Uusi junasilta Kuopiossa ei täytä tilaajan vaatimuksia. Väylävirasto päättää jatkosta ensi vuoden puolella. Betonin laadusta ei löytynyt huomautettavaa, mutta siltatyömaalla tehtiin virheitä.

Junasillan kohtalo Kuopion Matkakeskuksen läheisyydessä Maaherrankadulla ratkeaa­ luultavasti vuoden 2025 alussa. Tilaaja eli Väylävirasto ei ota vastaan NRC Groupin sille urakoimaa siltaa. Nyt mietitään muun muassa tarvittavia korjaustoimia ja sillan käyttöikää.

Alikulkusillan tilanne on ollut viime kesästä lähtien epäselvä rakenteellisten ongelmien paljastuttua. Raken­nusaikaisten tapahtumien kirjo on Väylä­viraston syksyllä tekemän selvityksen perusteella ollut melkoinen alkaen läheiselle kerrostaloyhtiölle ­aiheutetusta vesivahingosta. Uuden betonisillan ala­pinnassa havaitut reiät johtuvat selvityksen mukaan virheistä tiivistyksessä.

Elinkaaritavoite ei täyty

Lisätutkimukset ovat johtaneet arvioon vakavista työvirheistä. Väyläviraston johtopäätös on, että silta ei laadullisesti täytä viraston edellyttämää 100 vuoden elinkaaritavoitetta.

”Rakenteen skannauksen ja siitä tehdyn arvion perusteella vika ei piile valubetonissa, vaan lähinnä valun yhteydessä tapahtuneessa tiivistyksessä”, valottaa Väyläviraston osastonjohtaja Miia Kari.
Jatkotutkimus on leimattu viraston sisäiseksi asiakirjaksi, eli sitä ei aiota julkistaa.

Virasto selvitti sisäisesti myös, millaisia toimia tarvitaan reikien korjaamiseksi. Karin mukaan johtopäätökset tehdään ja ongelmallisen sillan kohtalosta päätetään vuodenvaihteen jälkeen.

Alapinta on turvallinen

Elokuussa käyttöön otetun uusitun sillan alapinnassa havaittiin useita reikiä, mikä käynnisti selvitysprosessin. Jo alkusyksyllä alettiin epäillä, että betonin laatu­ongelmien sijaan sillan ongelmat saattoivat johtua valun tiivistämisen epäonnistumisesta. Viral­lisessa selvityksessä virheiden syistä päädyttiin samansuuntaiseen arvioon.

Tiivistämisen tarkoitus on saada betoni täyttämään muotti ja ympäröimään raudoitus täydellisesti.
Tärysauvalla myös poistetaan ylimääräinen ilma massasta.

Väyläviraston mukaan reiät itsessään eivät vaikuta sillan turvallisuuteen, vaikka silmämääräisesti ar­vioiden ainakin yksi reikäryväs laajenee.

Väyläviraston Karin mukaan pääurakoitsija NRC ei kiistä vastuutaan alapinnan reistä. NRC:n mukaan­ ­reiät huomattiin heti muotteja purettaessa. Uusi­ ­siltakansi kuitenkin siirrettiin paikoilleen. Tämä on yksi työvaihevirhe muiden joukossa.

Siltaa varten tilattu valmisbetoni oli vaihdettu jäykempään lajiin verrattuna alkuperäiseen suunnitelmaan, mutta selvityksen mukaan tämä vaihto tai betonin laatu ylipäätänsä eivät ole sillan ongelmien syy.
Maaherrankadun alikulkusilta on osa Kuopion rata­pihan uudistamishanketta.

Teksti ja kuva Reijo Holopainen


OIKAISU

Rakennustaito.fi 16.9.2024 ja Rakennustaito-lehti 3/2024 kertoivat artikkelissaan Kuopion ratapihan työmaan siltaongelmasta virheellisesti, että viime kesänä valetun Maaherrankadun alikulkusillan valmisbetonin olisi toimittanut Rudus Oy. Tuon laatuongelmista kärsivän sillan betonin toimitti Lujabetoni Oy. Sillan tilannut Väylävirasto sai tiedon toimittajan vaihtumisesta vasta jälkikäteen. Väyläviraston tutkimuksissa syksyn aikana on selvinnyt, että sillan ongelmat eivät johdu betonin laadusta, vaan työvirheistä työmaalla.

Rakennustaito.fi julkaisi 23.9.2024 päivitetyn jutun, joka sisälsi virheellisen tiedon korjauksen ohella uutta tietoa sillan laatuongelmien selvitystyössä siihen mennessä ilmenneistä seikoista.