löydetty keino toteuttaa uutta muottitekniikkaa, jolla on kustannustehokkaasti voitu toteuttaa teollisesti valmistetut betonielementit. Moni-ilmeinen julkisivu koostuu vain neljästä erilaisesta nelikulmiosta, joita eri asentoihin sijoittamalla syntyy vaikutelma monimutkaisesta kokonaiskuviosta.
Arkkitehtien oivallus värjätä harmaa arkinen betonipinta auringonvalossa välkehtivään ruskean sävyyn korostaa rakennuksen julkisivuja, mutta on samalla kustannustehokas tapa toteuttaa ilmeikäs kokonaisuus tiukoissa kustannusraameissa.
Väri syntyy, kun kemiallisessa reaktiossa vesiliukoiset rautayhdisteet reagoivat betonin pinnassa sementin kanssa ja väri muuttuu ruosteen ruskean sävyiseksi. Käsittely tehdään isoina pintoina elementtisaumojen yli, ja tarvittaessa se myös tasaa mahdollisia elementtien sävyeroja.
Kohteen pääurakoitsija on Rakennuspartio Oy, arkkitehtisuunnittelija Arkkitehtuuritoimisto B&M Oy ja rakennesuunnittelija FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy. Elementtien 3D-mallinnuksen on tehnyt Betoniviidakko Oy, ja betonielementit Parma Oy:n Kangasalan tehdas.
Teksti Sirkka Saarinen, kuvat Timo Kiukkola
Uusi junasilta Kuopiossa ei täytä tilaajan vaatimuksia. Väylävirasto päättää jatkosta ensi vuoden puolella. Betonin laadusta ei löytynyt huomautettavaa, mutta siltatyömaalla tehtiin virheitä. Junasillan kohtalo Kuopion Matkakeskuksen läheisyydessä Maaherrankadulla ratkeaa...
Väylävirasto pohtii, ottaako se vastaan tilaamaansa rautatiesiltaa. Vakavien valmistusaikaisten vaurioiden paljastuttua uusi rautatiesilta Kuopiossa päätyi läpivalaisututkimuksiin. Pääurakasta vastaa Pohjoismaiden suurin raideinfran rakennusyhtiö NRC Group. Nyt Väylävirasto...
Suomessa on määrällisesti paljon väestönsuojia, mutta asiantuntijoiden mukaan osa niistä sijaitsee väärässä paikassa. Suojien kunnossapito on myös vaihtelevaa ja niiden rakentamiseen on annettu viime vuosina paljon helpotuksia. Suomea pidetään väestönsuojelun mallimaana. Tilastojen...
Uusi junasilta Kuopiossa ei täytä tilaajan vaatimuksia. Väylävirasto päättää jat...
Väylävirasto pohtii, ottaako se vastaan tilaamaansa rautatiesiltaa. Vakavien val...
Siltabetoni elää yhä kovemmassa säärasituksessa Suomessa. Myös pakkassuolasykl...