Turun yliopistollisen keskussairaalan helikopterikenttää piti korottaa, jotta pelastushelikopterin laskeutuminen onnistuu myös laajennuksen valmistuttua. Erikoislaatuinen rakennushanke on vaativa tehtävä.

Turun yliopistollisen keskussairaalan laajennushanke on jatkunut jo vuodesta 1999. Meneillään on kolmas projektikokonaisuus T3, joka valmistuu vuonna 2021. Tila tontilla on jo loppunut, joten tämä rakennuskompleksin viimeinen sairaalarakennus on rakennettava moottoritien päälle. Samalla kun sairaala-alue näin laajenee länteen, T2-rakennuksen päälle aikanaan rakennettu helikopterikenttä käy hankalaksi laskeutua.

”Ympäröivät rakennukset rajoittaisivat helikopterikentän turvallista käyttöä, ellemme olisi päättäneet korottaa kenttää noin viidellä metriä”, perustelee TYKS:n projektijohtaja Timo Seppälä.

Helikopterikentän korottaminen on osa Hartela Länsi-Suomi Oy:n käynnissä olevaa projektinjohtourakkaa. Kentän halkaisija on noin 30 metriä; tälle alueelle 10,5 tonnin painoisen pelastushelikopterin on mahduttava laskeutumaan. Se on huomattavasti helpompaa, kun laskeutumistasanne on ympäristöään ylempänä.

Työmaan näkökulmasta helikopterikentän rakentaminen 40 metrin korkeudelle maanpinnasta on kuitenkin vaativa tehtävä.

”Logistiikka on hankalaa, ja nosturin käytölle tulee useammin säästä johtuvia rajoituksia verrattuna työskentelyyn maan pinnalle”, luettelee vastaava mestari Jari Yli-Lassila Hartelalta.

Ankarat olosuhteet

Helikopterikenttä on vaativa paikallavalurakenne, johon kohdistuvat säärasitukset ovat suuren korkeuden takia suhteellisen ankarat. Jotta helikopterilla pääsee turvallisesti perille säällä kuin säällä, tasanteen betonilaatta on pysyvästi lämmitetty. Lämmöneristeenä on polyuretaanista valmistettu lämmöneristyslevy, joka verhoillaan peltilevyllä.

Korotetun tasanteen betonilaattaan kohdistuu luonnollisesti myös dynaamisia kuormituksia, mikä lisää laatan ja sen alapuolisen palkiston raudoitustarvetta. Tiheästi raudoitetun laatan paksuus on 400 millimetriä ja alapuolisten palkkien korkeus 600 millimetriä.

”Muotitus- ja valutyö on myös turvallisuusmielessä vaativaa. Sen lisäksi, että työskennellään korkealla, vanhan kentän pinnastakin laskettuna muottien korkeus on lähes kymmenen metriä, tarkkaan ottaen 8,5 metriä. Työt alkoivat syksyllä 2017 ja valmistuvat kesäkuussa 2018, joten sääolotkin ovat olleet suuren osan ajasta haasteelliset”, Jari Yli-Lassila kertoo.

Kun helikopteritasanteen korotus päivystystehtäviin jatkossakin keskittyvän T2-sairaalan päällä valmistuu, alkaa varsinaisen sairaalauudisrakentamisen viimeinen laajennusvaihe. T3-sairaala valmistuu vuoden 2021 elokuuhun mennessä. Siinä vaiheessa rakennustyöt Turun pääsairaalan ikivanhalla, äärimmilleen laajennetulla tontilla ovat tällä erää kestäneet ennätykselliset 22 vuotta. Koko ajan hanketta on rakennuttajapäällikkönä luotsannut Timo Seppälä.

”Helikopterikentän korotus on todella pieni osa yli puoli miljardia maksavasta kokonaisuudesta. Se on kuitenkin täysin poikkeuksellinen rakennustyö koko urallani”, Seppälä sanoo.

Teksti Vesa Tompuri, kuvat TYKS