Porin kaupungin palvelupisteessä Porinassa yhdistyvät ihmisten lukemattomat kysymykset ja koko organisaatiosta kerättävät vastaukset. Palvelupäällikkö Heikki Tuominen hoitaa virka- ja esimiestehtävänsä keskellä Porinan arkea.

Kesä on kiireistä aikaa Porissa ja varsinkin silloin, kun Pori Jazz ja SuomiAreena ovat käynnistymässä. Kaupungin palvelupäällikkö Heikki Tuominen ehtii kuitenkin täsmällisesti sovittuna ajankohtana Porinaan, käy nopeasti palvelutiskin henkilöiden kanssa läpi päivän tilannetta ja kertoo sen jälkeen aamustaan.

”Tulin Jazz-puistosta, jossa oli katselmus, viranomaisten tarkastus. Puisto on aukeamassa, ja luvan antajia oli lisäkseni paikalla elintarvikepuolelta, rakennusvalvonnasta, palotarkastajista ja pelastuspuolelta. Yhteistarkastuksessa jokainen viranomainen tarkistaa oman sektorinsa asiat. Osaltani tsekkaan, että pysytään vuokra-alueella ja kaikki on hoidettu sovitusti.”

Porinassa on yhteensä runsaat kymmenen työntekijää useammalta kaupungin toimialalta. Puolet tiimistä työskentelee palvelutiskien takana. Katuvalvonnasta vastaavat henkilöt liikkuvat paljon kaduilla ja maastossa. Kesällä pisteessä on tilapäisesti myös turistineuvontaa ja kaupungin viestintää hoitavia työntekijöitä.

”Itse teen omat virkatehtäväni samassa tilassa asiakaspalvelun kanssa. Näin olen koko ajan hyvin perillä siitä, mitä tapahtuu. Kaupungin palvelupisteessä pitäisi osata miljoona asiaa. Porinan työllistävimmäksi, mutta myös hyvin tärkeäksi tehtäväksi luokittelisin yleispalvelun. Kuntalaiset saattavat kysyä mitä vaan, ja meidän tehtävämme on kaivaa vastauksia.

”Lisäksi meillä on kaupunkilaisten tarvitsemia myyntituotteita, kuten pysäköintilupia, sekä rakennusvalvonnan asioita. Oman lisänsä antavat kaupungin kasvimaapalstat, 1400 venepaikkaa ja vieraslaituri sekä niiden valvonta.”

Porinan ainoana virkamiehenä Tuomiselle kuuluu päätösten tekeminen esimerkiksi tapahtumista. Kevään aikana hän kirjoitti 90 tapahtumalupaa: niihin liittyy aina valvontaa. Myös 600 lupaa vuodessa vaativat katuvalvonnan ja sijoituslupien päätökset kuuluvat hänelle. Lisänä on kaupungin lausunnot rakennuslupiin silloin, kun kaupunki on luvanhakijan naapurina kadun, puiston tai kiinteistöjen takia.

”Talvisin valmistelemme asioita ja kesäisin kiertelemme katselmuksissa. Vuodessa teemme keskimäärin 900 viranhaltijapäätöstä.”

Heikki Tuominen

  • Palvelupäällikkö, Porin kaupunki, tekninen toimiala, 63-vuotias.
  • Koulutus: rakennusmestari, Turku 1984.
  • Työnantaja: Porin kaupunki, yhteiset palvelut -yksikkö.
  • Työskennellyt yli 40 vuotta pääosin Porin kaupungin palveluksessa.
  • Perhe: vaimo, kaksi lasta ja kolme lastenlasta.
  • Harrastukset: veneily, mökkeily, kalastus ja yhdistystoiminta.

Ei pidä jäädä odottamaan tuloksia

Tuomisen mielestä esimiestyöhön pitäisi olla enemmänkin aikaa. Toisaalta lähiesimiestyötä helpottaa se, että saa työskennellä tutun tiimin kanssa. Porinan työntekijät ovat erikoistuneet kukin omiin tehtäviinsä. Esimerkiksi kaapelipalveluun erikoistuneesta kaksikosta vähintään toinen on päivystämässä palvelupisteessä.

”Minun hommani on katsoa, että järjestelmä toimii ja laitteet ovat kunnossa. Teen enemmän taustatyötä eri sektoreihin erikoituneille henkilöille. Joskus tarvitaan esimiestä palvelutiskille tai puhelimeen. Tarvittaessa puramme heti asiat porukalla. Haasteellisiakin tehtäviä voi ja pitää antaa, kunhan itse on tukena eikä vain jää odottamaan tuloksia”, arvioi Tuominen tehtäväänsä.

Palvelupisteessä on vilkasta varsinkin kesäisin – yli 3000 käyntiä kuukaudessa. Piste on tiistaista perjantaihin avoinna kello 8–16, mutta maanantaisin Porina avataan vasta kello 10.

”Pidän tärkeänä sitä (maanantain) tuntia, puoltatoista, jolloin saamme tarvittaessa pureutua asioihin, välillä virallisissa kokouksissa ja joskus kahvipannun vierellä. Käymme läpi, mitä erikoisempaa on ollut ja mitä tulossa. Asiakaspalvelussa tärkeää on purkaa haasteelliset tilanteet yhdessä nopeasti. Esimiehen on hyvä tunnistaa henkilöiden ominaisuuksia, perhetaustat ja -tilanteet.”

”Mitään taikasanaa ei mielestäni johtamisessa ja esimiestyöskentelyssä ole. Itse pyrin siihen, että olen läsnä, tavoitettavissa ja tiedän, mitä tapahtuu, Heikki Tuominen linjaa.

Poliittinen ohjaus kuuluu asiaan

Kuntaorganisaatiossa on omat erikoispiirteensä. Tuominen mainitsee yhtenä esimerkkinä pitkät poissaolot ja niistä aiheutuvat rekrytoinnin hankaluudet. Jokaisen yksikön pitää näyttää ylemmälle johdolle, varsinkin poliittiselle johdolle, toimintansa tarpeellisuus. Lisäksi esimiesten on pystyttävä motivoimaan alaisiaan, vaikka palkitsemiskeinot kunta-alalla ovatkin lähes olemattomat.

Kuntapuolen työssä on otettava huomioon myös poliittinen ohjaus, josta kaupunginvaltuutetut vastaavat tekemällä päätöksiä.

”Joskus poliitikoilta tulee yllättäviä vetoja, joista saa lukea lehdestä. Välillä nousee esille aivan käsittämättömiltäkin tuntuvia mielipiteitä. Poliitikot eivät tunnu aina muistavan, että he ovat itse olleet asioista päättämässä, ja toimintaa arvostellaan väärin perustein. Meidän on elettävä heidän päätöstensä mukaan, vaikka ne eivät aina menekään nappiin. On muistettava, että poliittinen ohjaus kuuluu tähän työhön.”

Tietosuoja vaatii tarkkuutta kiireessäkin

Heikki Tuominen haluaa ottaa vielä erikseen esille tietosuoja-asiat. Tietosuoja-asetus ohjaa toimintaa, ja kunnissa on toimittava tarkasti sen mukaisesti. Helposti voi antaa kysyjille kovassa kiireessä liikaakin tietoa, koska palvelupisteen järjestelmistä löytyy kootusti Porin kaupungin tieto. Asetus rajaa tiukasti, mitä saadaan antaa ja mitä papereissa saa lukea. Erityisesti henkilörekistereiden kanssa on oltava tarkkana, jotta tietoja ei pääse lipsahtamaan.

”Mitään taikasanaa ei mielestäni johtamisessa ja esimiestyöskentelyssä ole. Itse pyrin siihen, että olen läsnä, tavoitettavissa ja tiedän, mitä tapahtuu. Tärkeätä on varmistaa, että vuorovaikutus henkilöstön kanssa säilyy koko ajan”, Tuominen tiivistää.

2 pointtia

  • Verkostoidu.
  • Ole oikeasti läsnä.

Teksti ja kuvat Risto Pesonen