17.9.2015
Syyskuun alussa RKL:n uutena toimitusjohtajana aloittanut Hannu Järveläinen, 53, on koulutukseltaan rakennusinsinööri, ja hänellä on laaja kokemus erilaisissa tehtävissä rakennusalalla.
Järveläinen toimi aiemmin YH-Itä-Savo Oy:n toimitusjohtajana. Lisäksi hän on työskennellyt johtotehtävissä kiinteistö- ja rakennuttamisorganisaatioissa muun muassa kunnallisella puolella Juankosken kaupungilla ja TA-Yhtiöissä.
1. Miten kesä meni?
Millaisia rakennusprojekteja vedit kesän aikana kotonasi/kesämökilläsi?
Kesä meni oikein mukavasti töiden merkeissä. Loma ajoittui pääosin elokuulle. Mökillä on menossa vuosikorjaukset ja huollot, ja pääpaino on ollut ympäristön kunnostuksissa – on ollut nurmialueiden ilmastuksia, pensaiden leikkauksia ja muutamien puiden kaatoja… Golfiakin olen kerinnyt opettelemaan sekä purjehtimaan Rikkavedellä.
2. Mikä on keskeinen missiosi RKL:n toimitusjohtajana?
Keskeinen missioni on edistää kaikin tavoin ammattikuntani ammattitaitoa, asemaa ja arvostusta.
3. Miltä nykyrakentaminen näyttää?
Arkkitehtonisesti rakentaminen on tänä päivänä kokeilevaa ja erikoisuutta tavoittelevaa, ja uusia ratkaisuja kokeillaan innokkaasti. Tämä on hyvin mielenkiintoista, mutta myös erittäin haastavaa. Lisäksi isona haasteena on rakentamisen tiukat aikataulut. Aika on rahaa, mutta muun muassa betonin kuivuminen noudattaa edelleen fysiikan lakeja.
4. Miten kiteytät rakentamisen haasteet ja mahdollisuudet?
Rakentamisessa on monia isoja haasteita, muun muassa ammattitaidon ylläpito ja kehittäminen, alan kiinnostavuus ammattina nuorille ja rakentamisen keskittyminen pääkaupunkiseudulle. Isona mahdollisuutena näen puurakentamisen kehittämisen ja lisääntymisen. Näin voimme hyödyntää hyvää suomalaista puuta ja samalla luoda viihtyisää asuinympäristöä.
5. Miten rakentamista vauhditetaan lähitulevaisuudessa?
Rakentaminen on suhdanneherkkä ala, ja se heijastelee yleistä taloustilannetta. Lomautukset ovat valitettavasti tuttuja monille rakentajille.
Uudisrakentamisen vetäessä henkeä on panostettava korjaamiseen. Byrokratiaa tulee myös keventää ja esimerkiksi kaavoitusprosesseja tulee nopeuttaa. Asuntorakentamisen osalta ARA-kohteiden riittävä rakentaminen on turvattava. Lisäksi julkisia infra- ja väylähankkeita on vietävä eteenpäin. Vain näin varmistetaan elinkeinoelämälle riittävät kasvun edellytykset.
6. Rakennusmestarin ja -insinöörin työnäkymät?
Työnäkymät ovat pidemmällä aikavälillä hyvät: rakentaminen ja korjaaminen eivät lopu koskaan, ja osaajia tullaan tarvitsemaan aina – koneet ja automaatio eivät korvaa rakentajia työmailla merkittävästi.
7. Rakennusmestarien koulutus nyt ja huomenna?
Rakennusmestarikoulutus on ollut myllerryksissä tällä vuosituhannella, ja on hyvä, että se palasi koulutusohjelmaan 2007 turvaamaan ammattiosaamista työmailla. Rakennusmestarien ja insinöörien koulutusta tulee kehittää koko ajan vastaamaan niitä tarpeita ja vaatimuksia, joita muun muassa lainsäädäntö ja materiaaliteollisuus asettavat. Koulutusta voisi tulevaisuudessa toteuttaa aktiivisemmassa yhteistyössä ja vuorovaikutuksessa oikean rakentamisen toimintojen kanssa.
8. Mikä motivoi sinua parhaiten?
Minua motivoi työelämässä parhaiten toimiva työyhteisö, mikä on motivoitunut yhdessä yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
9. Ohje tai neuvo, jonka tulet muistamaan aina?
Määrätietoinen työnteko palkitaan aina – ennemmin tai myöhemmin.
Uuteen rakentamislakiin tehdään uudistuksen kalkkiviivoilla muutoksia, jotka perustuvat nykyisen hallituksen ohjelmaan ja alkuvuoden lausuntokierroksesta kertyneeseen palautteeseen. Lisäksi annetaan lisäaikaa eräille valmisteluille. Pääosin laki tulee voimaan aiemman aikataulun...
Raitiotieliikenteen paluu Turkuun eli pikaratikkahanke on edennyt suunnittelun pitkään loppukiriin. Alkukeväällä kaupungin eli Turun Raitiotie Oy valitsi allianssikumppanikseen Auratikka-nimisen ryhmän, johon kuuluvat NRC, GRK, Ramboll ja Sweco. Toteutussuunnitelma valmistuu syksyyn 2025...
Rakentamisen elpyminen saattaa joillakin sektoreilla alkaa vielä tämän vuoden puolella, mutta realistisempaa on odottaa varovaisen nousun alkavan ensi vuonna. Keskeisen tärkeä lohko, asuntorakentaminen, pysyy lamassa pitkään, koska myymättömiä uudisasuntoja on tuhansia ja taloudelliset...
Uuteen rakentamislakiin tehdään uudistuksen kalkkiviivoilla muutoksia, jotka per...
Raitiotieliikenteen paluu Turkuun eli pikaratikkahanke on edennyt suunnittelun p...
Kehä III -tien läheisyyteen Itä-Vantaalla louhitaan Varanto-nimen saanut lämmö...