Sähköiset koneet yleistyvät työmailla, ja fossiilisten polttoaineiden käyttöä pyritään vähentämään. Niinpä siirrettävistä sähkövarastoista on tullut entistä kilpailukykyisempiä ratkaisuja sähköntarpeeseen.

Usein rakennus- tai saneeraustyön vaatima sähköntarve ylittää kiinteistön syöttö­kaapeleiden ja pääsulakkeiden kapasiteetin. Perinteisesti työmaiden sähköntarve on näissä tapauksissa tyydytetty dieselaggregaateilla.

Siirrettävä sähkövarasto ratkaisee ongelman ­ilman, että joudutaan esimerkiksi avaamaan katuja uuden kaapeloinnin vetämiseksi.

Siirrettävä akusto voidaan varata yön aikana, ja se kytketään yleensä pääkeskuksen rinnalle. Akustolla­ voidaan myös tasata huippukuormia, joita syntyy monien koneiden yhtäaikaisesta käytöstä ja suurempien sähkömoottoreiden käynnistyksessä.

”Esimerkiksi Norjassa on säädetty aikataulu, jonka mukaan rakennuskohteissa siirrytään pois fossiilisista polttoaineista. Myös Suomessa suuremmat kaupungit ovat sitoutuneet vaatimaan vastaavaa ­kehitystä omissa urakointikohteissaan”, kertoo Enico Oy:n toimitusjohtaja Marko Lähteenmäki.

Tamperelainen Enico suunnittelee ja valmistaa erikokoisia, siirrettäviä energiavarastolaitteistoja. Niiden käyttö on lisääntynyt monissa kohteissa, joissa­ sähkön varastoiminen kulutushuippuja varten on järkevämpää kuin syöttöverkon lisärakentaminen.

Sähköllä suuria säästöjä

Sähkövarastolla voi ansaita silloinkin, kun se ei ole työmaakäytössä. Kun akusto on kytketty verkkoon, on sähkön tuntikohtainen osto- ja myyntihinta tiedossa vähintään vuorokautta aikaisemmin. Yöllä­ ­ladatusta halvemmasta energiasta saa tuntuvan ­korvauksen esimerkiksi aamupäivällä, jolloin sähköverkon vakaus tarvitsee lisää potkua.

Konevuokraamolle sähkövarasto on siis diesel­aggregaattia parempi tuote siksi, että sähkövarasto­ voi tuoda tulovirtaa silloinkin, kun kukaan ei ole vuokrannut sitä.

Laitetta vuokraavalle rakentajalle hyöty puolestaan tulee polttoaineen hinnasta – vaikka laitevuokra olisi kaksinkertainen dieselaggregaattiin verrattuna, jäävät kokonaiskulut paljon matalammiksi.

Vuokra­markkinoilla henki­lö­nostimet ovat jo yleensä sähköisiä lukuun otta­mat­ta kaikkein suurimpia nostimia.

Vihreä siirtymä edellyttää tekoja

”Green Deal työntää suurten kaupunkien työmaita sähköisiksi. Siksi vuokrakoneiden valikoimaan tulee yhä suurempia, sähköisiä koneita. Esimerkiksi henkilö­nostimet ovat jo sähköisiä lukuun ottamatta­ kaikkein suurimpia nostimia. Sisä- ja tunnelitöissä diesel on myös hengitysilman suhteen huono ratkaisu”, sanoo myyntipäällikkö Pekka Tolonen konevuokraamo Cramo Oy:stä.

Green Deal -sopimukset ja niihin liittyvät yritysten julkistamat sitoumukset liittyvät kestävää kehitystä edistävään ohjelmaan, jota monet suomalaiset yritykset ovat ilmoittaneet tukevansa omilla käytännön toimillaan yhteistyössä valtiovallan ja muun julkisen hallinnon kanssa. Tavoitteina ovat vihreä siirtymä ja ilmastonmuutoksen hillintä eli esimerkiksi fossiilisten polttoaineiden käytön tuntuva vähentäminen.

Tolosen mukaan vihreää siirtymää voi toteuttaa myös käyttämällä uusiutuvia dieselpolttoaineita. Niiden ongelmina ovat kuitenkin korkeampi hinta ja heikosta saatavuudesta johtuvat pitkät toimitusajat.

Sähkön monet mahdollisuudet

Nyrkkisääntö on, että sähkönä energiasta saadaan eniten irti eli hyötysuhde on silloin korkein. Yksinkertaisesti sähköä voi käyttää vastuksella tuottamaan lämpöä – hyötysuhde on silloin käytännössä lähes­ 100 prosenttia. Työtiloja ja betonivaluja voidaan näin lämmittää paljon edullisemmin kuin esimerkiksi käyttämällä polttoöljyä tai nestekaasua.

Jos tulevaan rakennukseen on ensimmäiseksi asennettu lämpöpumppu, voidaan pohjan betonivalun lämmittämiseen suoraan käyttää valuun upotetun lattialämmityksen putkistoa: lämmönlähteenä voi olla esimerkiksi ulkoilma. Näin energiankulutus voidaan minimoida jo rakennusvaiheen alussa.

”Tekniikka on valmiina. Kuitenkin vasta sen jälkeen, kun kokemukset leviävät kentälle, osataan varastoidun sähkön kokonaisedut ottaa huomioon. ­Nykyisen akku- ja energianvarastointitekniikan hyötypotentiaalia ja mahdollisuuksia ei vielä nähdä kunnolla”, Lähteenmäki sanoo.

Teksti Lauri Lehtinen Kuvat Enico ja Adobe

Muutoksen tuulet -sarja käsittelee rakennussektorin uudistumista ja teknologian kehittymistä. Sarjan edelliset osat ovat luettavissa myös verkossa, ­rakennustaito.fi.