Lähes yhdeksänkymppinen Rakennusmestarien talo muuntuu korkeimman laatuluokan liikemieshotelliksi. Työmaa on nyt edennyt noin puoliväliin. Aikataulu on tiukka, ja sen toteutumisen ehtona on muun muassa logistiikan hyvä hallinta. Siinä työmaa on onnistunut hyvin.

Vuonna 1932 Fredrikinkadun ja Eerikinkadun kulmaan valmistuneessa Rakennusmestarien talossa on historian saatossa ollut niin toimistoja ja asuntoja kuin myös kerho- ja liiketilojakin. Rakennus siirtyi olympiavuonna 1952 vasta perustetun Rakennusmestarien Säätiön omistukseen. Samalla säätiö osti lisää tonttimaata Eerikinkadun puolelta lisärakentamista varten.

Laajennusosan rakentaminen Eerikinkadun puolella käynnistyi 1961, ja työt jatkuivat neljä vuotta. Samalla purettiin Fredrikinkadun puoleinen torniosa, jotta rakennusryhmästä saatiin tasakorkea. Edellisen vuosikymmenen alussa ostetulle tontille valmistui vuonna 1964 lisärakennus, jonka julkisivu verhoiltiin kuparilla.

Suurelle yleisölle talo on käynyt tutuksi tanssiravintola Vanhan Maestron sekä myöhemmin elokuvateatteri Andorran ja sen yläpuolella katutasossa sijainneen Corona-baarin sijaintipaikkana. Etenkin viime mainitun lopettaminen tutussa osoitteessa nostatti pienimuotoisen kohun, joka kuitenkin laantui pian, kun baarille löytyi uudet tilat entisestä Vallilan ­konepajasta.

Rakennusmestarien talo muuntuu huippuluokan hotelliksi. Työmaa vaikuttaa vilkkaan Fredrikinkadun liikenteeseen vielä vajaan vuoden ajan.

Päätös kiinteistön käyttötarkoituksen muutoksesta syntyi alkuvuodesta 2018. Rakennusmestarien­ talo oli päätetty kiinteistökehittämisvaiheen jälkeen muuntaa hotelli­käyttöön.

Uutta käyttötarkoitusta varten kiinteistön omistava Rakennusmestarien Säätiö teki sopimuksen Ramboll CM Oy:n kanssa. Toimeksiannon tavoitteena oli löytää sopiva hotellioperaattori. Operaattoriksi valittiin Prime Hotels Oy ja KVR-urakoitsijaksi Lehto Tilat Oy.

”Varmistimme hankkeen kannattavuuden sillä, että saimme vanhan kiinteistön korjausrakentamiseen aina liittyvät yllätykset sisällytetyksi vuokrasopimukseen”, kertoo Rakennusmestarien Säätiön hallituksen edustaja Ari Autio.

Rakentamissäädökset ovat joiltakin osin tiukemmat kuin suomalaisten säädösten mukainen minimitaso, koska myös hotellioperaattorin omat normit on otettava huomioon.

”Paloturvallisuusmääräykset ovat joka tapauksessa meikäläisiin normeihin nähden tiukemmat. Sitä tässä vielä odotamme, tuleeko käyttöön hotellioperaattorin 500-sivuinen rakentamismanuaali vai tätäkin laajempi”, vihjaa työmaapäällikkö Timo Vilkman Lehto Tilat Oy:stä.

Työmaapäällikkö Timo Vilkman luotsaa työmaataan rauhallisella ja kokeneella otteella.

Tiukka aikataulu

Kun lopullinen käyttötarkoitus oli selvillä, työt lähtivät rivakasti käyntiin lokakuussa 2019. Aikataulu oli laadittu mahdollisimman tiukaksi. Tuolloin kukaan ei luonnollisestikaan tiennyt koronasta muuta kuin sen, että samanniminen baari teki lähtöään tutusta korttelista.

Kolmessa lohkossa etenevät työt ovat edenneet noin puoliväliin. Viime keväänä töitä oli tehtävä vajain resurssein, sillä työmaalla todettiin 17 koronatapausta. Sairauslomalle tai karanteeniin joutui yhteensä yli 50 työmaalla työskentelevää. Eri urakkalajien työntekijöitä on yhteensä alun toistasataa.

Aikatauluun vitsaus toi kolmen viikon verran kirittävää. Kirikykyä edesauttaa viimeisen päälle trimmattu logistiikka.

ogistiikan sujuvuus on erittäin tärkeää ahtaalla työmaalla keskustassa. Kuva Eerikinkadun puolelta.

Vaativat purkutyöt

Purkutyöt tiedettiin alusta lähtien poikkeuksellisen vaativiksi, ei niinkään aikanaan tavallisen rakenteiden ja putkien suuren asbestipitoisuuden takia, vaan ennen kaikkea siksi, että käyttötarkoituksen takia purkujärjestyksessä oli oltava tarkkana.

”Rakennesuunnittelijan kanssa on monet kerrat käyty läpi raken­nepurkuja. Hyvillekin rakennesuunnittelijoille purkujen yhteydessä tehtävät mitoituslaskelmat ovat monesti uutta, koska toimitaan tavallaan takaperoisessa järjes­tyksessä siihen nähden, mihin useimmat ovat rakentajanurallaan tottuneet”, pohtii työnjohtaja Jari Andersson purku-urakoitsijana toimivasta Delete Oy:stä.

Keväällä täydessä vauhdissa ­ollut purku-urakka osin keskeytyi, kun työmaalla todettiin useita ­koronatartuntoja.

”Tilanne oli kieltämättä vaikea. Suhtauduimme alusta alkaen asiaan äärimmäisellä vakavuudella. Nyt voi todeta, että tämä tiukka linja oli ainoa oikea. Heinäkuussa työmaa oli satavarmasti puhdas kaikkia, myös vierailijoita, koskeneen kahden aukottoman testauskierroksen jäljiltä”, Vilkman kertoo.

Purut ja talotekniset työt, joille koronaviiveestä oli Vilkmanin mukaan eniten haittaa, pääsivät jatkumaan normaalisti jo keväällä. Kuitenkin vasta elokuun alkupuolella on saavutettu työvaiheiden optimoinnin näkökulmasta se normaalitilanne, joka työmaalla vallitsi ennen koronamurheita.

Sisäpihaa kaivettiin auki kesällä 2020.

Tavallistakin tarkempaa logistiikkaa

Koska varastointitilaa ei ydinkeskustan vilkkaimpiin kuuluvassa kohdassa ole, työmaa on trimmannut logistiikan tavallistakin tarkemmaksi. Siihen on tarvittu tiivistä yhteistyötä tavarantoimittajan kanssa. Rakennustarvikkeiden hankinnan perusta on Rakentajan Starkin Herttoniemen-myymälän junailemissa toimituksissa. Ruuhkien välttämiseksi päivän ensimmäiset kaksi kuormaa saapuvat sieltä Fredalle jo ennen työmaatöiden alkua eli kello 5.45 ja 6.45.

”Edellytämme kymmenen minuutin tai enintään varttitunnin tarkkuutta tavaratoimituksissa. Ruuhka-aikojen ulkopuolella tällainen toimitustarkkuus on helppo toteuttaa, kunhan tavarantoimittaja on tehtävänsä tasalla”, Timo Vilkman toteaa.

Esimerkiksi elokuun keskimmäisenä maanantaina kello yhden maissa työmaalle oli saapunut jo päivän yhdeksäs kuorma. Se toi mukanaan puolitoistatonnisia iv-koneita. Niiden haalaamiseen katon kautta konehuonekerrokseen tarvittiin epätavallisen järeä, peräti 260-tonninen autonosturi.

Työmaa etenee tarkalla vaiheistuksella lohkoittain ja kerroksittain.

Suunnittelunohjaus avainasemassa

Keskeisenä periaatteena toimituksissa on, että tarvikkeet siirretään saman tien kuhunkin työpisteeseen, jolloin asentajilla ei tuhraannu aikaa työmaan sisäiseen logistiikkaan.

Tässä on itse asiassa kysymys tahtiaikaperiaatteesta, vaikka korjaustyömaalla sen ehdoton noudattaminen onkin hankalaa: rakenteista paljastuu aina yllätyksiä. Niihin voi Vilkmanin mukaan parhaiten varautua sillä, että tarvittavat suunnitelmanmuutokset ovat tehtävissä nopeasti ja tilanteen vaatimalla tavalla.

”Tähän Lehdolla kiinnitetään erittäin paljon huomiota. Käytännössä se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että suunnittelupäällikkö on viikoittain henkilökohtaisesti palaveroimassa. Suunnittelunohjauksen merkitystä ei voi liiaksi korostaa myöskään korjausrakentamishankkeissa”, Vilkman pohtii.

Koronalta suojautumisen tarve johti luoviin ­ratkaisuhin yhteistiloissa.

Toisin kuin vanhojen, usein vahvistamisen tarpeessa olevien rakenteiden suunnittelussa, talotekniikan ratkaisut voidaan tehdä varsin tarkasti etukäteen. Ihan helppoa sekään ei ole, sillä reittien hakeminen vanhojen rakenteiden seasta on alituinen haaste, koska tekniikan määrä on reilusti suurempi kuin 1960-luvulla, puhumattakaan 1930-luvusta.

Modernin hotellin tapaan ­taloon tulee tehokas huonekohtainen jäähdytys. Helen vetää paraikaa kaukokylmälinjaansa pitkin Eerikinkatua. Sieltä Hotelli­ ­Mestari saa jäähdytysenergiansa, jota huoneisiin sijoitetut konvektorit jakavat.

Modernin hotellin tapaan taloon tulee tehokas huonekohtainen jäähdytys. Helen vetää paraikaa kaukokylmälinjaansa pitkin Eerikinkatua. Sieltä Hotelli Mesta­ri saa jäähdytysenergiansa, jota huoneisiin sijoitetut konvektorit jakavat.

Työmaalogistiikka tietenkin vaikeutuu, mutta kokeneet mestarit ratkaisevat senkin ongelman.

Vanhoja läpivientejä oli purettava uusien tieltä.


KOy Fredrikin­katu 51–53 Hotelli Mestari

  • Rakennuttaja: Rakennusmestarien Säätiö.
  • KVR-urakoitsija: Lehto Tilat Oy.
  • Rakennuttaja: Ramboll CM Oy.
  • Kustannukset: noin 35 milj. euroa.
  • Työmaan aikataulu: lokakuu 2019 – kesäkuu 2021.
  • Pääsuunnittelu: Arkkitehtityö­huone Artto Palo Rossi Tikka Oy.
  • Purku-urakka: Delete Finland Oy.

Teksti Vesa Tompuri, kuvat Tomi Nuotsalo