Rakennustaito
2.12.2020
Lippulaivan tontilla Espoon Kivenlahdessa on rakennettu vuodesta 2017 alkaen lähes koko ajan. Koska vanha kauppakeskus oli silloisten laskelmien mukaisesti käynyt pieneksi, oli tehty investointipäätös uudesta, kooltaan kaksinkertaisesta kauppakeskuksesta.
Koska rakennushanke on niin suuri ja pitkäkestoinen, syntyi samalla päätös väliaikaisesta, Pikkulaivaksi nimetystä kauppakeskuksesta. Sen toteuttanut Lehto Group jatkoi varsinaisen kauppakeskuksen pääurakoitsijana. Tämä urakka kuitenkin keskeytyi rakennuttajan ja pääurakoitsijan väliseen luottamuspulaan syksyllä 2018. Tässä vaiheessa Cityconin rakennuttajaorganisaatio otti vetovastuun, jotta työmaa pysyisi käynnissä ja etenisi mahdollisimman hyvin alkuperäisen aikataulun mukaisesti.
Skanska ja Citycon solmivat pääurakkasopimuksen vuoden 2019 lopulla. Samalla meneillään olevat aliurakat, joista suurimpiin kuuluivat rungon betonielementti- ja paikallavalu-urakat, siirtyivät Skanskan johdettaviksi.
”Viimeiset rungon betonielementit asennettiin heinäkuussa ja viimeiset varsinaisen kauppakeskuksen runkovalut tehtiin syksyllä. Betonityöt kuitenkin jatkuvat vielä ensi toukokuuhun asti. Nyt ovat meneillään kauppakeskuksen lastauslaiturin ja pysäköintikellarin ajoluiskan betonityöt”, kertoo Skanskan työmaapäällikkö Antti Virtanen.
Paikallavaluja on työmaalla jo tehty paljon, koska kauppakeskuksen alapuolelle valmistuu työmaan aikana metroasema ja bussiterminaali. Bussiterminaalin betonirunko ja metroaseman betonikuilujen maanpäälliset runkorakenteet sisältyvät Skanskan urakkaan, ja ne kuuluvat työmaan vaativimpiin rakenteisiin.
Ensi keväänä valmistuvat ajoluiskat ovat jälkijännitettyine kansineen rakennetekniseltä toiminnaltaan siltarakenteita. Niiden lisäksi Skanskan urakkaan kuuluu myös erityisen vaativia asuintorneihin liittyviä betonirakenteita: kauppakeskuksen ja bussiterminaalin runkojen yhteydessä toteutetut puolitoista metriä paksut jälkijännitetyt siirtolaatastot, joiden tehtävänä on jakaa yläpuolisia, tulevista aseman yläpuolisista asuinkerrostaloista kertyviä kuormia riittävän laajalle pinta-alalle.
Asuntojen rakentaminen kauppakeskusten yhteyteen on yleistynyt viime vuosina, mistä Kampin keskus ja Lauttasaaren kauppakeskus ovat tunnettuja esimerkkejä. Lippulaivan laajennus on näistä hybridihankkeista tähän mennessä mittavin. Taustalla on Cityconin nykyinen strategia, jonka mukaisesti yhtiö rakennuttaa myös asuntoja silloin, kun se on hankkeen kokonaisuuden kannalta järkevää.
Kaikkiaan Lippulaivan päälle on tulossa asuntoja noin 30.000 neliömetrin verran, mistä noin puolet on Cityconin rakennuttamaa tuotantoa. Cityconin projektijohtaja Risto Seppo kertoo, että Cityconin asuntojen rakentaminen samoin kuin myös urakoitsijavetoinen asuntotuotanto käynnistyvät vuonna 2021.
Tontille rakennettavien yhteensä kahdeksan kerrostalon joukossa on myös yli kymmenkerroksisia taloja. Rakennusten sijainti ja niistä aiheutuvat kuormitukset on luonnollisesti otettava huomioon kauppakeskuksen rungon mitoituksessa.
”Tulevaa rakentamista ajatellen teemme kauppakeskuksen yläkansirakenteeseen väliaikaisen vedeneristyksen ruiskukumista”, Antti Virtanen kertoo.
Asuntojen ja kaupallisten toimintojen lisäksi uuteen Lippulaivaan tulee muun muassa kirjasto ja päiväkoti. Tällaisesta monitoimikokonaisuudesta on Espoossa aiemminkin hyviä kokemuksia. Risto Seppo suhtautuukin koko hankkeeseen hyvin luottavaisesti – huolimatta viimeaikaisesta kauppakeskusten kannattavuutta koskeneesta uutisvirrasta.
”Me olemme saaneet korona-aikanakin solmituksi runsaasti uusia vuokrasopimuksia. Tämä viestii myös yhteistyökumppaneiden luottavaisuudesta. Lippulaivalle on taatusti oma paikkansa koko läntisen Espoon kaupallisena keskuksena”, Seppo toteaa.
Tänä syksynä ohjelmassa ovat olleet kauppakeskuksen lastauslaiturin ja pysäköintikellarin ajoluiskan betonityöt. Lippulaivan työmaa on siirtymässä sisärakennusvaiheeseen.
Lippulaivan työmaa on nyt käännepisteessä, jossa entistä selvemmin siirrytään sisävalmistusvaiheeseen. Betonitöitäkin on vielä meneillään. Samaan aikaan ”alakerrassa” eli SRV:n metrotyömaalla ovat jo käynnissä talotekniikka-asennukset. Tämä on otettava huomioon myös turvallisuusmielessä.
Vilkkaimmillaan Lippulaivan runkotyöt olivat aiemmin tänä vuonna, jolloin runkotöitä tehtiin kaikilla viidellä lohkolla. Myös talotekniikkaa tehdään lähiaikoina eri lohkoilla samanaikaisesti, mikä merkitsee sitä, että työmaan alusta asti täsmällisyyttä vaatineeseen logistiikkaan on kiinnitettävä suurta huomiota jatkossakin. Se on ajoitettu tunnin tarkkuudella, ja purkupaikat on määritelty poikkeuksellisen tarkasti. Paikallavaluvaiheessa myös betonin pumppauspisteet oli valittava ensisijaisesti tilankäytön ehdoilla.
Projektinjohtourakkana toteutettava työmaa on megaluokkaa. Urakkasumma on noin 170 miljoonaa euroa, ja työntekijöiden määrä on runsaat 500.
Näin suurta projektia on vaikeaa hallita pelkästään Teams-palavereilla. Siksi työmaan on pitänyt koronavuoden poikkeusoloissa ideoida myös muita toimivia kokoustamistapoja, jotka soveltuvat käyttöön myös silloin kun paikan päällä pidettäviä kokouksia on pitänyt karsia.
”Ideoimme Last Planner -kokouksissa tutun laputtamisen korvaajaksi merkinnät drone-kuviin. Verkossa palaveerattaessa kaikilla siis on yhteisenä näkymänä drone-kuva-aineistoa, johon kukin merkitsee oman virtuaalisen lappunsa”, Virtanen selvittää.
Uusi Lippulaiva saa merkittävän osan tarvitsemastaan lämmitys- ja jäähdytysenergiasta kallioperästä. Jo aiemmin Cityconin sopimuskumppani Adven porasi rakennuksen alle 170 geokaivoa 300 – 350 metrin syvyyteen. Näin saatava kokonaisteho riittää bruttoalaltaan yli 11 hehtaarin kauppakeskuksen ja myös tulevien kerrostaloasuntojen tarpeisiin.
”Tähtäämme ympäristöluokituksessa LEED Goldiin. Energiamuodon lisäksi luokkaan vaikuttavat energiatehokkuus ja mahdollisimman ympäristömyötäisten materiaalien käyttö. Myös rakennustuotteiden ja -materiaalien VOC-päästöillä on merkitystä”, kertoo Skanskan työpäällikkö Riikka Mattila.
Teksti Vesa Tompuri, kuvat Tomi Nuotsalo
Koulu-, opisto-, päiväkoti- ja liikuntarakennus Wintteri otetaan vaiheittain käyttöön Uudenkaupungin keskustassa. Uuteenkaupunkiin on noussut kunnianhimoinen uudisrakennus. Wintterin uimahalli avattiin yleisölle helmikuun alussa, ja talvilomaviikon jälkeen...
Yleistyvät rankkasateet, pitkät kostean sään jaksot ja leudot talvet rapauttavat ikääntyviä tiilijulkisivuja. Osaamista kestävään julkisivurakentamiseen on. Avainasemassa ovat oikeat materiaalivalinnat ja kosteuden ohjaaminen pois seinärakenteesta. Ilmastonmuutos lisää...
Rakennusalan tuottavuuden parantamiseksi yritykset ja muut toimijat ovat lähteneet kehittämään teollista rakentamista. Kyseessä on kokonaisvaltainen lähestymistapa, joka hyödyntää useita menetelmiä, kuten esimerkiksi tahtituotantoa, lean-periaatteita ja digitaalisia työkaluja. Yksi...
Koulu-, opisto-, päiväkoti- ja liikuntarakennus Wintteri otetaan vaiheittai...
Yleistyvät rankkasateet, pitkät kostean sään jaksot ja leudot talvet rapauttavat...
Viisikymmentä vuotta täyttänyt kirjastorakennus Lappeenrannan keskustassa on eri...