Rakennustaito
19.6.2019 | Päivitetty 19.6.2019
Hallitus antoi odotetusti ensimmäisen lisätalousarvioehdotuksensa tiistaina 18. kesäkuuta. Arviossa linjattiin Suomen lähiaikojen liikenneinfrapanostuksia.
”Hallitus ilmaisi haluavansa osoittaa teoilla, että se luo talouspolitiikkaa, joka rohkaisee investoimaan. Lisätalousarviolla haluttiinkin selkeästi tukea teollisuuden investointeja ja kilpailukykyä, ja infrapuoli oli siksi nostettu vahvasti mukaan”, Rakennusteollisuus RT:n toimitusjohtaja Aleksi Randell arvioi.
Perusväylänpitoon kohdistetaan tässä lisätalousarviossa 40 miljoonaa ja väyläverkon kehittämiseen 71 miljoonaa euroa käytettäväksi vuonna 2019. Nyt aloitettavien hankkeiden kokonaiskustannus on 611 miljoonaa euroa.
Hallitus esittää toteutusputkeen väylien korjaushankkeita, joiden painopiste on selvästi viennin tukemisessa.
”Koska vienti vaikuttaa niin keskeisesti Suomen talousnäkymiin, suunta on oikea, ja kokonaiskuvan osalta hallitus on hyvin kartalla. Avaamalla tie- ja rataverkolla nyt olevia vientikuljetusten pullonkauloja vaikutetaan työllisyyteen ja kilpailukykyyn ja kutistetaan väyläverkon korjausvelkaa”, infratoimialan johtaja Paavo Syrjö toteaa.
Myös Helsinki–Turku-rataosan ja Helsinki–Tampere pääradan parantamista aiotaan edistää.
Tunnin junia kiirehdittävä alulle seuraavaksi
Nyt esitettyjen toimien jälkeen pelivaraa hallituskauden myöhempien liikennepanostusten liikkeelle laittamiseen jää yhteensä 800 miljoonaa euroa.
Rakennusteollisuus RT:n näkemyksen mukaan on erittäin tärkeää, että myös pitkän tähtäimen tulevaisuusinvestoinnit raiteisiin saadaan hallituksen ja eduskunnan työpöydälle pikaisesti.
”Tämä tarkoittaa käytännössä kaupunkiseutuja yhdistäviä nopeita junayhteyksiä. Niitä ei tulla saamaan budjettirahalla käyntiin, vaan pääomia pitää kerätä hankeyhtiöiden kautta”, Randell muistuttaa.
RT:n mukaan näillä isoilla raideinvestoinneilla vaikutetaan voimakkaasti työ- ja asuntomarkkinoiden toimivuuteen.
”Hankkeet kytkeytyvät vahvasti työllisyyden parantamiseen sekä työllisyyttä ja hyvinvointia tukevaan asuntorakentamiseen. Kyse on vahvasti myös ilmastotavoitteista: tunnin junilla kasvatetaan työssäkäyntialueita, mutta myös vähennetään työmatkojen päästöjä.”
Viimeistään konkurssiuutisten runsaus loppukesällä riitti vakuuttamaan kaikki siitä, että rakentamisen taantuma on paha ja ilman elvytystoimia siitä uhkaa tulla tuhoisa. Vain nopeavaikutteiset elvytystoimet saattavat ehtiä lievittämään alan yritysten ja työntekijöiden ahdinkoa...
Rakennusteollisuus RT:n henki-löstöpalvelujaosto on laatinut alan yhteiset pelisäännöt vuokratyövoiman käytölle. Jaosto toivoo, että säännöt tulisivat yleiseen käyttöön ja esimerkiksi sopimusten liitteiksi. Henkilöstöpalveluyritysten edustajista koostuvan jaoston tavoitteena on...
Korkojen nopea nousu on osaltaan hidastanut tuntuvasti asuntokauppaa, lykännyt kerrostalojen rakennushankkeita ja kiristänyt lukuisten yritysten taloustilannetta. Viime talvena vanhojen asuntojen kauppa hiljeni ja uusien asuntojen myyntimäärät suorastaan romahtivat. Erityisesti uusien...
Viimeistään konkurssiuutisten runsaus loppukesällä riitti vakuuttamaan kaikki si...
Rakennusteollisuus RT:n henki-löstöpalvelujaosto on laatinut alan yhteiset peli...
Viivästysten ja takapakkien jälkeen on tornitaloalueen suunnittelu Pasilan asema...
Vastaa