Rakennustaito
12.12.2022 | Päivitetty 12.12.2022
Kun Helsingistä tuli suuriruhtinaskunnan pääkaupunki, alkoi vuosikymmeniä kestänyt uudisrakentamisen buumi. Kamppiin valmistui 1830-luvulla iso Turun kasarmi. Venäläisen kasarmin päärakennus nykyisen Mannerheimintien laidalla tuhoutui lähes kokonaan sisällissodassa, mutta talousrakennus eli kasarmin keittiö sekä monia muita sivurakennuksia säilyi. Itsenäisyyden alkuajat keltaseinäinen matala talousrakennus oli puolustusministeriön hallinnoima, kunnes siitä tuli linja-autoasema.
Kun Kampin keskus uuden vuosituhannen alussa valmistui naapuriin, linja-autot siirtyivät sinne. Muutama vuosi myöhemmin elokuva-alan vaikuttaja, pitkään pääomasijoittajana toiminut Ari Tolppanen sai idean Helsingin ydinkeskustan vanhan rakennuksen kehittämiseksi.
”Kiinnitin huomiota kovin vähälle käytölle jääneeseen rakennukseen ja mietin sille sopivaa käyttötarkoitusta. Sain arkkitehti Sarlotta Narjuksen innostumaan hankkeesta, joka sitten eteni nyt nähtävällä tavalla”, kertoo Kulttuurikasarmi Oy:n hallituksen puheenjohtajana toimiva Tolppanen.
Hän pitää laatuelokuviin ja monipuoliseen ravintola- ja tapahtumatarjontaan nojautuvaa toiminta-ajatusta myös taloudellisesti kestävänä. Elokuvatoimintaa pyörittää maan toiseksi suurin elokuvien jakeluketju Bio Rex Cinemas, ja ravintolamaailman monipuolisuuden takaavat Tolppasen mukaan NoHo-ravintolayhtiön
kuusi erilaista ravintolakonseptia.
Kiinteistön omistaa Glaspalatskvarteret Ab, jonka takaa löytyy vauras suomenruotsalainen yhdistys Konstsamfundet. Kulttuurikasarmin naapurissa Lasipalatsissa toimii nykyisin muun muassa Amos Rex -taidemuseo, jonka uusista maanalaisista näyttelytiloista muistuttavat valkoiset kupolit Lasipalatsin aukiolla. Konstsamfundet omistaa myös Lasipalatsin ja Amos Rexin.
Kasarmin perustusten vakaus varmistettiin suihkuinjektoimalla perustusten alapuolista maaperää rakennuksen Kampin puoleiselta reunalta. Tämä vanha, rakennuksen painumisen estävä pohjavahvistusrakenne osoittautui taas tarpeelliseksi, kun Kulttuurikasarmia rakennettaessa päätettiin sijoittaa uusia tiloja syvälle maanpinnan alapuolelle.
Aivan kuten viime vuosikymmenellä Amos Rexin näyttelytiloja rakennettaessa, myös nyt alueella oli tehtävä mittavia louhintoja. Panostuksen määrää ja räjähdysten voimakkuutta rajoitti toisaalta metro-
linja ja kaksi läheistä metroasemaa teknisine järjes-telmineen, toisaalta Amos Rexin näyttelyssä olevien taideteosten tärinäherkkyys.
”Sallittu heilahdusnopeus määrittyi kauimpana työmaasta sijaitsevien teosten tärinäherkkyyden mukaan. Yli 3 mm/s -lukemaan ei viisari saanut päätyä”, kertoo projektipäällikkö Janne Helander SRV:stä.
Tiukkojen louhintatärinäkriteerien vuoksi kiveä oli irrotettava hyvin pienin panoksin, monessa kohdin myös panoksetta vaijerisahaamalla ja rissavaijerisahaamalla. Viime mainittu, varsin harvinainen menetelmä oli työmaapäällikkö Matti Simulan mukaan tarpeen siellä, missä hieman yleisemmälle vaijerisahaukselle ei ollut tilaa. Rissavaijerisahauksessa vaijerit viedään kivenirrotuskohtaan pystysuunnassa, toisin kuin vaijerisahauksessa.
Turun kasarmin lähes 70 metriä pitkä keittiörakennus edustaa 1800-luvun alkupuolen empiretyyliä ja on siksi arvokas muistuma 200 vuoden takaisesta Helsingin arkkitehtuurista. Rakennusta on remontoitu useaan otteeseen vuosikymmenien saatossa.
”Yllättäen rakennuksen eteläpäästä löytyi kaksi alkuperäistä kattotuolia. Ne säilytetään mahdollisimman vähän rakenteeseen kajoten”, kertoo projekti-arkkitehti Janne Lainea Arkkitehtitoimisto Sarc Oy:stä.
Sen sijaan vanha vesikatto purettiin, ja se korvataan uudella peltikatolla. Varsinaiset rakennetekniset haasteet ovat kuitenkin olleet maan alla ja ensimmäisen kerroksen kohdalla. Kaivannosta tuli 10 metriä syvä, ja porapaalutus ulotettiin noin 12 metrin syvyyteen.
Paalutus luonnollisesti estää rakennuksen painumisen, mutta lisäksi oli estettävä suojellun julkisivun sivusiirtymät.
Heti työmaan alkuvaiheessa piti tukea ”ilmaan jäävä” vanha rakennus ensin pystysuunnassa ja töiden edetessä myös vaakasuunnassa mutkikkaan kuormansiirtorakenteen avulla.
”Kampin puoleiselle seinälle asennettiin noin viiden metrin välein ulokkeena toimivat teräskehät. Amos Rexin puolelle asennetut vetopaalut ja rakennuksen sisällä valettavat holvit täydentävät kokonaisuuden, jonka avulla suojeltava seinä pysyy pystyssä”, kertoo toimitusjohtaja Teemu Rahikainen kohteen geo-, kallio- ja pohjarakennesuunnittelusta vastaavasta Sipti Oy:stä.
Kun marraskuussa käynnistyneet seinän ja siihen liittyvän jännitetyn laatan valut ovat ohi, julkisivun vakavuus ei ole enää huolenaihe. Sen jälkeen työmaa voi siirtyä vähitellen sisätyövaiheeseen, jonka aikana työmaalla työskentelevien määrä moninkertaistuu nykyisestä hieman alle 40 työntekijästä. Samalla on keskityttävä entistä tarkemmin työmaalogistiikkaan.
”Periaatteena pidämme sitä, että päivittäin työmaalle tulee mahdollisimman täsmällisesti juuri se sama tarvikemäärä kuin mitä siellä välittömästi tarvitaan. Minkäänlaista varastointitilaahan täällä ei ole”, Janne Helander muistuttaa.
Massiivisimmat rakenneosat, muun muassa kuormansiirron rakennekokonaisuuteen kuuluvat teräspalkit, on jo asennettu ennen sisätyövaiheeseen siirtymistä. Kun niitä ei enää tarvita, ne polttoleikataan sopivan mittaisiksi osasiksi. Se jälkeen ne voidaan siirtää pois rakennuksen sisältä ja koko työmaalta. Myös kaivantoa ”ojennuksessa” pitävä teräksinen settiseinä puretaan, kunhan työmaa on ensin edennyt riittävän pitkälle.
Settiseinän suojassa kaivantoon on asennettu pysyvien pohjavahvistusrakenteiden lisäksi muun muassa HD-polyeteenimuoviset jäte- ja hulevesien keruusäiliöt, jotka on mitoitettu noin 300 samanaikaiselle rakennuksen käyttäjälle. Käyttäjiä kertyy sekä elokuvissa kävijöistä että ravintola- ja kahvila-asiakkaista.
Maanalaisia elokuvasaleja on kolme. Koska ne sijaitsevat lähekkäin, on vaimentavaan akustiikkaan pitänyt kiinnittää suunnittelussa paljon huomiota. Haastetta lisää se, että suoraan yläpuolella sijaitsevat useiden ravintoloiden lisäksi laululavaksi kutsuttu tapahtumapaikka. Lava valmistuu Lasipalatsin-aukion puoleiselle seinustalle.
Kaikki tarvittavat uudet toiminnot eivät mahdu vanhaan taloon eivätkä sen alapuolelle louhittuihin kerroksiin. Kampin keskuksen puoleiselle seinustalle valmistuu kolmionmuotoinen lasi- ja teräsrakenteinen paviljonki kattoterasseineen.
”Alun perin tutkittiin lisätilan rakentamismahdollisuutta suojellun rakennuksen päälle. Kaupunkikuvalliset syyt kuitenkin johtivat nyt toteutettavaan ratkaisuun, jossa suojellun rakennuksen mittakaava ja muoto säilyvät ennallaan”, Janne Lainea kertoo.
Teksti Vesa Tompuri kuvat Tomi Nuotsalo
Koulu-, opisto-, päiväkoti- ja liikuntarakennus Wintteri otetaan vaiheittain käyttöön Uudenkaupungin keskustassa. Uuteenkaupunkiin on noussut kunnianhimoinen uudisrakennus. Wintterin uimahalli avattiin yleisölle helmikuun alussa, ja talvilomaviikon jälkeen...
Yleistyvät rankkasateet, pitkät kostean sään jaksot ja leudot talvet rapauttavat ikääntyviä tiilijulkisivuja. Osaamista kestävään julkisivurakentamiseen on. Avainasemassa ovat oikeat materiaalivalinnat ja kosteuden ohjaaminen pois seinärakenteesta. Ilmastonmuutos lisää...
Rakennusalan tuottavuuden parantamiseksi yritykset ja muut toimijat ovat lähteneet kehittämään teollista rakentamista. Kyseessä on kokonaisvaltainen lähestymistapa, joka hyödyntää useita menetelmiä, kuten esimerkiksi tahtituotantoa, lean-periaatteita ja digitaalisia työkaluja. Yksi...
Koulu-, opisto-, päiväkoti- ja liikuntarakennus Wintteri otetaan vaiheittai...
Yleistyvät rankkasateet, pitkät kostean sään jaksot ja leudot talvet rapauttavat...
Viisikymmentä vuotta täyttänyt kirjastorakennus Lappeenrannan keskustassa on eri...