Rakennustaito
RT 05/2017 | 20.10.2017 | Päivitetty 23.10.2017
Savonlinnassa Valtatie 14 -hankkeen yhteydessä Laitaatsalmen vesiväylä muutetaan syväväyläksi, jonka ylittää kaksi kiinteää siltaa. Puolen kilometrin pituiset sillat ovat Suomen suurimmat betonisillat. Niiden alikulkukorkeus on 24,5 metriä.
Ensimmäinen eli eteläinen sillan kansi valettiin elokuun lopussa. Valu kesti lähes viisi vuorokautta.
Valmisbetonia tarvittiin noin 5 000 kuutiota. Betonin lujuus on 55 MPa ja korkea sideainemäärä aiheuttaa lämpötilan nousua rakenteessa sitoutumisen aikana. Lämpötilan nousua saatiin hallintaan betonin suhteutuksella ja masuunikuonan käytöllä sideaineena. Betonin tulee olla myös pakkasenkestävää.
Betonin laatua varmistettiin tutkimalla ennakkoon kannen betonin käyttäytymistä muun muassa peruslaatoissa ja ennakkosuunnittelu tehtiin huolella. Valun aikana laatua tarkkailtiin koko ajan sekä tehtaalla että työmaalla tilaajalla hyväksytetyn laadunvarmistussuunnitelman mukaisesti.
Betonin tasalaatuisuus on valun onnistumisen elinehto. Palkit ovat tiheään raudoitettuja ja jänteiden suojaputket lisäävät haastetta. Erityisesti massan notkeus on oltava rakenteeseen sopiva.
Laitaatsalmen pohjoinen silta rakennetaan vuoden kuluttua. Se on hieman kapeampi, koska siinä ei ole kevyen liikenteen väylää.
Siltojen rakennuttaja on Liikennevirasto, rakennesuunnittelija Sweco Finland Oy, pääurakoitsija: Destia Oy ja valmisbetonin toimittaja Rudus Oy.
Uusia tuulivoimaloita rakennetaan Suomen mantereelle edelleen vilkkaasti, mutta uusia investointipäätöksiä on nyt alettu lykätä ja suunnittelu vie aikaa. Alkuvuonna valmistui 75 uutta voimalaa, ja syyskaudella niitä saadaan lisää vielä 180 yksikköä. Ennätysvuonna 2022 rakennettiin...
Kerrostalovaltaiseksi muuttunut Kivistön lähiö Vantaalla saa vuosien viivästyksen jälkeen lisää kauppoja sekä muita yksityisiä ja julkisia palveluita keskustaansa Kehäradan aseman lähelle. Kivistön kehittämisessä haluttiin alun perin välttää aluerakentamisen vanha ongelma eli...
Kansallismuseon kolmivuotisen lisärakentamis- ja peruskorjausurakan valmistelevat ja louhintatyöt Helsingin Töölössä käynnistyivät syyskuussa. Piha-alueen louhiminen ja paaluttaminen jatkuu ensi kesään saakka. Puistopihalle valmistuu museon laajennusosa, jonka yhteensä 5 900...
Uusia tuulivoimaloita rakennetaan Suomen mantereelle edelleen vilkkaasti, mutta...
Kerrostalovaltaiseksi muuttunut Kivistön lähiö Vantaalla saa vuosien viivästykse...
Viimeistään konkurssiuutisten runsaus loppukesällä riitti vakuuttamaan kaikki si...
Vastaa