Kulosaaren vuonna 1973 rakennettu metrosilta peruskorjataan ja sen rakennetta ja kantavuutta vahvistetaan. Siltakannen molemmin puolin asennetaan teräspalkit, jotka tuetaan betonisilla tukirakenteilla. Työ tehdään sillan alla, joten peruskorjauksella ei ole vaikutusta metroliikenteeseen.

Sillan rakenteissa on käytetty KA-jännemenetelmää, jolla on todettu olevan kohonnut vaurioitumisriski korroosioalttiissa olosuhteissa. Menetelmää on käytetty siltojen lisäksi rakennuksissa ja vesitorneissa. KA-jännemenetelmällä rakennettu vesitorni romahti Jyväskylässä vuonna 2012.

Vaikka Kulosaaren metrosillassa ei ole havaittu välitöntä korjausta vaativia vaurioita, korjauksella varmistetaan jatkossakin turvallinen liikennöinti.

Teksti Sirkka Saarinen, kuva HKL/Markku Laaksonen