Espoon kaupunki teki viime vuonna yhdeksän sopimusta infraurakoista, joiden hankintaprosessiin sisältyi päästövähentämisen kriteerejä. Erityisvaatimukset eivät Espoon mukaan näkyneet tarjousten määrässä, hintatasossa eivätkä prosessin sujuvuudessa verrattuna aikaisempiin infraurakoihin.

Espoon tavoitteena on olla hiilineutraali vuonna 2030. Päästöttömään työmaahan edetään
vaiheittain. Kaupunki ostaa infraurakat kokonaisurakoina, joihin sisältyvät työt, työmaakoneet, kuljetukset ja materiaalit.

Päästötön työmaa -konseptin pilotti Espoossa eli Suurpellon Lukutori katualueineen valmistui noin vuosi sitten. Lukutorin pilottityömaalla testattiin kierrätyskasvualustoja, joissa käytettiin kiviaineksen lisäksi komposti­multaa ja biohiiltä. Myös uutta digitaalista ajoneuvojen seuranta­järjestelmää pilotoitiin. Työmaakokouksissa ilmastokriteerien toteutumisen seuranta tuli osaksi työn laadun valvontaa.


Päästövähentämisen vaatimukset

Infraurakkakilpailutuksissa Espoo käyttää tässä vaiheessa seuraavia kriteerejä:

  • Työmaakoneet ja kuorma-autot­ kulkevat fossiilittomasti tuotetuilla polttoaineilla, ja ne ovat päästöluokitukseltaan vähintään Stage IV tai Euro 6 -tasoa.
  • Työmaalla käytetty sähkö on vihreää.
  • Käytettyjen kiveyskivimate-riaa­lien kuljetukset saavat tuottaa vain tietyn määrän päästöjä, ja purkukohteiden luonnonkiveyskiviä kierrätetään uusille työmaille.
  • Purkubetonia on käytettävä­ ennalta sovittu määrä infran raken­tamisessa, jotta ei tarvitse käyttää luonnonkivimursket­ta.

Teksti Martti Ristimäki Kuva Ramirent/Suvi Suovaara