Höyry nousee tuoreesta asfaltista kuumana kesäpäivänä. Digitaaliset apuvälineet tukevat yhä enemmän perinteisiä menetelmiä asfalttitöissä.

Eeppinen näky kohtaa automatkaajan Lahden ja Riihimäen välisellä tieosuudella. Tien toisella puolen lainehtii kellastuva heinäpelto keskikesän kuumuudessa ja toisella puolen vihertää sankka hämäläinen sekametsä. Välissä tuore asfaltti höyryää mustana.

Pysähdymme asfalttityömaalle, missä jyrsintä- ja levityskoneen käyttäjä eli perämies Juha Lauas ohjaa kahdeksan vuoden kokemuksella asfalttikoneiden pitkää letkaa. Perämies-titteli tulee siitä, että hänen työpaikkansa sijaitsee kone­jonon perässä, ison jyrsintä- ja levityskoneen päällikkönä.

”Ruudulta seuraan muun muassa nopeuksia, päällystetyn leveyttä, kuljettua matkaa sekä päällysteen pohjan ja pinnan lämpötiloja eri kohdissa. ­­Aikaisemmin kaikki piti mitata käsin”, toteaa jyrsintä- ja levityskoneen käyttäjä eli perämies Juha Lauas.

Anturit töihin

Olemme tulleet työmaalle tutkimaan, miten digitaalisuus on tuonut uuden vivahteen vuosikymmenten ajan lähes muuttumattomana pysyneeseen asfaltti­työhön.

”Saamme reaaliaikaista tietoa muun muassa jyrsintäsyvyydestä, lämpötiloista ennen ja jälkeen jyrsinnän, päällysteen ominaisuuksista, päällysteen kaltevuudesta, levitysnopeudesta ja sen laadusta. ­Aiemmin manuaalisesti tehdyt mittaukset tehdään antureilla. Tietoa työn edistymisestä kerätään jatkuvasti, ja siitä tuotetaan sekä tilaajille että meille sisäisesti erilaisia raportteja”, NCC:n asfalttitoimintojen kehitysjohtaja Jussi Tuominen sanoo.

Perämies Lauas kertoo, mitä digitalisaatio tarkoittaa arjen työssä. Hän osoittaa asfalttikoneen näyttöruutua.

”Ruudulta seuraan muun muassa nopeuksia, päällystetyn leveyttä, kuljettua matkaa sekä päällysteen pohjan ja pinnan lämpötiloja eri kohdissa.  Tietojen perusteella pystyn päättämään esimerkiksi sen, pitääkö asfaltin lämmitystä muuttaa. Aikaisemmin kaikki piti mitata käsin.”

Lauaksen työmaalla uusitaan vanhaa asfalttia Remix-menetelmällä, jossa jyrsitään ensin kolme, neljä senttiä grilleillä kuumennettua vanhaa asfalttia pois. Se sekoitetaan uuteen asfalttiin, ja seos levitetään jyrsitylle pinnalle neljä senttiä paksuna kerroksena.

”Tietoa työn edistymisestä kerätään jatkuvasti”, NCC:n asfalttitoimintojen kehitysjohtaja Jussi Tuominen sanoo.

Tietomassat digitalisaation perustana

Digitaalinen tiedonkeruu- ja raportointijärjestelmä on ollut muutaman vuoden käytössä osassa NCC:n asfalttityömaita. Tuomisen mukaan nyt ollaan vasta digitalisaation alkumetreillä. Tiedonkeruu on oivallettu digitalisaation­ kivi­jalaksi ja raportointi sen ensimmäiseksi sovellukseksi.

Seuraavina askeleina voisivat olla esimerkiksi datamassan hyödyntäminen työmenetelmien kehittämiseen tai uusien palveluiden luomiseen asiakkaille. Kun järjestelmästä saadaan reaaliaikaista tietoa, työmaalla nähdään suoraan, mikä työtapa tuottaa parhaan tuloksen. Kun tietoa on tarpeeksi, voidaan sen perusteella tehdä suosituksia, minkälaista asfalttia kannattaa mihinkin kohteeseen käyttää ja minkälaiset työmenetelmät ovat milloinkin parhaita.

Tulevaisuudessa tilaajalle voidaan luoda tieosuuksista digitaalinen huoltokirja, josta nähdään, milloin ja miten teitä on ylläpidettävä. Nämä datasta saatavat hyödyt odottavat vielä poimijaansa.

Asfalttia valmistuu Kujalan asfalttiasemalla. ”Ennen tätä tehtiin nappuloita ruuvaamalla ja vaaoista katsottiin painoja. Nyt kaikki tieto tulee koneelle, jolla ohjataan prosessia”, Pasi Karjalainen vertailee yli 30 vuoden kokemuksella.

Dataohjattua asfalttituotantoa

Digitalisaatio vaikuttaa myös asfaltinteon alkulähteisiin. Piipahdamme Lahden kupeessa sijaitsevalla Kujalan asfalttiasemalla, missä tapaamme asfalttia 32 vuotta tehneen Pasi Karjalaisen. Hän valvoo neljältä kuvaruudulta, minkälaisia lämpötiloja ja paineita asfaltinvalmistuksen kymmenissä eri vaiheissa par’aikaa on.

”Ennen tätä tehtiin nappuloita ruuvaamalla ja vaaoista katsottiin painoja. Nyt kaikki tieto tulee koneelle, jolla ohjataan prosessia”, Karjalainen sanoo.

Asfaltin valmistusjärjestelmä tallentaa tuotantotiedot, kuten painot, lämpötilat, koostumukset ja toimitusmäärät NCC:n keskusjärjestelmään, josta tiedot raportoidaan asfaltin tilaajalle. Tilaaja kuittaa tavarat työmaalla vastaanotetuksi, jolloin asfalttierän tieto on kulkenut tiensä päästä päähän läpi järjestelmän.

Muutoksen tuulet -sarja käsittelee rakennussektorin uudistumista ja teknologian kehittymistä. Sarjan edelliset osat on julkaistu Rakennustaidossa viime vuonna sekä tämän vuoden numeroissa 1 ja 2, ja myös ne voi lukea verkossa, rakennustaito.fi

Teksti Jukka Nortio, kuvat Juho kuva