Rakennustaito
11.3.2016 | Päivitetty 26.10.2016
Kulosaaren vuonna 1973 rakennettu metrosilta peruskorjataan ja sen rakennetta ja kantavuutta vahvistetaan. Siltakannen molemmin puolin asennetaan teräspalkit, jotka tuetaan betonisilla tukirakenteilla. Työ tehdään sillan alla, joten peruskorjauksella ei ole vaikutusta metroliikenteeseen.
Sillan rakenteissa on käytetty KA-jännemenetelmää, jolla on todettu olevan kohonnut vaurioitumisriski korroosioalttiissa olosuhteissa. Menetelmää on käytetty siltojen lisäksi rakennuksissa ja vesitorneissa. KA-jännemenetelmällä rakennettu vesitorni romahti Jyväskylässä vuonna 2012.
Vaikka Kulosaaren metrosillassa ei ole havaittu välitöntä korjausta vaativia vaurioita, korjauksella varmistetaan jatkossakin turvallinen liikennöinti.
Teksti Sirkka Saarinen, kuva HKL/Markku Laaksonen
Tekoälyä (AI) hyödynnetään kasvavassa määrin myös kiinteistö- ja rakentamisalalla, mutta toistaiseksi kehitystyöstä vastaavat pääosin toimialan ulkopuoliset toimijat. Siksi on tärkeää kehittää tekoälyn sovelluksia vastaamaan paremmin Suomen olosuhteita ja palvelemaan...
Espoon kaupunginhallitus hyväksyi helmikuussa luontokadon jarruttamiseen tähtäävän yleisohjelman. Luontoviisas Espoo -tiekartan tavoitteena on parantaa luonnon moninaisuutta. Keskeistä on huolehtia viheralueista ja vahvistaa niiden välisiä yhteyksiä, jotta viheralueet muodostavat...
Perinteikkään tamperelaisen urheilupyhätön, Paltsun, paikalle valmistunut Tammelan Stadion on palkittu vuoden 2024 betonirakenteena. Tuomariston mukaan stadionin kokonaisuuden onnistunut istuttaminen olemassa olevaan kaupunkirakenteeseen pohjautuu laajaan eri materiaalien...
Tekoälyä (AI) hyödynnetään kasvavassa määrin myös kiinteistö- ja rakentamisalal...
Espoon kaupunginhallitus hyväksyi helmikuussa luontokadon jarruttamiseen tähtääv...
Taloudelliset seikat torppasivat purettavan kerrostalon osien uudelleenkäytön M...